בעקבות האירוע הקשה שאירע אמש במג'דל אל שמס, במסגרתו נרצחו 12 ילדים ונערים בפגיעה הישירה של הרקטה ששיגר חיזבאללה ליישוב הדרוזי שבצפון רמת הגולן, "מעריב" שוחח היום (ראשון) עם ח"כ ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בכדי לשמוע כיצד לדעתו על ישראל לפעול מול ארגון הטרור. 

מה, לדעתך, צריך לעשות בצפון אחרי המאורעות בשבת? כי עדיין אנחנו שומעים דיווחים על מאמצים כבירים של מדינות מערב ושל כל גוף בינלאומי אפשרי למנוע הסלמה באזור. האם אתה מסכים שזה מה שצריך לעשות?
"דבר ראשון שצריך לעשות – ואני מתייחס לדבריו של יו"ר הכנסת בפתיחת המליאה – זה לבטל את שלושת חודשי החופש המתוכננים מעכשיו עד סוף אוקטובר. דבר שני – על רקע הבעת התנחומים של יו"ר הכנסת למשפחות, לעדה הדרוזית, לאחים לנשק ולדם - זה לבטל את חוק הלאום. כי אי אפשר לדבר על "אחים לדם ולנשק" ובו זמנית לתת לאנשים תחושה שהם סוג ב'. זה נושא אחד".

"צריך להבין שמי שרצח את הילדים, זה נסראללה, זה חיזבאללה. אבל המוח והנשק, הרקטה שהרגה – הם תוצרת איראן. לכן אתה לא יכול לתכנן מקטע-מקטע. לצערי, ראינו שאיראנים הצליחו לאחד את כל הזירות. כרגע הכול מופעל על ידי איראן – החות'ים, החיזבאללה, המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה. וכעת הם דוהרים גם לנשק גרעיני. לכן גם הפתרון דורש תכנית כוללת המתחילה מהחטופים והנגמרת באיראן, והכול שם קשור, והכול מחובר אחד עם השני. אי אפשר לתכנן בנפרד מערכה בצפון ולהתעלם ממה שקורה בדרום. זה במקרו, בקומת הרמה האסטרטגית".

"אבל זה שלא קיימת תכנית מסודרת של לחימה בצפון ובדרום כבר עשרה חודשים, ואין תכנית מגירה לתגובה לאירוע רב-נפגעים, זה פשוט לא סביר, לא מתקבל על הדעת!", זעם. 

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )

אתה בטוח שאין תכנית כזאת בצה"ל או שאולי פשוט אנחנו לא יודעים הכול?
"24 שעות זה כבר יותר מדי זמן. ככל שעובר יותר זמן, כך קשה יותר לזכות בלגיטימציה של העולם המערבי. כשיש אירוע רב-נפגעים, אתה חייב להגיב תוך שעות ספורות. ואנחנו רואים שעד שהרמטכ"ל גיבש, ועד שנתניהו חזר, עכשיו מכנסים קבינט. ובינתיים הזמן עובר. ומכל הלקחים שלנו מהעבר אתה חייב להיות מוכן עם תכנית מגירה לתגובה כמעט מיידית! וזה לא מה שקורה היום".

לו היית שר הביטחון, היית נותן פקודה מיידית לתקוף בלב לבנון?
"קודם כול, לו הייתי שר הביטחון, לא היינו מגיעים למצב הזה כלל! לא היינו נגררים לעשרה חודשים של מלחמת התשה. וכרגע, בהעדר תכנית כוללת מול האתגר הרב-זירתי אנחנו ממש משחקים לידיהם של האיראנים. אנחנו מתישים את עצמנו במלחמה מול הגרורות – מול חמאס ומול חיזבאללה. זה פשוט נוגד את כל תפיסת הביטחון של צה"ל של מלחמה קצרה ככל האפשר (אפילו בפרופיל גבוה יותר) - ומיד להעביר את הלחימה לשטח של אויב. כרגע אנחנו נלחמים בשטחנו".

דרום לבנון (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
דרום לבנון (צילום: REUTERS/Aziz Taher)


כלומר, אתה מציע להיכנס קרקעית ללבנון?
"אי אפשר לאלתר. כשאין לך תכנית מוכנה, כל השאר זה טרלול. ולכן גם התגובה תהיה "מצ'וקמקת". ואני אומר לאחינו הדרוזים – גם ברמת הגולן, גם בלבנון, כולל מנהיגם ג'ונבלאט: "אנחנו צריכים להבין שיש לנו אויב משותף – חיזבאללה ונסראללה, ועליכם להתייצב לצד ישראל גם בלבנון כי הרי אתם יודעים שתעודת הביטוח שיש לכם זאת מדינת ישראל!" אבל כרגע אנחנו לא פועלים לא במישור הביטחוני, לא מדיני, לא תודעתי. בשום מישור".

גם אם יוחלט על "מבצע נרחב", זה עדיין לא יהיה במסגרת "מלחמה כוללת". אולם אף פעם אי אפשר לצפות מראש לאן זה יתגלגל. האם במקרה של מלחמה כוללת אתה כראש מפלגה חשובה באופוזיציה תיתן גיבוי מלא לממשלה, כפי שזה קרה אחרי ה-7 באוקטובר?
"תראי, קודם כול הבעיה המרכזית שלנו היא לא צה"ל ולא החימושים. הבעיה היא שאין לנו הנהגה. גם הנהגה מדינית נכשלה לחלוטין, זאת הנהגה כושלת שלא יודעת לנהל שום דבר בפועל – לא במישור הביטחוני, לא במישור האזרחי. וגם הנהגה צבאית. ופה צריך לבחון מחדש אם אפשר להמשיך עם ההנהגה הזאת. וראינו את הדוגמה ממש עכשיו – כשיש אירוע בסדר גודל כזה ללא תכנית מגירה ומנסים לאלתר משהו! לכן אני מנחש שהתגובה תהיה תגובת דרדלה, לא משהו רציני. כמו שהגבנו על 300 רקטות מאיראן, כך נגיב גם הפעם".

כלומר, בניגוד ל-7 באוקטובר הפעם אתה אומר שאין לתת שום גיבוי לא לדרג המדיני, לא לדרג הצבאי במתכונתם הנוכחית?
"אם תפרוץ מלחמה רחבה, במצב כזה, כידוע, אין קואליציה ואין אופוזיציה. במקרה כזה אין ברירה, יתקבל גיבוי לזמן מלחמה. אבל כרגע זאת לא מלחמה, זה דשדוש. ומי שאחרי 10 חודשים לא מסוגל להכריע ארגון טרור כמו חמאס, חייב לקחת אחריות. ואחרי 7 באוקטובר ואלפים שנרצחו, נפצעו, נחטפו – גם חיילים, גם אזרחים כל ממשלה נורמלית בכל מקום בעולם, כל מנהיג שיש בו טיפת מצפון וטיפת אחריות היה פורש כבר מזמן!".