‏על רקע הטענות החוזרות בדבר שינויים מהותיים שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו במתווה העסקה לשחרור החטופים והפסקת האש, העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לחמאס, דיווח הבוקר (שני) כי ההצעה המתוקנת שישראל העבירה כוללת ארבעה תנאים מרכזיים חדשים:

1. אי חזרת מחבלים מדרום הרצועה לצפונה, תוך בדיקה של העזתים המבקשים לחזור לצפון.
2. המשך נוכחות צה"לית בציר פילדלפי.
3. ערבויות שיאפשרו לישראל לחדש את המלחמה אחרי השלב הראשון לעסקה - במידה והצדדים לא יצליחו לעבור לשלב השני.
4. קבלה מראש של רשימת שמות החטופים החיים המיועדים לשחרור.

קשקשת ברשת: התרגיל של חמאס שחשף את המצוקה הגדולה שלו  
אסטרטגית "יהיה בסדר" גוררת את ישראל להרפתקאות צבאיות בעל כורחה | אבי אשכנזי  

בנימין נתניהו, יחיא סינוואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, ראש המוסד דדי ברנע נסע בסוף השבוע לרומא על מנת להמשיך את שיחות המשא ומתן בהשתתפות ראש ה-CIA, ביל ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. ברנע שב אמש לישראל. 

לפי הפרסום באל-אח'באר המצרים והקטארים העריכו כי סביר מאוד שארגון הטרור חמאס לא יקבל את ההצעה. עולה מהדיווח שלמרות שארגון חמאס היה אמור לקבל את ההצעה החדשה מהמתווכים, גורמים בתנועה אישרו כי זה "עדיין לא קרה", וכל מה שמדברים עליו הוא "אווירה ואותות".

בנוסף דיווחו כי למרות שהפגישות ברומא לא הגיעו למסקנות סופיות, נדונה נקודה מרכזית בפירוט, הקשורה לנסיגה הישראלית מציר פילדלפי בשלב הראשון של העסקה. באל-אח'באר טוענים שלדברי מקורות יודעי דבר, "השליח הישראלי דן באפשרות הנסיגה מפילדלפי, והדבר היה מותנה בהתקנה מהירה ויעילה של חיישנים, מעקבים וניטור לאורך רצועת הגבול בין רצועת עזה לשטח מצרים".

תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד התקיפה בחאן יונס, ניסיון חיסול מוחמד דף (צילום: רשתות ערביות)

לדברי גורם מצרי ששוחח עם אל-אח'באר, "קהיר ביקשה להתחיל בנסיגה הדרגתית, בהתבסס על כך שישראל לא תגלה שום מנהרות החודרות את הגבול בין רצועת עזה לסיני, מאז השליטה הישראלית על הציר במאי האחרון". עוד הוסיפו שהשליח הישראלי הציג הרעיון של הקמת מנגנון בינלאומי למניעת חזרתם של חמושים לצפון רצועת עזה. לדברי הגורם, ישראל ביקשה גם "מיצוב מחדש" של כוחותיה ברצועת עזה, ולא רק ברצועת הגבול, מה שיאפשר לה להגיע במהירות לכל מקום בתוך עזה, בכל מקרה של אירוע פתאומי.

אותו מקור מצרי קובע כי "חלק מהצירים שהצד הישראלי מבקש להמשיך לנכוח בהם ברצועת עזה, עוברים בשכונות שפונו לאחרונה בח'אן יונס", תוך ציון כי "התנועות הצבאיות הישראליות בתוך הרצועה כיום סוללות את הדרך לצבא. נסיגה מכמה אזורים, בתמורה להתמקמות מחדש המאפשרת לכוחות להגיע במהירות לכל אזור במהלך תקופת הרגיעה כביכול".

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

אמש, שרון שרעבי, אחיו של יוסי שרעבי שנרצח בשבי חמאס ושל אלי שרעבי שעדיין חטוף בעזה, התייחס בראיון בערוץ 12 להתקדמות היחסית במגעים לעסקת החטופים המתרקמת וטען כי העסקה כמעט סגורה. "אני חוזר בדיוק מקטאר לאחר פגישה עם ראש המו"מ הקטארי מוחמד אלחלייפי", סיפר והוסיף: "הפרטים סגורים - ישראל צריכה לחתום על העסקה, חמאס צריך לחתום על העסקה ולהוציאה לפועל. אם נפספס את ההזדמנות הזו, המגעים עלולים להיכנס לקיפאון שמאוד מטריד את משפחות החטופים ולסכן את חיי החטופים".