על רקע האיום של ארדואן להתערב במלחמת ישראל-עזה ולפלוש לישראל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר בטורקיה, ד"ר אלון ליאל התייחס לדברים והסיכויים להיתכנות פלישה טורקית ואמר אצל גדי נס ברדיו צפון 104.5FM כי "הוא מרמז שינסה להגביר את הסיוע הצבאי לעזור לפלסטינים הלוחמים, או חמאס או אלה שלוחמים ביו"ש".

הוא בעבר כבר ניסה לעשות את זה כשהוא עשה להם מטה בטורקיה, עם הכוונה של פעולות צבאיות אולי גם והברחה של נשק והברחת כסף לקנות נשק. לא הגיוני שארדואן, שנוהג בטירוף, ישלח חיילים טורקים נגד ישראל. הוא יפעל בדרכים אחרות. אני בעד לקחת אותו מאוד ברצינות כי הרבה דברים שהוא איים, כמו הפסקת הסחר, הוא ביצע. הוא גם ככה מנסה לעזור לפלסטינים, לוקח נפגעים לבתי חולים בטורקיה, בטוח שמוצא דרכים להעביר להם כסף", ציין.

 

לדבריו, "לפי דעתי מה שינסה לעשות זה לחזק את הכוחות שנאבקים בנו צבאית או בשליחת כסף או הברחות דרך הגבול המצרי, אגב יש לו שיפור רציני ביחסים עם מצרים, גם הברחות לגדה ולירושלים, תמיד הייתה לו נוכחות בירושלים גם אם בעקיפין".

עוד טען ד"ר ליאל: "אם קורה משהו גדול בלבנון, ארדואן רואה כל כניסה של ישראל ללבנון חצי הדרך אליו, הוא יכול לשלוח כוחות ללבנון, בעבר הוא שלח כבר כוחות ללבנון, משחתות ואוניות קרב למים הטריטוריאליים של לבנון".

כוחות צבא טורקיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא טורקיה (צילום: רויטרס)

"מתוך היכרות של עשרות שנים בשבלב הזה הוא נוהג בטירוף, הוא לא מטורף עד כדי שיישלח לכאן כוחות, אלא בעקיפין יחזק את כל מי שלוחם בנו באזור", ציין. בסיום דבריו אמר: "אגב האיום, אם היינו במצב תקין, מבחינה דיפולומטית בין לאומית היינו צריכים לנתק איתו יחסים". "אבל, יש פה חולשה גדולה שלנו ברמה הדיפלומטית, אנחנו לא מסוגלים לגרום לו לשלם מחיר על ההתבטאויות הללו- והוא מנצל את המצב".