ההערכה בצה"ל היא שבחודשים האחרונים יחיא סינוואר ובכירי החמאס לא נמצאו כל העת במנהרות מתחת לעזה וכי הם עלו למקומות מסתור מעל פני הקרקע מדי פעם. בצה״ל יודעים להגיד שסינוואר הצליח במהלך החודשים האחרונים לחמוק במנהרות זמן קצר ביותר לפני הגעת לוחמי אוגדה 98 לאותם מקומות המסתור.

גולן טענה כי לא הייתה פריצה לבסיסים - התשובה של שיקלי הדהימה את כולם
הייתי בתוך ההמון הזועם בבית ליד והבנתי דבר אחד - לא סתם הר הגעש התפרץ

פעילות כוחות אוגדה 98 בחאן יונס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אוגדה 98 השלימה הבוקר את הפעילות שלה בחאן יונס. הכוחות יצאו לאחר שמונה ימי לחימה במהלכם חולצו חמש גופות חטופים. צה״ל יודע לקבוע היום כי מתחת לעזה נבנו אלפי קילומטרים של מנהרות תת קרקעיות מתחת לכל רצועת עזה. כל המנהרות מתחברות למערכת אחת שלמה. ״אתה יכול להיכנס למנהרה ליד מחסום ארז ולצאת בצד השני של הרצועה ברפיח״, אומרים בצה״ל. במהלך הלחימה של אוגדה 98 בעזה התברר את תפיסת ההערכות המבצעית של החמאס היא כזאת שבכל אזור לחימה של חמאס פועל מערך תת קרקעי שמשמש פלטפורמה לניוד הכוחות ואו נתיב הימלטות עבור המחבלים.
אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
צה״ל לכד מחבלים של חמאס אשר הצליחו להעביר לשב״כ מידע מודיעיני משמעותי. בצה״ל אומרים כי אנשי החמאס נמצאים כעת מותשים הם מצד אחד מתקשים להימצא במנהרות שהן מקומות מסתור, פיקוד, וההערכות.  בצה״ל מספרים שהמחבלים שנתפסו היו במנהרות חמישים ימים בסוף הם יצאו הניחו את כלי הנשק בכניסה למבנה ונכנעו לידי צה״ל. 
תוואי תת-קרקעי ופיר שאותר על-ידי יחידה מיוחדת במחנה הפליטים ג׳באליא. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)
כדי להקשות על הפעילות במנהרות החליטו בצה״ל לפגוע בפאנלים להפקת חשמל המוצבים על גגות הבתים בעזה. בצה״ל זיהו כי הפאנלים הללו מספקים חשמל לבתים ומבנים אבל גם למנהרות של החמאס. אוגדה 98 תימרנה חמש פעמים בעזה תחילה במשך 128 ימים בחאן יונס. אחר כך עשרים ימים בג׳בליה, במשך שישה ימים בנוסיראת במסגרת מבצע ארנון לשחרור ארבעת החטופים, ולאחרונה במשך 13 ימים בסג׳איה ועתה השלימו שמונה ימי לחימה בחאן יונס.
בצה״ל אומרים כי התמרון בעזה הוביל לכך שצהל יצר מציאות חדשה שבה הוא יכול לפעול ולתמרן בכל חלקי רצועת עזה. במקביל בצה״ל מציינים את היכולת המשופרת של השב״כ להעמיק את איסוף המודעין האנושי מהפעילות. מה שמאפשר להגיע להישגים מבצעים וכן להגיע אל החטופים ואל גופות החטופים. אוגדה 98 פעלה כאמור בלחימה משמעותית בעזה והיא שילמה מחיר כבד ביותר 182 נופלים ושלושת אלפים פצועים.