צה"ל אישר הלילה (רביעי) את חיסול פואד שוכר, "סיד מחסן", המפקד הצבאי הבכיר ביותר בארגון הטרור חיזבאללה, וראש המערך האסטרטגי של הארגון, ושימש כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מזכ״ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה. לפי משרד הבריאות בלבנון, אישה ושני ילדים נהרגו, ועשרות נפצעו בתקיפה שכוונה לשכונת מגורים צפופה.

לאחר הודעת צה"ל, עלה לשידור דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, ומסר הודעה חריגה בשעת לילה מאוחרת, בה מסר כי "חיזבאללה הוא ארגון טרור שלא בוחל בהרג אזרחים, והוא גורר את לבנון וכל המזרח התיכון להסלמה". על ההנחיות לעורף אמר: "אנו מקיימים לאורך הלילה הערכת מצב, ונעדכן אם יהיו שינויים בהנחיות. לפי שעה אין שינויים".

בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סואעד, אשר נהרגו על ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דוב.

חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)
חאג׳ מוחסן (צילום: רשתות ערביות)

מאז שמונה באוקטובר, ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז השמונה באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים.

בסוכנויות הידיעות האיראניות, הרוסיות וכן ברויטרס דווח כי בכיר חיזבאללה שרד. עם זאת, על פי דיווחים ערביים שונים, ניסיון החיסול דווקא הצליח, וגופתו הועברה לבית החולים "נביא הגדול" בביירות, שם היא מוקפת באבטחה רבה.

על רקע אי הוודאות, שרי הממשלה קיבלו הוראה שלא להתייחס לניסיון החיסול בביירות, וזאת לאחר שמזכיר הממשלה העביר את הבקשה בקבוצה של הממשלה. "על פי הנחיית ראש הממשלה, אין להתייחס, עד להודעה חדשה, לתקיפה בבירות", נכתב.

כאמור, היעד לחיסול היה חאג׳ מוחסן, מספר 2 בחיזבאללה, שעל ראשו הוצב פרס של חמישה מיליון דולר בידי ארה״ב. אלון בן דוד כתב בטורו ב"מעריב" על מוחסן כי הוא מוגדר כעוזר המזכ"ל לתכנון, ובפועל - רמטכ"ל חיזבאללה. בלבנון דווח על כעשרה הרוגים בעקבות התקיפה, מאחר והם טוענים כי האזור שבו היא בוצעה הוא צפוף מאוד.

נסראללה יודע שהוא על הכוונת: המטרה שתהמם את חיזבאללה כנראה נבחרה

גלנט: "אם תשמעי שתקפנו בלבנון תדעי שהוא עבר את הקו האדום", ינואר 2024 (צילום :באדיבות כאן 11)

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון ה-X שלו לאחר שצה"ל אישר את התקיפה שבוצעה בביירות כי "חיזבאללה חצה את הקו האדום". זאת לאחר שבמענה לשאלת כתבת כאן 11 בינואר הוא אמר: "אם תשמעי שתקפנו בביירות - תדעי שחיזבאללה חצה קו אדום". 

גיורא זלץ ראש מועצת הגליל העליון הודיע על ההנחיות לתושבים להימצא ליד המרחבים המוגנים: "אנחנו ממתינים בדריכות להתפתחויות והנחיות צה"ל".

נזכיר כי מוקדם יותר היום נהרג ממטח חיזבאללה ניר פופקו בן ה-28 מקיבוץ הגושרים, לאחר שחלק מהרקטות לא יורטו וזו נפלה בסמוך למקום שבו עמד, וכי בשעה זו משתוללות שריפות בגליל העליון בעקבות המטח.

תיעוד מהתקיפה בדחיה בביירות (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד מהתקיפה בדחיה בביירות (צילום: רשתות ערביות)

תיעוד התקיפה מהדחייה בביירות (צילום :רשתות ערביות)
שריפה בצפון, באזור חורשת טל שבגליל העליון (צילום :ענת כפרי)