פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm, בעקבות חיסול איסמעיל הנייה בטהראן הלילה וחיסול פואד שוכר בדאחייה שבביירות אמש. 

בראשית דבריו אמר פרופ' רבי: "יש לנו מזרח תיכון שרץ מבירות לטהראן, ומוכיח בצורה מעניינת את 'ציר המוקוואמה'. ישראל בסופו של דבר מוכיחה שוב מסוגלות בלתי רגילה שמאחוריה יש מודיעין, יכולת ביצוע מאוד מיוחדת ואמירה שאומרת שכל אלה שהיו אחראים בצורה כזו או אחרת לטבח של השבעה באוקטובר לא יינקו".

עבד כטייח באשקלון, למד אצל אחמד יאסין - מי היה איסמעיל הנייה? 
בכירים איראנים התקשו לעכל הבשורה: פגעו בנו בצורה קשה

הפגנות בביירות בעקבות הניסון חיסול (צילום :רשתות ערביות)

פרופ' רבי הדגיש: "הנייה הוא סמל בחמאס, ראש הלשכה המדינית, ואנחנו צריכים לחכות ולראות כיצד הדברים יתפתחו מכאן. יש פה אמירה שנותנת לצד השני הרבה מחשבות. זה קרה בטהראן, בזמן ההשבעה של הנשיא החדש באיראן. הדברים האלה אומרים דרשני".

"זאת לא אסטרטגיה. מנסים לשלוח פה מסר מאוד חזק. זה בהחלט משקם את ההרתעה הישראלית", ציין והוסיף: "אנחנו כמעט שנה אחרי השבעה באוקטובר, והתדמית של ישראל נשחקה עד דק בעיני העולם הערבי. יש תפיסה שישראל, ככל שעובר הזמן, הולכת ודועכת".

פרופ' רבי הסביר: "במבצעים כמו שראינו הלילה, ואני מחבר את שני הדברים, אתה מקבל כאן משהו. ברור שלכל אחד יש מחליף, אבל כשאני מחבר את שני האירועים הללו, שם אותם על שולחן המזרח התיכון, אני בטוח שזה נותן הרבה מחשבה לצד השני. האם לפתוח במלחמה? האם לעשות משהו רב חזיתי או מלחמה כוללת? ישראל מוכיחה מצוינות או מסוגלות, וזה נמצא היטב במחשבה של הצד השני".

שריפות בצפון, חורשת טל בגליל העליון בוערת (צילום: ענת כפרי)
שריפות בצפון, חורשת טל בגליל העליון בוערת (צילום: ענת כפרי)

פרופ' רבי הדגיש: "כל מה שקורה עכשיו, אסור שישלה מישהו שאת חיזבאללה אפשר להזיז לאחור עם כל מיני הסכמים. לא. תהיה פה מלחמה, זה בלתי נמנע. השאלה עד כמה ישראל מוכנה לזה ברגע הזה. האם היא מעדיפה להשתקם? האם היא בכלל צריכה להשתקם? זה שיח פנימי שהוא מעניין לכשעצמו, אבל מהמלחמה הזאת לא נוכל להימלט. היא תצטרך להיות מוגבלת כדי להחזיר את תושבי הצפון. לא החיסול של פואד שוכר הוא זו שיחזיר את תושבי הצפון". 

ביחס לחיסול הנייה בטהראן אמר: "האיראנים לא יזילו דמעות על מי שהוא לא איראני. יש פה פגיעה מאוד חשובה. זה לא פחריזאדה, אבל עדין איראן יכולה לומר לעצמה שזה היה יכול לקרות לכל מי שהשתתף בלוויה הזאת. אם ישראל נתפסת כזרוע מערבית, זה סוג של 'ראה הוזהרת' מסוג אחר שמדבר על הגווארדיה השלטת בכל מקום. זה קרה משום שהוא היה באיראן. יש פה אמירה של התנהלות ישראלית שמשקמת את ההתעה. עשינו המון טעויות בעבר".

תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בביירות (צילום: רשתות ערביות)

רבי הוסיף: "חמאס מוגבל ביכולת התגובה. הכרעת החמאס היא מסר מאוד חשוב גם לאיראן גם לחיזבאללה, וגם למזרח התיכון כולו. חיזבאללה יושב וחוטף כרגע. הוא יגיב, אבל הוא בתהליך שעברה פה ישראל. הוא חושב מה להגיב ואיך להגיב".

בסיום דבריו אמר, "הם קראו להנייה 'אורח בביתנו', וזה סוג של השפלה לאיראן וחשיפה של המערכים שלה במבצע מודיעיני עמוק. איראן/חיזבאללה יתכננו תגובה שתהיה בפרימטר של הצפון: מול אזרחים או מבצע שהוא מחוץ לישראל, אבל כזה שיש לו קשר לישראל או ליהודים. זאת תהיה פחות או יותר התגובה. מיס-קלקולציה אחת והכל נכנס למדרון חלקלק".