המזרח התיכון התעורר הבוקר למציאות חדשה. עדיין לא ברור מי עומד מאחורי החיסול של איסמעיל הנייה בלב טהרן. חיסול שהתבצע רגע לפני מפגן הכח הדיפלומטי והצבאי שביקשו "משמרות המהפכה" האיראנים להציג לעולם בטקס ההכתרה של נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן. החיסול של הנייה בא שעות בודדות לאחר חיסול פיאד שוכר, מספר 2 בחיזבאללה, הרמטכ״ל בפועל של הארגון הכי חשוב לטהרן. ישראל לקחה אחריות לחיסול שוכר בדאחיה בביירות. אולם באשר לחיסול בלב טהרן ישראל שומרת על מדיניות העמימות. 

הרעלות מסתוריות והפצצות: הנייה מצטרף לרשימת חיסול שאיראן מייחסת לישראל
דיווח אמריקאי: חיסול הנייה עלול לפגוע משמעותית במשא ומתן לשחרור החטופים

העולם הערבי כמרקחה מהלילה האחרון. שאלת מלחמה אזורית רב-זירתית היא כבר לא שאלה. מי שלא הבין אנחנו במלחמה רב-זירתית כבר כמעט עשרה חודשים. יתכן שאנחנו עכשיו בשלב נוסף של המערכה הזאת. 

מה קרה כאן מאז 7 באוקטובר? ישראל הותקפה על ידי איראן באמצעות מחבלי חמאס שפשטו על עוטף עזה וטבחו בישראלים. החות'ים כמו גם המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ועיראק ירו מאות טילים וכטב"מים לישראל בעשרת החודשים האחרונים, וחיזבאללה פעל בעוצמה באופן גלוי בניסיון לבצע פשיטות קרקעיות, ירי טילים, צליפת נ״ט ושיגור כטב"מים. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בעשרה חודשים ישראל נדרשה להגיב. מטרות המלחמה בעזה היו פירוק היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, שחרור החטופים ויצירת תשתית ביטחון להחזרת תושבי העוטף לבתיהם.

כמדומני חיסול הנייה עומד בקטגוריה של פירוק היכולות השלטוניות של חמאס. בין ביירות לטהרן יש קוו מחבר. מבלי לדעת מי ביצע את החיסול בטהרן ומבלי לצלול לאופן החיסולים ניתן לומר שמי שפגע בשני האישים עשה עבודת הכנה שכללה איסוף מודיעין מדויק על השניים. מי שחיסל הכיר כל אחד מהמחוסלים באופן אינטימי כזה, שהם, הנייה ושוכר, לא הכירו את עצמם.

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

חדירת המודיעין היא ברמה של לדעת מתי המיועד לחיסול קם בבוקר, מתי הוא הולך לישון בלילה, מה הוא אוכל, איפה ומתי. מתי הוא חוטא ומי המאהבת, איפה הם נפגשים ומתי, ועד לפרטים הקטנים ביותר כמו באיזה צד של המיטה הוא ישן והאם הוא נרדם עם חלון פתוח או סגור.

על פי פרסומים ערביים ואיראנים הנייה חוסל על ידי טיל ששוגר בשעה 02:00 לפנות בוקר שעון טהרן הישר לחדר המיטות בדירה בה לן בטהרן. 

גם שוכר חוסל מטיל שנורה לחדר בו הוא נמצא, כנראה במסגרת מפגש אינטימי שקיים קודם לכן בדירה בה חוסל בלב ביירות. 

האיראנים והלבנונים טוענים כל אחד בנפרד כי הטילים שוגרו ממטוסי קרב שלא זוהו.

ההנחה בביירות היא שחיל האוויר עומד מאחורי שני המעשים.

רק לפני שבועות נחשפו חלק מיכולות חיל האוויר בהפצצה בתימן. טיסה ארוכה, שקטה, פגיעה בצורה מדויקת ונקודתית במטרות ויציאה חלקה בחזרה לישראל.

זירת החיסול של איסמעיל הנייה (צילום: רשתות ערביות)

בשבוע שעבר חשפה התעשייה האווירית את טיל "השדון האווירי" - "WIND DEMON" - טיל שיוט קל וארוך טווח המצויד בראש ביות אלקטרו אופטי, המתאפיין ביכולת שרידות גבוהה, דיוק וקטלניות.  

בפרסום מלפני שבוע של התעשייה האווירית נאמר בין היתר כי מדובר בטיל עם יכולות חדשות "המתבססות על ניסיונה הרב של החברה בפיתוח טילים ומשוטטים".

השדון מספק מענה לצרכים של הלוחמה בת ימינו בכך שהוא מאפשר תקיפה מדויקת ממרחק ולטווח ארוך, כל זאת בעלות נמוכה יחסית. השדון האווירי משוגר מפלטפורמות מוטסות כגון מסוק או מטוס משימה. יש לו יכולת לפגוע במטרות ניידות ונייחות. הטיל נורה על פי תוכנית משימה שנקבעה מראש ללא צורך בהתערבות מפעיל.

"השדון האווירי" מאפשר יכולת שיגור מנגד המאפשרת לפלטפורמה המשגרת להימנע מאיומים. הטיל מצויד כאמור בראש ביות אלקטרואופטי מתקדם בעל יכולת טרמית המאפשרת פעילות ביום ובלילה. בנוסף לטיל יש יכולת התבייתות על כתם לייזר. 

ראש הקרב המשולב של "השדון האווירי" שוקל יותר מ-20 ק"ג. לטיל יכולת שרידות גבוה אשר נובעת בין היתר מפרופיל טיסה נמוך ושילוב מערכת ניווט חסינה.

''השדון'' (צילום: רביד (דוברות התע''א))
''השדון'' (צילום: רביד (דוברות התע''א))

בצניעות המתבקשת כלי זה כמו אמצעים נוספים למשל מטוס הקרב F35, הוא בעל יכולת חמקנות ויוצר יכולת לחימה אזורית רב-זירתית בעצימות ודיוק המוכתבים על ידי ישראל, מבלי שלצד השני תינתן היכולת להגיב כדי למנוע את הפעולה הצבאית או להגיב לה בשל העובדה כי אין חותמת ביצוע לפעולה.

בהנחה שישראל עומדת מאחורי החיסול של הנייה היא העבירה הלילה שיעור למזרח התיכון כי מלחמה אזורית יכולה להתנהל בכמה ממדים, וכי ישראל יכולה גם להיות הגורם המוביל ולא רק המגיב.