שלומי אלדר, עיתונאי ומחבר הספר "חמאס, מתנועה חברתית לפשעי מלחמה", שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בטהרן.

בפתח דבריו אמר: "בשטח חמאס הייתה תנועה חברתית. גם נתניהו ראה את חמאס כקונטרה לאבו מאזן, תמיד שגינו בעניין הזה של תנועה מאוד מתעתעת, אולי בגלל שלא תמיד ידענו מה זה ומי זה חמאס, מאבקי הכוח בין כולם, וזה מה שמוביל אותנו למה שהתרחש בטהרן אתמול. הנייה הוא סיפור מרתק, שאם אתה מנתח את התהליכים שעבר זה בדיוק מה שחמאס עבר. הוא היה האיש הכי פרגמטי בחמאס, ישבתי איתו שעות, הוא פרס בפניי תוכניות של חמאס להשתלב במרחב, הודנא של 25 שנה".

הרמטכ״ל: "יש לנו ביטחון בכל המהלכים"; מפקד עוצבת הגליל: "אנחנו ערוכים"
"העם האיראני עם ישראל, הוא מאוד שמח": בטהרן מגיבים לחיסול הנייה

עוד הוסיף, "לאחר שנבחר להיות ראש ממשלה, הוא נתן לי את הריאיון הראשון כדי לשדר מסר לישראלים. אחרי שהזרוע הצבאית ביצעה הפיכה ברצועה, הוא התיישר והחל לרקוד לחליליהם של הזרוע הצבאית. השינוי הכי מהותי היה ב-2011 כשסינוואר שוחרר וב־2017 כשהוא נבחר למנהיג חמאס בעזה, והעיפו אותו לקטאר". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

"ב-1994 חמאס היה מאוד חלש, הם לא ידעו לאן ללכת, הוא התחיל לדבר על אותה הודנא", הסביר, "חמאס היא תנועה של אלימות ופשרה, ומלאת סתירות. האנשים הפרגמטיים יותר רצו להשתלב במרחב. שאלתי את הנייה יותר מפעם אחת מה העניין של ההודנא ל-25 שנה. אני יכול להגיד בכנות מלאה שהוא אמר 'אנחנו אנשים דתיים ולא יכולים לעבוד נגד מה שאנחנו מאמינים', לכן הם אמרו שהדורות הבאים יוכלו לעשות את מה שהם קוראים לו שלום". 

מי יחליף אותו? 
"אני חושב שזה יהיה ח'ליל אל-חיה, סגנו. זה לא יהיה חאלד משעל כי הוא הביא את חמאס לעבר פי פחת כשהוא הסתכסך עם האיראנים, למשבר גדול מאוד עם טהרן. מי שייבחר יהיה מישהו שסינוואר ירצה, ואני חושב שהוא ירצה או את אל-חיה או את מושאווה, שהוא קיצוני יותר מסינוואר וישב איתו בכלא. כשמדברים על הקצנה דתית, אין גבולות. אני חושב שסינוואר לא ידע לקרוא את נתניהו, הוא חשב שאם יש לו חטופים זה יהיה בדיוק כמו שישראל התנהלה בעסקת שליט. עד שהוא גילה נתניהו אחר, ששיקוליו הם שיקולים פוליטיים". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM