מנהיגה העליון של איראן, איתוללה עלי ח'אמנאי, הורה לאיראן לתקוף את ישראל באופן ישיר בתגובה לחיסולו של מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה בטהרן, כך על פי שלושה גורמים איראניים שצוטטו הערב (רביעי) "בניו יורק טיימס".

על פי הדיווח, ח'אמנאי נתן את ההוראה בפגישת חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן הבוקר, זמן קצר לאחר שאיראן הודיעה על מותו של הנייה. 

באפריל, איראן ביצעה את ההתקפה הגדולה והגלויה ביותר שלה על ישראל מזה עשורים של עוינות, כששיגרה מאות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים בתגובה לתקיפה ישראלית על מתחם השגרירות שלה בסוריה. כעת לא ברור עד כמה כיצד תראה התגובה האיראנית, והאם היא תמתן את התקפתה כדי להימנע מהסלמה.

יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים איראניים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

מפקדים צבאיים איראניים שוקלים התקפה משולבת נוספת של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים על יעדים צבאיים באזור תל אביב וחיפה, אך יקפידו להימנע מפגיעה במטרות אזרחיות. אפשרות אחת הנשקלת היא התקפה מתואמת מאיראן וחזיתות אחרות בהן יש לה כוחות בעלי ברית, כולל תימן, סוריה ועיראק. עבדול מאליכ אל חות׳י מנהיג החות׳ים כבר אמר כי "אנחנו נהיה חלק מהתגובה האיראנית על חיסול הנייה".

חמינאי, שיש לו המילה האחרונה בכל ענייני המדינה והוא גם המפקד העליון של הכוחות המזוינים, הורה למפקדים צבאיים ממשמרות המהפכה ומהצבא להכין תוכניות הן להתקפה והן להגנה במקרה שהמלחמה תתרחב וישראל או ארצות הברית יתקפו את איראן. גורמים איראניים אינם רואים בחיסול  בהנייה רק הריגה אופורטוניסטית של אחד מאויביה של ישראל, אלא גם כעלבון למנגנון הביטחון שלהם המרמז שכל אחד באיראן, בכל דרג, יכול להיות מטרה.