״ימים מאתגרים לפנינו. מאז התקיפה בבירות נשמעים איומים מכל עבר. אנחנו ערוכים לכל תרחיש, ונעמוד מלוכדים ונחושים מול כל איום. ישראל תגבה מחיר כבד מאוד על התוקפנות נגדנו מכל זירה שהיא״- כך אמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה התקשורתית שלו. לא ברור כיצד חיזבאללה יגיב על חיסול פואד שוכר, המכונה מוחסן, האיש מספר 2 בחיזבאללה. 

ישראל לקחה אחריות על חיסולו וסביר להניח כי היא אף מצפה לתגובה של חיזבאללה שתחרוג מהמשוואה. על זה יש להוסיף את החזית האיראנית בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה, שכרגע אין כל הוכחה כי ישראל עומדת מאחוריו, אולם מנהיג איראן כבר הודיע כי הוא רואה בישראל אחראית למעשה, והודיע כי ארצו תגיב באופן ישיר.

אלוף פיקוד מרכז ברמז עבה: "אמש הובהר שוב שישראל נחושה לנצח"
באיראן טענו כי הטיל שחיסל את הנייה שוגר ממדינה אחרת - כעת האמת נחשפת

איראן וחיזבאללה מתכננים כיצד להגיב. האם מתקפה משולבת? האם חיזבאללה יחרוג מגבולות המשוואה של הלחימה עד כה? ואם כן באיזה היקף? האם איראן תפעיל את הפרוקסי שלה בעיראק תימן וסוריה? להצהרות של ראש הממשלה ובכירי צה״ל באשר למוכנות וליכולות יש כנראה כיסוי בשטח. ישראל נמצאת כרגע במצב שבו היא יכולה להיכנס לתמרון מוגבל בלבנון, ואולי אף יותר מכך. 

תיעוד התקיפה מהדחייה בביירות (צילום :רשתות ערביות)

תמרון זה עשוי לקדם את סיום מלחמת ההתשה בצפון. בשקט בשקט, צה״ל השלים מרתון אימונים של כלל החטיבות המתמרנות בסדיר ובמילואים לתרחיש לחימה בלבנון. כל יחידה וחטיבה עברו אימון המותאם לתוכניות הלחימה האופרטיבית ללבנון. היקף אימונים כזה לא נעשה בצה״ל מעולם.

על זה יש להוסיף את עשרת חודשי הלחימה בעזה ובגבול הצפון שהביא את רמת החיילות והמבצעיות של היחידות לשיא. חיל האוויר כמו גם חיל השריון והתותחנים השלימו  את פערי החימוש. זאת כשבכל זמן נתון מחזיק צה״ל עשרות מטוסי קרב בכוננות לפעולה מיידית ועצימה בלבנון.

איראן איבדה את אחד הפרוקסים שלה נגד ישראל, והיא החזית בעזה. צה״ל פירק את היכולות הצבאיות של חמאס. אומנם יש לו עוד כמה טילים מוכנים לשיגור לתל אביב, ראשון לציון וירושלים, אבל מדובר במספרים ויכולות זניחים.

חיזבאללה נמצא כרגע במצב בעייתי: מעל 500 הרוגים, בהם כמעט כל הצמרת הצבאית שלו. מרבית מכוחות רדואן נמצאים בקווי הגנה במרחק שבין 20 ל-40 ק״מ מהגבול. חיזבאללה יודע כי הוא חשוף מודיעינית מול ישראל והוא במקביל מתמודד מול לחץ פנימי בלבנון.

הפרוקסי בעיראק ובסוריה: נשיא סוריה באשר אסד יודע כי כל פעולה משטח סוריה תוביל להשמדתם של ארמונו בדמשק והדיוויזיה ששומרת על העיר. את יתר העבודה להשמדתו יעשו כבר המורדים. בעיראק הסיפור הוא בכלל בין המליציות העיראקיות לבין צבא ארצות הברית, ולכן זה כאב הראש של ביידן יותר משל נתניהו.

איראן? היא קיבלה כמה שיעורים בליל ה-14 באפריל, בתגובה שבאה לאחריו. על פי פרסומים זרים, ישראל השמידה לה את סוללת הנ״מ המאבטחת את הכור. ולקינוח, היא צפתה בתגובה הישראלית בתימן, וכמובן שעדיין מנסה להבין מי עשה לה את הצגת תהכלית בלב טהרן שלשום בלילה.

עד כאן הסקירה של מאזן האימה והאיומים. בכל תרחיש לחימה, הציבור הישראלי יהיה שחקן מפתח בדרך להכרעה. התנהגות נכונה ושמירה על הנחיות ההתגוננות ישפיעו על מהלכי הלחימה ועל תוצאותיה. כלומר, ריבוי נפגעים במתקפת טילים, יגרום לישראל להעלות את התגובה.