ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר למדיניות ואסטרטגיה, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגאולה אבן ברדיו 103fm והתייחס להשפעת חיסול הבכירים בחמאס וחיזבאללה.

תחילה התייחס להשפעת חיסול הנייה על חמאס, ואמר: "יכול להיות שאגיד משהו שהוא לא מקובל: החיסול עצמו של הפרסונה שנקראת איסמאעיל הנייה הוא דבר חשוב. הנייה הוא דמות סמלית -  רואים אותו במינגלינג, בהכרזות, בכל מיני מהלכים מדיניים, בניתוחים של האסטרטגיה של חמאס, אבל הוא לא באמת אדם שקובע את המהלכים המעשיים".

כפי שלא נעשה מעולם: בצה"ל השלימו סדרת אימונים חסרת תקדים בגזרת הצפון
ח'אמנאי הורה לתקוף את ישראל ישירות ולהיערך לאפשרות של מלחמה אזורית

"בואו ננסה להיכנס למוחו של פונדמנטליסט אסלאמי שמנהיג כאן כבר עשרה חודשים את גדול האסונות של העם הפלסטיני. הוא לא מתחרט, והוא מזמן לקח בחשבון שבמסע הזה הרבה מאוד אנשים יפלו בדרך, וזה מה שקורה". 

"כשאני צולל לחומר נראה שהבן אדם שקובע את הדברים בצורה סופית בחמאס הוא יחיא סינוואר, ולא הנייה. האם פגיעה כל כך סמלית וקשה בחמאס כמו חיסול הנייה הולכת לסתום את הגולל בעסקה? יכול להיות שחמאס יעשו מהלך סמלי וזמני בשיחות. אבל אפילו אחרי חיסול דף הם לא אמרו שאין יותר שיחות".

"אני לא בא להאדיר את הצד השני", הדגיש. "הפגיעה בהם קשה מאוד. גם מספר הפעילים וגם מספר הבכירים – ארבע מתוך שישה. תוסיפו לזה עוד שבעה חברי לשכה מדינית מתוך שבעה עשר".

"סינוואר בז להנייה. בראייתו אלה היו אנשים מעונבים ללא ניסיון צבאי, שלא סבלו בכלא כמוהו, ולא מבינים שהחזון הוא ג'יהאד ולא פרויקטים מדיניים. אני לא חושב שסינוואר הרים כוס שמפניה, אבל זה יוצר לו מרחב פעילות יותר נוח. הנייה לא הציב לו אתגר אבל הוא הפריע לו בדרך. היתה לי שיחה אתמול עם עיתונאי בעזה שאומר שהסדקים שהיו בין עזה לדוחא התרחבו מאוד בעקבות החיסול, כדאי לעקוב אחרי זה".

עוד התייחס להשפעת החיסול על המו"מ לעסקה: "לראש ממשלת ישראל יש תיזה שאומרת שככל שיהיה יותר לחץ נראה יותר הגמשות במדינות של חמאס: 'אני שם על השולחן תנאים חדשים שמדברים על הישארות צה"ל בפילדלפי ובנצרים, ועם יותר לחץ אחייב אותם לקבל את התנאים האלה'. גם לחמאס יש קווים אדומים. גם אחרי חיסול דף והנייה הם לא יסכימו לדבר הזה"

"חמאס רוצה עסקה, אבל בתנאיו. ה'עוד לחץ' הזה לא מייצר עמדות מרוככות של החמאס, ואת זה אנחנו צריכים להבין. עצם הכנסת הרכיבים החדשים לתוך נוסח העסקה הוא משהו שמי שעושה את זה אמור לדעת שזה ייצור בעיות מבחינת המשא ומתן".