הטרוריסט אסמאעיל הנייה, מנהיג החמאס, חוסל בלב טהרן באמצעות מטען חבלה ולא טיל, כך על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" וכפי שמסרו שבעה גורמים במזרח התיכון, ובהם שני איראנים ובכיר אמריקאי. על פי הדיווח, הנייה ששהה במתקן הארחה של משמרות המהפכה, חוסל באמצעות הפעלה מרחוק של המטען, ואיתו יחד גם אחד משומר הראש. 

המטען הוחדר במקום לפני כחודשיים בבית ההארחה, כך על פי חמישה גורמים בכירים במזרח התיכון. הנייה התארח בבית ההארחה השוכן בשכונה יוקרתית בצפון טהרן, שמנוהל ומוגן על ידי חיל משמרות המהפכה האיסלאמים, לרגל השבעת הנשיאות. זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה הנייה התארח במקום, מה שככל הנראה איפשר לגורמים שהובילו לחיסול להיערך מכך מראש. 

"השריפה הגדולה": השופר של נסראללה בטוח - ישראל עשתה טעות ענקית ותשלם עליה ביוקר
לקראת משבר אמיתי מול החרדים: ההחלטה הדרמטית של משרד האוצר

הפיצוץ הרעיד את הבניין, ניפץ מספר חלונות וגרם לקריסה חלקית של הקיר החיצוני, כפי שעידכנו שני גורמים איראניים, חברי משמרות המהפכה. הפיצוץ גרם לרעש במתחם, מה שהביא להפתעה בקרב צוותי הרפואה בבניין ולהאצתם לכיוון חדרו של הנייה. הצוות הכריז כי הנייה נפטר מיד וניסיונות ההחייאה של שומר הראש כשלו.

חדרו של זיא אל נחלה, מנהיג הגי'האד בפלסטין, שהה בסמוך, אך חדרו ניזוק באורח קל. חליל אל-חיה, סגן מפקד חמאס ברצועת עזה ששהה אף הוא בטהרן, הגיע למקום וראה את גופת עמיתו.

בין האנשים שקיבלו הודעה מידית, אמרו שלושת הגורמים האיראנים, היה הגנרל איסמעיל ג'אני, המפקד העליון של כוח קודס, הזרוע מעבר לים של משמרות המהפכה, שעובדת בשיתוף פעולה הדוק עם בעלות ברית איראניות באזור, כולל חמאס וחיזבאללה. הוא הודיע על התקרית ​​למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, באמצע הלילה, והעיר אותו, אמרו הגורמים הרשמיים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה ברגעיו האחרונים (צילום: רויטרס)

כמו כן, דווח כי כי המטען הופעל מרחוק ע"י סוכני המוסד ששהו על אדמת איראן בעת הפיצוץ. זאת, לאחר שקיבלו מידע מודיעיני לפיו הנייה נמצא בחדר. 

עד השעה 7 בבוקר, חמינאי זימן את חברי המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן למתחם שלו לישיבת חירום, שבה הוציא הוראה לפגוע בישראל כנקמה, לדברי שלושת הגורמים האיראנים.

טהרן כבר הייתה תחת אבטחה מוגברת בשל השבעת הנשיא החדש של איראן, מסעוד פשכזיאן, עם בכירי ממשל, מפקדים צבאיים ומכובדים אחרים מ-86 מדינות, שהתאספו לטקס בפרלמנט במרכז העיר.

טקס האשכבה של איסמעיל הנייה, ושומר ראשו, ואסים אבו שעבאן, התקיים בשעה זו באוניברסיטת טהרן. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, נשיא איראן ובכירים נוספים נפרדו ממנהיג החמאס.

זירת חיסול הנייה (צילום :רשתות ערביות)

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה נשא דברים: "אם האויב הציוני חושב שההתנקשות במנהיגינו תחליש את רצוננו, אז הוא טועה. דמו יוביל אותנו בדרך של אחדות האומה ואחדות ההתנגדות. אנחנו מבטיחים לאומה ולעולם שהסיסמה של הנייה 'לא נכיר בישראל' תישאר נצחית בקרבנו".

בתוך כך, חמינאי הורה לתקוף את ישראל ישירות בתגובה לחיסולו של הנייה ולהיערך לאפשרות של מלחמה אזורית, כך על פי שלושה גורמים איראניים שצוטטו אתמול ב"ניו יורק טיימס".

גורמים איראניים נוספים וכן מספר מקורות אמריקאיים אמרו כי ישראל היא זו שאחראית לחיסול. מהכתוב ב"ניו יורק טיימס", ישראל לא הכירה בפומבי באחריות על החיסול, אך גורמי מודיעין ישראלים עידכנו את ארצות הברית וממשלות מערביות אחרות על פרטי המבצע בסמוך לאחר מכן. 

ברשת אל-מיידין הלבנונית הפרו-איראנית נאמר כי "מותו של הנייה באמצעות טיל מחו"ל פירושה תוקפנות נגד איראן וקורא לתגובה בלתי נמנעת". 

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, מסר כי ארצות הברית לא קיבלה שום ידע מוקדם על מזימת ההתנקשות. שלושה גורמים איראניים טענו כי הפריצה והחיסול הנ''ל היו כישלון קטסטרופלי של המודיעין והביטחון עבור איראן ומבוכה אדירה של המשמרות.

גורמים אחרים טענו כי תכנון ההתנקשות נמשך חודשים ודרש מעקב נרחב אחר המתחם, ברם אלו שתיארו את אופי ההתנקשות לא ידעו לומר כיצד ומתי הוטמן מטען החבלה בחדר. ב"ניו יורק טיימס" טרחו לציין כי ישראל החליטה לבצע את החיסול דווקא מחוץ לקטאר, שם מתגוררים הנייה ובכירים נוספים בהנהגה המדינית של חמאס.

נסראללה מסר לאור התקרית כי "איראן רואה ברצח הנייה מתקפה על ביטחונה הלאומי וריבונותה, ובעיקר, היא רואה ברצח התקפה על כבוד".