פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ואריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס לחיסולים של בכירי חמאס וחיזבאללה - מוחמד דף,  אסמאעיל הנייה ופואד שוכר.

"אני חושב שהחיסולים האלה, והאופן שבו הם נעשו ודאי משקם את ההרתעה הישראלית", אמר. "בעיני השכנים ובעיקר אנשי ציר הרשע ישראל בעשרת החודשים האחרונים איבדה חלק ניכר מהתדמית מכל הדברים האחרים שתמיד אפיינו אותה. מה שנעשה כאן מחזיר חלקית את התמונה של ישראל כמדינה שיש לה מסוגלות, מודיעין אינטימי ומבצעי".

בהלה אדירה בלבנון: בתי החולים במדינה אינם ערוכים למלחמה עם ישראל | דיווח
מרדימים אותנו? אוהד חמו מזהיר: הנקמה האיראנית תגיע דווקא כשלא נצפה לה

עוד הוסיף: "אני מכיר את הצד השני 'מעט', ודברים כמו מה שקרה בטהרן חודרים עמוק עמוק לקודקודים של המנהיגים שלהם ברמה של 'זה היה יכול לקרות לי'. האנשים האלה מאוד אוהבים את עצמם במקומות בהם הם נמצאים. להגיד שבזה פותרים את הבעיה? ודאי שלא. ישראל צריכה להשתכלל, אבל החיסול לכשעצמו של הנייה ושל פואד שוקר הוא צעד אחד מני רבים שישראל צריכה כדי לצאת מבור תחתיות אפל של מדינה מוכה מ-7 באוקטובר".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בשביל להחזיר את התושבים של הצפון צריך לעשות מלחמה. אתה צריך להחזיר את תושבי הצפון, ובשביל אתה צריך להתכונן נפשית ומבצעית למלחמה.. זה צו השעה של ישראל. מה שאיראן הצליחה לעשות בארבעים שנה הוא לבנות פה טבעת אש שהופך את עניין המלחמה לבלתי נמנע". 

בהמשך התייחס למצב הגיאופוליטי: "שלום אזורי? אני מאוד מחזיק מהסכמי אברהם. הייתי תקופה ארוכה באיחוד האמירויות ובבחריין ומרוקו, ויש לזה עתיד, ואני חסיד גדול של נורמליזציה עם סעודיה. שלום זה משהו שנתפס בעיני ישראל באופן קצת מעוות. משהו תמים ומאוד נאיבי: 'וכיתתו חרבותיהם לאתים, וחניתותיהם למזמרות'.  אני לא מדבר על ספר ישעיהו. אני מדבר על נורמליזציה שהיא תשלובת של אינטרסים שמזינה את התועלות של שני הצדדים".

"הציר הזה, צריך להתייחס אליו כאל דבר פונקציונלי. יש עוד מדינות שחוששות מאיראן, סעודיה כמונו, והמדינות האלה דואגות לעצמן. הן רואות בעיניים כלות כיצד המערב שאמור להיות המגן, לא כזה. הם חושבים שכשיש איום מהסוג הזה, ארצות הברית מתייצבת. לא רק שהיא לא מתייצבת, איראן אוטוטו גרעינית. הם יודעים שאם איראן תהיה גרעינית הם ייענו. אם לא יהיה ממשל אמריקני שישנס מותניים ויעבוד על איראן ולא רק במקרה של סנקציות כלכליות, אני חושש שהעולם ייראה אחרת. אנחנו מדברים על רוסיה וסין שיהפוך את העולם החופשי למקום שבו הסכנות תהיינה גדולות. ארה"ב כמו שהתנהלה בשנים האחרונות, היא פרצה קוראת לגנב. ישראל צריכה להבין מה מתחולל מסביבה".

לסיום אמר: "יש איום קיומי, וצריך לטפל בגוף אחד. החמאס כבר נכה לכל דבר, וככה מנצחים גופי טרור. חיזבאללה יותר גדול, והוא חגורה יותר עבה. נקלענו למצב. זה האויב עם זה נתמודד. אם נגזר על אתונה להיות מעל ספרטה, זה מה שנגזר על ישראל להיות בשנים הבאות".