במרכז הארץ ובשרון נערכים לירי מאיראן בתגובה לחיסולם של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן ולחיסולו של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר בביירות, ופותחים את המקלטים הציבוריים. זאת, למרות שפיקוד העורף לא עדכן את ההנחיות לציבור עקב חיסולם של השניים.

בתל אביב ובראש העין נפתחו הבוקר המקלטים העירוניים ובקרית אונו פתחו את המקלטים במוסדות החינוכיים. גם החניון של בית החולים איכילוב פונה. בהרצליה וברמת גן פתחו את המקלטים כבר לפני מספר ימים כדי להיות מוכנים מבעוד מועד לכל תרחיש.

"גדולה עלינו בשלושה מספרים": ראש המל"ל לשעבר - "ישראל לא יכולה לטפל באיראן"
כשצה"ל, מערכת המשפט והתקשורת מחלקים אותנו לאלה שמותר להם ואלה שאסור להם | קלמן ליבסקינד

בעקבות המתיחות הביטחונית בצה״ל החליטו אתמול על עוצר יציאות בכל היחידות הלוחמות ביבשה באוויר ובים וכן בכל מערכי ההכשרה של צה״ל. בנוסף הוחלט על הרחבת צו שמורה על צמצום היקף הפעילות במפעלים בצפון הארץ, ממרחק של ארבעה ק״מ מהגבול ל-40 ק״מ.

גורם שמעורה בפרטים אמר ל"מעריב" כי בסבירות גדולה, יצטרכו המפעלים החדשים שמצטרפים לרשימה הקיימת לאחר הרחבתה, להפחית את כמות האמוניה והחומרים המסוכנים שברשותם. 

נערכים לכל תרחיש. מקלט עירוני פתוח (צילום: אבשלום ששוני,אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ' עבור חדשות 12)
נערכים לכל תרחיש. מקלט עירוני פתוח (צילום: אבשלום ששוני,אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ' עבור חדשות 12)

בנוסף אתמול הגיע לשיאו תרגול רב מערכתי של מד״א שנועד להתמודד עם מלחמה אפשרית בצפון ותרחישי עלטה. בתרגיל, שארך שלושה ימים, נדרשו צוותי מד״א להעניק מענה רפואי לנפגעים באירועים שונים באזור הצפון והשרון. במסגרת התרגיל גויסה יחידת התגבור של מגן דוד אדום, שיחד עם צוותי מד״א הפועלים בשוטף העניקו מענה רפואי לנפגעים באירועים הביטחוניים המדומים השונים. בנוסף, במהלך התרגול תרגלו צוותי מגן דוד אדום "תרחיש עלטה" בדגש על שימוש באמצעים לווייניים. התרגילים כללו שימוש באמצעים טכנולוגיים ולוגיסטיים מיוחדים ובכלי רכב ייעודיים. 

כחלק מהליכי ההכנה נערך תרגיל בחדר המצב של מגן דוד אדום עם בכירי מטה מד"א, ותרגיל נוסף של שירותי הדם של מד"א כלל תרגול התרמות חירום של דם במצב של מחסור בתשתיות.

מקלט ציבורי בחניון ''הבימה'' (צילום: אבשלום ששוני)
מקלט ציבורי בחניון ''הבימה'' (צילום: אבשלום ששוני)

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול הערכת מצב מעמיקה על פעילות פיקוד העורף מפרוץ המלחמה עד כה, יחד עם שר הפנים משה ארבל. נתניהו אמר בתום הערכת המצב כי "ישראל נמצאת במוכנות גבוהה מאוד לכל תרחיש - הן בהגנה והן בהתקפה", והוסיף: "אנחנו נגבה מחיר כבד מאוד על כל מעשה תוקפנות נגדנו מכל זירה שהיא".