ביום שלישי ייצא לדרך גיוס אוגוסט 2024 של חיל השריון. זהו הגיוס השני מאז פרוץ מלחמת ״חרבות ברזל״, שבמהלכה נחשף שוב עוצמתו של חיל השריון, והמרכזיות של לוחמי החייל להכריע כל קרב קרקעי. בתוך עשרה חודשים הפך חיל השריון לאחד החיילות המועדפים ביותר בקרב המתגייסים. העדיפות לשריון היא מעט פחות מהדרישה לחיל ההנדסה הקרבית שמככב בראש הבקשות של מתגייסים.

בצה״ל אומרים כי מחזורי הגיוס האחרונים מאפשרים להגדיל באופן משמעותי את היקף חייל השריון והכוונה להוסיף עוד מספר גדול של טנקים וצוותי לחימה כבר במחזורי הלחימה הנוכחים. עד מלחמת חרבות ברזל צה״ל גייס סדר גודל של כמה מאות בודדות של לוחמים לחייל השריון. במחזור מרץ האחרון המספר הוכפל ובמחזור אוגוסט צפויים להתגייס 160 אחוזים ביחס למחזור המקביל בשנה שעברה. 

אלא שלא מדובר רק בעליה במספר המתגייסים היקף הנשירה עומד במחזור האחרון על פחות משני אחוז כאשר בצה״ל אומרים כי הנשר הוא רפואי ולא על רקע משמעתי או מוטיבציה ירודה. עוד אומרים בצה״ל כי לפני המלחמה חלק לא מבוטל מהמתגייסים גויסו על פי שיבוץ צבאי. מאז המלחמה רוב המתגייסים הם כאלה שביקשו להשתבץ לחייל השריון. בבסיס ההכשרות של החייל בשיזפון ביצעו אתמול בצהריים מסדר מוכנות לקראת הגעת המתגייסים החדשים.

טנק צה״ל (צילום: דובר צהל)
טנק צה״ל (צילום: דובר צהל)

מפקד גדוד ההכשרות סא״ל נעמן הלר מספר כי ההכשרה עברה התאמות בעקבות הלחימה בעזה ובגבול הצפון: ״למדנו הרבה מ7 באוקטובר. ההכשרה היום היא יותר ממוקדת, יותר איכותית ומקצועית. הזזנו הרבה דברים מפריעים כדי שהלוחמים יצאו מכאן יותר אגרסיביים יותר מקצועיים״ אומר סא״ל נעמן. לדבריו הוכפלו אימוני קרב מגע, הושקע יותר דגש על כושר גופני, יותר דגש על אימוני רובואית, ומקצועיות כטנקיסטים.  עוד דבר שלמדנו מהמלחמה היא העמקה בשעורי עזרה ראשונה מתוך הבנה כי העמדת מימנות שבזכות מצילה חיי לוחמים בשדה הקרב.

בחייל השריון החליטו לנצל למקסימום את זמן ההכשרה כדי לדחוס מקסימום ידע ומימנות ללוחמים. בין היתר באמצעות מערכי עזר דיגטליים כמו למשל סימולטורים וכן מכשירי טאבלטים שמחולקים ללוחמים. וכאשר הם למשל במטווחים ובעת שהם ממתינים למקצי הירי הם לומדים דרך הטאבלט. פאן נוסף שהושקע לקראת קליטת הטירונים החדשים זהו ההשקעה בלוחם החל מחדרים ממוזגים בערבה החמה, ארוחות חמות גם בשטחי האימון, ועד מטבח פלוגתי שבו מוצרי מזון הכוללים מעדנים, פירות, ירקות, חטיפי עוף ובשר כך שמעבר לארוחות בחדר האוכל יכולים הטירונים שמוצאים אלפי קלוריות בכל יום אימון לאכול בשעות הערב והלילה.

סא״ל נעמן אומר כי הזיקה של המתגייסים החדשים לחייל מורגשת מייד. וכבר לאחר כמה ימים ניתן לראות את השינוי שעוברים הצעירים מאזרחים לחיילים ולוחמים. המלחמה אף הגבירה את רמת המחויבות והמוטיבציה של החיילים הצעירים ״הם שומעים מחברים, אחים, שכנים על החלק של לוחמי השריון בכל קרב וקרב והם מבינים שזה משהו מוחשי. במחזור הקודם במהלך האימון המתקדם צורפו לוחמי ההכשרה שכבר הוסמכו כלוחמים לפעילות לחימה תחת חטיבת השריון 460. מרבית הלוחמים שחזרו מהלחימה ביקשו לצאת למסלול הפיקוד והקצונה״.

מתגייסים חדשים (צילום: דובר צהל)
מתגייסים חדשים (צילום: דובר צהל)

במלחמה גם התברר כי הלוחמות שבטנק הן נחושות, אמיצות ומקצועיות לא פחות מהלוחמים. בינתיים הן משמשות כטנקיסטיות במערך חיל הגבולות.כלומר את הטירונות הן עושות בחיל גבולות ואילו ההכשרה כטנקיסטיות הן עושות בשיזפון. ״כרגע יש כאן לוחמות שעוברות את ההכשרה. אני יכול לומר שהן לוחמות לכל דבר הן מקצועיות ביותר. ראיתי אותן בהכשרה ובלחימה הן בנות איכותיות ביותר מקצועיות ביותר עם רצון להיות לוחמות״ אומר סא״ל נעמן שאף מודה כי למרות ההצהרה של צה״ל בבג״ץ בשיזפון אין מחסור של טנקים להכשרת הצוותים.״ יש שחיקה של כלים בשל הלחימה. זה אתגר שאנחנו עומדים בו כדי לשמר את הכלים והיכולות״ אומרים בחיל השריון. 

בחיל השריון מציירים את הפרופיל של הלוחם הצעיר השריונר מדור 2024: ״הם טובים יותר, הם משפיעים יותר. הם דעתנים והם אחראים, יש להם רוח לחימה ורעות אני אומר בפה מלא הם תעודת הביטוח של עם ישראל ומדינת ישראל״ - אומר סא״ל נעמן.

״הטירונים שיתגייסו השבוע יפגשו סגל מפקדים שכולו השתתף בלחימה. המפקדים עם. נסיון בקרב ידעו להתמקד באימונים באותם דברים שעברו בקרבות״ אומר סרן שחף אבני מפקד פלוגת ההכשרות. אבני שימש כסמפ בגדוד 82 בחטיבה 7 של חיל השריון והשתתף בקרבות בצפון הרצועה, בשכונת רימל ובחאן  יונס.  למרות גילו הצעיר יש לו נסיון קרבי ופיקודי עשיר במיוחד. הוא השתתף במבצע ״יד הזהב״ לחילוץ שני החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר משכונת שבורה ברפיח.

אימון חיל השריון ברמת הגולן, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)
אימון חיל השריון ברמת הגולן, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)

״ההתרגשות היתה בשמים כשזה הצליח, בשביל זה יצאנו להילחם, זאת היתה אחת המשימות המרכזיות של המערכה״ למרות כל זאת, אתמול בסוף מסדר ההכנה בבסיס ההכשרה בשיזפון לקליטת המתגייסים החדשים הוא לא הסתיר את ההתרגשות שלו ואמר: ״אנחנו מחכים לקבל את הלוחמים החדשים בשערי הבקו״ם ״