המוסד שכר סוכני ביטחון איראניים כדי להטמין חומרי נפץ בשלושה חדרים נפרדים שבו שהה ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כך על פי דיווח שהוציא עיתון ה"טלגרף".

מפקד אוגדה 252 בלב רצועת עזה: "להשמיד את ארגון החמאס עד הקצה"
השמיים הוארו בכתום: דיווחים על גל תקיפות אוויריות בגבול סוריה-לבנון

התכנית המקורית הייתה להתנקש בחייו של הנייה בחוד מאי במהלך השתתפותו בהלווייתו של הנשיא האירני איברהים ראיסי, שהתרסק בתאונת מסוק. שני גורמים איראנים מסרו ל"טלגרף" כי עקב ההמונים הרבים ששהו באירוע והסיכוי הגבוה לכישלונו, הניסיון ירד מהפרק. 

במקום זאת, שני סוכנים איראניים הניחו מטעני חבלה בשלושה חדרים נפרדים בבית ההארחה של משמרות המהפכה האיראניים בצפון טהרן, שם היה צפוי הנייה לשהות. 

מהדיווח עולה כי על פי צילומים במעגל הסגור של הבניין, הסוכנים נראו עוברים הלוך ושוב תוך שהם יוצאים ונכנסים ממספר חדרים במשך כמה דקות. לאחר מכן הם חמקו מהמדינה, אך עדיין היה להם מקור ששהה באיראן. ביום רביעי בשעה 02:00 הם פוצצו את המטענים בחדר בו שהה הנייה, ואז כידוע נהרג. 

הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)
הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)


"כעת הם בטוחים שהמוסד שכר סוכנים מיחידת ההגנה של אנסאר אל- מהדי", אמר גורם במשמרות המהפכה בטהרן לעיתון, והוסיף כי "לאחר חקירה נוספת, הם גילו מטעני חבלה נוספים בשני חדרים נוספים". 

גורם נוסף במשמרות המהפכה מסר כי "זו השפלה לאיראן ופרצת אבטחה ענקית. עדיין כולם שואלים איך זה קרה. אני לא מצליח להבין את זה. חייב להיות משהו גבוה יותר בהיררכיה שאף אחד לא יודע עליו". 

הגורם הראשוני מסר ל"טלגרף" כי כעת מתקיימת זריקת האשמות של גורמים שונים זה על זה ומחפשים את הגורם האחראי לכישלון. "אנשים זומנו לפיטורים, למעצרים ואפילו להוצאה להורג. ההפרה של זה השפילה את כולם", הוא אמר. 

איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

"המנהיג העליון חמינאי זימן ביומיים האחרונים את כל המפקדים אליו. הוא רוצה תשובות. עבורו, הטיפול בפרצת האבטחה חשוב כעת יותר מלחפש נקמה", הוסיף אותו גורם. 

חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)
חמינאי בטקס האשכבה של הנייה (צילום: רשתות ערביות)


כזכור, ההתנקשות בוצעה ביום ההשבעה של נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן, מה שהעלה את הסברה כי ייתכן שחיסולו של הנייה היה הצעה מכוונת של משמרות המהפכה לפגוע במוניטין של הנשיא החדש, לאור ההתנגדות שלהם לדעותיו ופוליטיקה הרפורמיסטית שלו. 

מסעוד פזשכיאן (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן (צילום: רויטרס)


"אף בן אדם בעל שכל ישר לא יכול לקבל שזה קרה במקרה, במיוחד ביום הראשון של פזשכיאן בתפקיד", אמר אחד העוזרים שהיה מעורב במסע הבחירות. "ייתכן שהוא יצטרך לצאת למלחמה עם ישראל בימים הראשונים שלו בתפקיד והכל בגלל משמרות המהפכה".

"עם זאת, בנו של פזשכיאן הודיע כי העדפתו של אביו ושל האומה איננה מלחמה עם ישראל", הוא הדגיש. באתר האישי שלו, כתב הנשיא: "עוני, שחיתות, אפליה, אי שוויון, פלגים ודיונים פוליטיים בזבזניים הם החזיתות האמיתיות שבהן העם האיראני נלחם בארצנו. רפורמות חברתיות וקדמה באיראן הן התקפות הנגד הטובות ביותר שאנו יכולים לכוון נגד ישראל". 

בני משפחתו של הנייה דחו את הטענה לפיה נהרג על ידי מטען, וטענו כי החיסול נעשה באמצעות טיל: "החיסול בוצע באמצעות שיגור טיל לטווח קצר עם שבעה ק"ג של חומרי נפץ, מחוץ לבית הארחה שבו שהה. פעולה זו שביצעה ישראל, נתמכה בידי הממשל האמריקני. המשטר הציוני יקבל עונש קשה בזמן, במקום ובאופן המתאימים", נמסר מטעמם.