פואד שכור, בכיר חיזבאללה, אשר חוסל על ידי צה״ל בשלישי האחרון ברובע דאחיה בביירות, היווה ראש המערכים האסטרטגיים של ארגון הטרור חיזבאללה. במסגרת תפקידו, היה אחראי על פרויקט הדיוק של חיזבאללה - פרויקט אסטרטגי של חיזבאללה, אשר להערכת מכון ״עלמא״ לא עסק רק בפיתוח טילי פתח 110, אלא התרחב גם לרקטות כמו גראד ופלאק וטילי שיוט.

לישראל יש צ'ק פתוח ל-3 חודשים: העיתון הבריטי חושף מה הוביל לגל חיסולים

״כמות הנשק המדויק של חיזבאללה עשויה להוות בסיס לכוונת חיזבאללה להפעיל יכולות אלה, כדי להחזיר את הכבוד האבוד״, מנתחים החוקרים טל בארי ויעקב לאפין מ״עלמא״ את אחת מאפשרויות התגובה של ארגון הטרור לחיסולו של שוכר.

״שימוש בנחילי כטבמי"ם ובכמות גדולה של רקטות סטטיסטיות, יכול להוות הסחה ולהעמיס על מערכות ההגנה של ישראל, זאת לפני או תוך כדי שיגור טילים מדויקים. התקפה מתואמת מצד איראן וחיזבאללה, של נחילי כטב"מים, רקטות, טילי שיוט וטילים בליסטיים, יכולה ליצור אפקט משמעותי ולגרום לשיבושים משמעותיים בתפקוד מדינת ישראל״, מנתחים לאפין ובארי את אפשרויות התגובה של חיזבאללה ואיראן לחיסול אסמעיל הניה ופואד שוכר.

במקביל, הם מעריכים גם כי איראן יכולה לשגר טילים ישירות לישראל, כפי שעשתה ב-14 באפריל: ״התקפה כזו יכולה לכלול גם טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטבמי"ם שמופעלים על ידי החות׳ים והמיליציות השיעיות משטח עיראק וסוריה״. עוד מוסיפים כי ייתכן שנשק איראני - טילים בליסטיים וכטבמי"ם - ישוגרו מאדמת תימן בתזמון איראני לעבר ישראל. ״השילוב של התקפות טילים וכט"במים ממספר חזיתות יכול להקשות על מערכות ההגנה האווירית של ישראל ולהגביר את הלחץ על העורף הישראלי״, מעריכים החוקרים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

החותים בתימן (צילום: רויטרס)
החותים בתימן (צילום: רויטרס)

על פי המכון, גם יכולות התקיפה של חיזבאללה וגם אלו של איראן, המופעלים על ידי משמרות המהפכה, מבוססים על טכנולוגיה צבאית איראנית מתקדמת של הנעת טילים, מערכות הנחיה מגוונות, ופסי ייצור באיראן עצמה. הערכה נוספת היא כי צבא איראן יצטרף למתקפה - לצד משמרות המהפכה.

למרות היקף האיום, ב״עלמא״ מציינים כי ישראל מצטיינת במערכות הגנה מתקדמות הכוללות את כיפת ברזל, קלע דוד, חץ 3 וברק 8 וכיפה ימית על גבי ספינות סער 6 של חיל הים. ״מערכות אלו מתוכננות להגן על אתרים רגישים ואסטרטגיים ועל ריכוזי האוכלוסייה האזרחית, והן מסוגלות לתת מענה רחב לאיומים שונים. כמו כן, על פי פרסומים שונים, יתכן כי קואליציית ההגנה האזורית בראשות ארצות הברית, אשר פעלה בליל ה-14 באפריל, תפעל בשנית".