פגישת מו"מ משמעותית שנערכה בקהיר הובילה להתקדמות בפרמטרים הקשורים לציר פילדלפי ומעבר רפיח, כך מדווחים גורמים בכירים המעורים במגעים לעסקה.

המתווך המצרי, שר המודיעין עבאס כאמל, שאירח משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד, ראש השב"כ ומתאם הפעולות בשטחים, נחשב לגורם משמעותי ביותר בקידום המו"מ ובפתרון הסוגיות העומדות על הפרק.

הפעם זה יקרה? פרטים חדשים מנסיעת המשלחת הישראלית למצרים | דיווח
השרה גמליאל נגד הח"כים שפרצו לשדה תימן: "מגנה את לקיחת החוק לידיים"

גורמים פוליטיים בכירים טענו כי "נתניהו מעוניין לסגור את העסקה, הוא רק סבור כי מי שמדליפים מהדיונים החסויים, מחבלים במגעים לעסקה. בסביבת ראש הממשלה מאמינים כי ניתן למצוא דרך כדי ליישם את הדרישות של ישראל בנוגע לשליטה בציר פילדלפי, במנגנון ההפעלה של מעבר רפיח ובמניעת חזרת חמושים לצפון עזה.

כזכור, אחד מצירי המחלוקת במשא ומתן בין ישראל לחמאס הינו ציר המסדרון במרכז הרצועה. צה״ל בנה בימים האחרונים שורה של מוצבים משני עברי הציר מגבול ישראל ועד קו החוף. במקביל, בצה״ל עושים פעולות בינוי לביסוס הציר.

בעוד שלא ברור מה יעלה בגורלו של ציר החיץ העובר במקביל לנחל עזה, כיום הוא מונע מעבר של עזתיים מדרום הרצועה לצפונה. בצה״ל החליטו לבנות שורה של מוצבים, חלקם בצד הצפוני וחלקם בצד הדרומי. לתוך המוצבים הובאו מכולות ממוגנות וכן נבנו סוללות הגנה.

כידוע, משלחת ישראלית בכירה בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן, הגיעה אתמול למצרים. המקורות ציינו כי המשלחת מקיימת פגישות עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ועם בכירים בצבא מצרים בנושא העסקה לשחרור החטופים, ובנושא ההסדרים הביטחוניים בציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה ובמעבר רפיח.

משפחות החטופים בוושינגטון (צילום: דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)
משפחות החטופים בוושינגטון (צילום: דני טננבאום,לירי אגמי,אמנון שמי)

העיתונאי ברק רביד דיווח ב"וואלה!" כי יציאת המשלחת לקהיר היא תוצאה של לחץ אמריקני כבד על ישראל ועל מצרים בימים האחרונים להמשיך במו"מ על עסקת החטופים, ועל סוגיות ביטחוניות שקשורות אליו, כמו: ציר פילדלפי, חרף חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הניה, כך אמרו המקורות.

יועצו הבכיר של הנשיא ביידן, ברט מקגרק, קיים שיחות בקהיר ביום חמישי עם ראש המודיעין המצרי ובכירים נוספים ושכנע אותם לקיים את הפגישה. במקביל מקגרק ביקש מראש השב"כ וראש המוסד לבוא לקהיר, חרף סירובו של חמאס לתנאים החדשים שהציב נתניהו לעסקת החטופים. 

ראש מפקדת החטופים בצה"ל, האלוף ניצן אלון, לא הצטרף לנסיעת ראש המוסד וראש השב"כ. מקור שמעורה בפרטים אמר כי הסיבה לכך היא שבשל עמדת נתניהו השיחות לא יכולות להביא להתקדמות אמיתית.