ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש כרגע לא להתקדם במשא ומתן לשחרור החטופים אם לא יוסדר נושא השליטה על ציר המסדרון. כלומר, מניעת מעבר חמושים מהצד הדרומי לצפון הרצועה.

במערכת הביטחון תמימי דעים כי ציר המסדרון הוא אכן "קוץ בגרון" של העזתיים בכלל והחמאס בפרט. אבל חשוב לשים על השולחן את כלל הנתונים סביב הסוגיה.

בדרך לעסקה? התקדמות משמעותית בפגישה בקהיר | כל הפרטים
משפחת החטוף שפרסמה את תיעוד ההתעללות בגופתו: "לא נותרה לנו ברירה, הזמן נגמר"

ראשית, המצב בפועל: הציר ברוחב של קילומטר אשר חוצה את הרצועה במקביל לנחל עזה במרכז הרצועה, מגדר הגבול במזרח ועד הים במערב. כדי לאבטח את הציר, בוצע איסוף שכלל הרס מאות מבנים, עקירת צמחיה ומטעים בעומק של עוד קילומטר עד קילומטר וחצי לרוחב הציר הן מצפון לציר והן מדרום לציר. כלומר, יש כרגע מרחב של כשלוש קילומטר וחצי עד ארבעה קילומטרים.

צה"ל החל לבנות במקום שמונה מוצבים: ארבעה מצפון לציר וארבעה מדרום לציר. צה"ל מחזיק בציר מאות עד אלפי חיילי מילואים למשימות אבטחה. שיטת האבטחה היא סטטית, כלומר פעילות איסוף, מארבים, פשיטות למרחבים הסמוכים ועוד.

כל חיילי המילואים בציר מסיימים עד 7 באוקטובר 2024 בין 200 ל-300 ימי מילואים. השארתם באותו היקף גם בשנה הבאה משמעותה קריסה של אלפי משפחות לא רק כלכלית אלא גם משפחתית, תעסוקתית ונפשית. עניין זה מטריד מאוד את ראשי צה"ל. הם רואים את החיילים, שומעים את המצוקות, מבינים את המורכבות של המצב. כך למשל, כשהגיע ביום שישי מפקד אוגדה 252 תא"ל מורן עומר לאחד מזירות הלחימה בשולי הציר, הוא נפגש עם קבוצת שריונרים במילואים. הם נלחמים עשרות ימים במילואים, הם מלאים במוטיבציה, מכירים את המשימה, אבל ה"אבל הגדול" שהם מציגים לא מיד במשפט הראשון הוא הקושי. הקושי בבית, הקושי במקום העבודה, הקושי בלימודים האקדמיים.

בין משפחה למילואים: החיילים מספרים על הקושי בציר נצרים (צילום :אבי אשכנזי)
בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)
בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)
בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)
בין מילואים לשגרה. לוחמי צה''ל על הקושי בציר נצרים (צילום: אבי אשכנזי)

כבר עכשיו מספר חיילי המילואים שמתייצבים נמוך מהמספר שהגיע ב-7 באוקטובר. עד מתי המילואים יחזיקו בנטל? כנראה לא עוד הרבה. יש בסוף מגבלת שגרת חיים. האם נתניהו לוקח זאת בחשבון?

באשר לשליטה, ביום חמישי חשפו לוחמי חטיבת ירושלים של צה"ל, שתופסים חלק מהמסדרון, מנהרה אסטרטגית שהייתה מתחת למסדרון וחצתה אותו מצפון לדרום. כלומר, החמאס אם ירצה ידע לפעול גם מתחת לרגלי צה"ל.

בצה"ל אומרים שהעובדה שצה"ל שיטח שטח ענק לאורך כל הציר מאפשרת שליטה בתצפיות, אש ובכוח אש שיידרש כדי לשלוט על מרחב החיץ גם כשהכוחות יושבים בשדות שבין נחל עוז לבארי.