תמונה אחת שהעלה היום (ראשון) דובר צה״ל שחררה באחת את כל סיפור המנהרות של חמאס בעזה. צה״ל יודע היום שכל רצועת עזה, מצפון לדרום, ממזרח למערב, כל המנהרות מתחברות לרשת אחת מסועפת של מאות ואולי אלפי מקטעי מנהרות.

"קחו מגבת ותעצרו את הדימום": השיחה המצמררת במד"א בפיגוע בחולון
תחנת כוח הותקפה בלבנון; נפילת רקטה בקריית שמונה | צפו בתמונות

מדובר במקטעים שונים: מנהרות פיקוד, מנהרות לוגיסטיקה, מנהרות תקיפה, מנהרות מילוט, מנהרות לכליאת חטופים ועוד. התמונה של המנהרה בציר פילדלפי היא ״האקדח המעשן״. מנהרה בגובה שלושה מטרים, ברוחב של קצת יותר משלוש מטרים, והיא מאפשרת תנועת כלי רכב וטנדרים מצד אחד של רפיח הפלסטינית לצד הדרומי, לצד המצרי.

המנהרה הזאת נחשפה על ידי לוחמי אוגדה 162 שמתמרנת ברפיח והיא נחקרת על ידי לוחמי יחידת יהלי״ם של חיל ההנדסה. בעוד יום או יומיים המנהרה תושמד חלקה בפיצוץ וחלקה תחסם בעשרות קוב של בטון וברזל.

הפרסום היום היה מקרי. אחת התמונות של המנהרה עלתה לרשת. כתבים התעניינו מול דובר צה״ל שהחליט להוציא את החומר. נכון לעכשיו, נחשפו בציר פילדלפי עשרות מנהרות חוצות. זאת הגדולה שבהן. 

המנהרה שנחשפה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה שנחשפה בעזה (צילום: דובר צה''ל)


לשאלת הימצאות צה״ל בציר לעתיד, הודיע הדרג הצבאי כי ניתן במשך שש שבועות של ההסכם המתגבש למנוע כניסה של הספקה דרך ציר פילדלפי, גם אם צה״ל לא ימצא פיזית במקום. 

חשוב לציין גם כשצה״ל ישב באופן קבע בציר פילדלפי עד ההינתקות, חמאס חפר מנהרות חוצות בין סיני לרפיח משני עברי הגבול. יתרה מזאת, חמאס אף חפר מנהרות תקיפה מתחת למוצבי צה״ל והקריס שני מוצבים.

הפתרון לטווח ארוך הוא הקמת חומה תת קרקעית בפילדלפי, רצוי בצד המצרי של הגבול, שבה יותקנו מערכות חישה שיעבירו התראה על כל חפירת מנהרה.

בינתיים, עד שיוחלט לגורל עתיד הציר, ימשיכו לפי שעה לוחמי אוגדה 162 וכוחות יחידת יהל״ם לפעול לאיתור והשמדת תוואי תת-קרקע במרחב פילדלפי. דובר צה״ל ציין כי עד כה איתרו והשמידו הכוחות עשרות תוואים.

המנהרה בה הוחזקו גופות חטופים (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה בה הוחזקו גופות חטופים (צילום: דובר צה''ל)


״בתחילת השבוע שעבר, באחד המבצעים לאיתור תת-קרקע במרחב פילדלפי אותרה מנהרה על ציר פילדלפי בגובה שלושה מטרים. בשלב זה הכוחות ממשיכים בחקר ונטרול של התוואי התת-קרקע שאותר וכן על תוואים נוספים רחבי היקף שנמצאו״, אמרו בצה״ל ביחס לתמונה שפרסמו, והוסיפו: ״צה״ל ישמיד באופן יסודי את כל תשתיות התת-קרקע בציר פילדלפי ויפעל בנחישות למניעת היווצרותן בעתיד״.

המנהרה המדוברת מהתמונה שפורסמה היום היא אחת מתוך 20 מנהרות שנחשפו והושמדו במרחב ציר פילדלפי. מדובר במנהרה אסטרטגית שנחשפה על ידי לוחמי חטיבה 401 והנח״ל, והושמדה על ידי לוחמי הנדסה קרבית.

כמו כן, לאורך היממה האחרונה, כלי טיס ומטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כ-50 יעדי טרור ברחבי רצועת עזה. בין המטרות שהותקפו, חוליות מחבלים, מבנים צבאיים, עמדות תצפית ותשתיות טרור. "המיקוד שלנו בציר פילדלפי הוא לאיתור כל המנהרות. המטרה שלנו היא לנטרל ולהשמיד אותן. אנחנו באינטרס משותף עם המצרים לשמור את הגבול הזה ללא טרור", אמר היום דניאל הגרי, דובר צה''ל.