מפקד אוגדת עזה הנכנס, תא"ל ברק חירם סיים היום (ראשון) את תפקידו כמפקד אוגדה 99. בטקס הפרידה אמר תא״ל חירם: ״אנחנו כצבא סדיר הופתענו ונכשלנו. מאז אנו משיבים מלחמה שערה. עמידתנו איתנה, בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית, המנותקת ממחויבות עברה ומעול עתידה ומתמסרת אל הרגע. מבעד לעטיפת ההנאה וההוללות, צפים הערכים והאמונות העתיקות שמאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח".

חבר הכנסת גלעד קריב הגיב לנאומו של חירם ואמר: "המשל הבזוי של העגלה הריקה נותר מתנשא ומעוות גם כאשר הוא בא מפי קצין אמיץ. אם כבר יש ניתוק, הרי הוא לא של התרבות הישראלית מעברה ומעתידה, אלא של תא״ל חירם מחלקים גדולים של התרבות הישראלית.

"מאחל למפקד החדש של אוגדת עזה, שבצד המלחמה באויבי ישראל וההגנה על אזרחיה, יזכה בתפקידו החדש להעריך מעט יותר את תרבותם ודרכם של הקיבוצים, המושבים והיישובים עליהם הוא מגן עם פקודיו, המגיעים מכל חלקי החברה הישראלית".

תא״ל ברק חירם (צילום: דובר צה''ל)
תא״ל ברק חירם (צילום: דובר צה''ל)

בשבוע שעבר נפגש חירם עם המשפחות השכולות של בני הערובה, שאיבדו את חייהם בבית של פסי כהן בקיבוץ בארי. רון שפרוני, קרוב משפחה של אביה, איילה והתאומים בני ה-12, ליאל וינאי חצרוני ז"ל, אשר הוחזקו כבני ערובה בבית של פסי כהן, מסרה כי "השיחה עם תא"ל ברק חירם הייתה לא פשוטה. עלו בין המשפחות השכולות קולות שונים - חלק קראו להתפטרותו. אני ביקשתי ממנו, כצעד בונה אמון, לא להתפטר, אלא, מתוך הבנת הקושי להיות אחראי על בטחון האזרחים בגזרה כאשר סוגיות עדיין פתוחות, להיות אחראי על הבטחון באוגדה מבצעית אחרת. 

לפני מספר שבועות פרסם צה"ל את התחקיר הצבאי הראשוני על אירועי הטבח בקיבוץ בארי, שהיה מהיישובים בעוטף עזה שספגו את המכה הכי קשה בשבעה באוקטובר. במוקד האירוע המרכזי בקיבוץ - הוראתו של חירם לירות פגזים לעבר בית שבו שהו מחבלים ובני ערובה.

על פי התחקיר שניים מבני הערובה נהרגו כתוצאה מירי אחד מפגזי הטנק. ועדת הבדיקה קובעת כי ההחלטה של תא״ל ברק חירם בנסיבות הדברים היתה סבירה. התחקיר התבסס על הקלטות קשר, יומני מבצעים, תחקור כל מי שהיה בקיבוץ, עיון בנוצריות הוואצאפ של כל חברי הקיבוץ, חקירות להב 433 של המשטרה, חקירות שבויים, ממצאים פורנזיים, סרטים, ועוד.

קיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
קיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך האירוע, יירט שב"כ שיחה שבה נשמעים החוטפים מתקשרים למפקדים שלהם ואומרים שהם הולכים להתאבד עם בני הערובה. מייד אחר כך מפקד כוח הימ"מ, ארנון זמורה, שעמד לפרוץ לבית דיבר עם אחת מבנות הערובה שאמרה כי הרגו את שני ילדיה. הוא הורה לה לשכב על הרצפה, והודיע "אנחנו נכנסים". אבל אז נשמע צרור יריות ארוך – ולאחריו השתרר שקט.

לפי התחקיר תא״ל ברק חירם קובע כי ניתן לבצע ירי הרתעה לסביבת הבית ומגדיר שני כללים הירי יבוצע לקרקע לפני הבית או לגג הרעפים. שנית הירי יבוצע בחימוש חלול. את האישור הסופי לירי משאיר חירם למפקד הימ״מ ח׳ שנמצא בחדר הפיקוד של השב״כ. שלושה פגזים נורים לקרקע אחד מהם מדלג ופוגע בקורה מעל הכניסה לבית כתוצאה מרסס נהרגים שנים מבני הערובה שהיו מחוץ לבית.