מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בהכוונה מודיעינית של אמ״ן ופיקוד הדרום, וחיסלו אתמול (ראשון) את המחבל עבד אלזריעי, מחבל במטה הייצור של הזרוע הצבאית בחמאס ושר הכלכלה של הארגון ברצועת עזה. מטה הייצור פועל להעצמת יכולות אמצעי הלחימה של ארגון הטרור חמאס, בין היתר באמצעות חילופי ידע עם ארגוני טרור נוספים ברחבי המזרח התיכון.

במסגרת תפקידו, אלזריעי היווה גורם משמעותי בניהול ההשתלטות של חמאס על כניסת סחורה הומניטרית לשטח הרצועה וניהול השווקים בשליטת חמאס. בנוסף, היה אחראי על חלוקה של דלק, גז וכספים לפעולות טרור.

איראן מאיימת לשבור את הכלים - וזועמת גם על האו"ם: "שתיקתם מפתיעה"  
"נערכים גם לחדירת מחבלים": כיתות הכוננות בצפון בדריכות שיא

מהומות בלבנון. המונים יצאו לגנות את חיסולו של איסמעיל הנייה ופואד שוכר (צילום: רויטרס)
מהומות בלבנון. המונים יצאו לגנות את חיסולו של איסמעיל הנייה ופואד שוכר (צילום: רויטרס)

בתוך כך, חיסול איסמעיל הנייה ומוחמד דף לא יחלישו את חמאס, ואולי יחזקו אותו, כך פורסם הלילה בניו יורק טיימס. כראייה, מקורות טוענים בפני הניו יורק טיימס - ארגון הטרור חמאס מגייס בימים אלה לוחמים חדשים לשורותיו ברצועת עזה. לפי אותם פרשנים, ההיסטוריה של חמאס, האבולוציה של קבוצות מיליטנטיות פלסטיניות במהלך עשרות השנים האחרונות וההיגיון של ההתקוממות מרמזים באופן רחב יותר שלא רק שחמאס ישרוד, הוא עשוי אפילו להתחזק פוליטית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפרשנים מוסיפים שניתן לראות את המכות שהפליאה ישראל בבכירי חמאס בתקופה האחרונה, כניצחון קצר טווח במחיר הצלחה אסטרטגית ארוכת טווח. "במקום ליצור את הנתק שהם קיוו לו, כזה שיזרה פחד או אפילו יביא לתבוסה מוחלטת - זה יוביל לתוצאה הפוכה", אמר לניו יורק טיימס טהאני מוסטפא, אנליסט פלסטין בכיר בקבוצת המשבר הבינלאומית, המספקת ניתוח מדיניות בתחום יישוב סכסוכים. "ישראל פשוט נתנה להם יד מנצחת".

לפי הניו יורק טיימס, מקורות מתוך רצועת עזה טוענים שחמאס לא נשאר בגדר גוף אופרטיבי ולמעשה מגייס לשורותיו לוחמים חדשים בימים אלו, וחמושים צצים מחדש באזורים שכבר נכבשו על ידי צה"ל. לפי הדיווח, עבור חמאס, ההיגיון של ההתקוממות אומר שעצם ההישרדות מול גוף צבאי שחזק ממנו בהרבה מהווה ניצחון ברמה הסימבולית, ובד בבד מאפשרת הזדמנות לשימור כוח שלמעשה מוחק כל כאב שישראל גרמה. 

בעניין המשא ומתן לעסקה להשבת החטופים והפסקת אש טוענים בניו יורק טיימס: "ברגע שחיסלתם את הנייה המסר הוא - המשא ומתן לא משנה", כך לפי חאלד אלגינדי, מומחה לענייני פלסטינים במכון המזרח התיכון בוושינגטון.

פלסטינים מפגינים בחברון לאחר ההתנקשות באיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
פלסטינים מפגינים בחברון לאחר ההתנקשות באיסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

"אני לא רואה סיבה להסיק שחמאס יכול להפוך ללא רלוונטי", אמר והוסיף. "השאלה היא: באיזה אופן חמאס ישתנה בעקבות החיסולים? ואני חושב שיש טיעון חזק מאוד שההנהגה תהפוך לקשוחה יותר".

לפי הפרסום, מבקרי טקטיקת חיסול הבכירים של ישראל טוענים זה מכבר שהטקטיקה פשוט יצרה מקום למפלגות או מנהיגים חדשים להופיע כאויביה העיקריים של ישראל - לעתים קרובות עם כוחות קיצוניים יותר ומחליפים אותם.

לעומת זאת, מציינים בניו יורק טיימס, לא כל המתבוננים בחמאס מאמינים שהארגון יכול לשרוד את הלחצים הנוכחיים. כמה פרשנים, כמו מייקל סטפנס מקבוצת המחקר הלונדונית, Royal United Services Institute, מאמינים שהתקיפות יגרמו מספיק נזק זמני כדי לאלץ את חמאס להסכים לוויתורים נוספים.

תיעוד מחיסולו של מחמד דף (צילום :דובר צה"ל)

אכרם עתאללה, פרשן פוליטי עזתי בעיתון הערבי "אל-איאם", אמר כי חמאס ייצא מהמלחמה פגוע קשות זו - לא רק מבחינה צבאית, אלא גם מבחינת התמיכה בעזה, האזור ש"תמיד היה מרכז הכובד שלו".

"זה מובן מסיבה ברורה אחת", הדגיש: "תושבי עזה הם אלה שמשלמים את המחיר". לדבריו, חלק ניכר מהפופולריות שחמאס זכה לה, הגיעה מחוץ לעזה - למשל מצד פלסטינים בגדה המערבית. לפי עתאללה, חמאס לעולם לא יוכל להנהיג את רצועת עזה לאחר סיום המלחמה. לא רק מהסיבה שישראל ותומכיה העיקריים בוושינגטון ידחו זאת, אלא גם העזתים עצמם.

הניה וסינוואר במחאה נגד תוכנית עסקת המאה של טראמפ, 2019 (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
הניה וסינוואר במחאה נגד תוכנית עסקת המאה של טראמפ, 2019 (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

"אף אחד לא רוצה ללכת לשם, כי אף אחד לא רוצה להחזיק בבעיה הזו. מי יהיה הבעלים של השאלה הפלסטינית?" הוא אמר. "זה נראה רע עבור חמאס כרגע - אבל אז מה בדיוק האלטרנטיבות?"

גם אם בסופו של דבר ישראל תנחית מכה מכרעת נגד חמאס, סיכם עתאללה, השאלה היחידה שתישאר היא איזה כוח חדש יעלה במקומו. "הפלסטינים ימשיכו להילחם", אמר, "בין אם עדיין יש חמאס, ובין אם אין".