מאות חרדים קיצונים מפגינים מול לשכת הגיוס בתל השומר וקוראים למתגייסים שלא להתגייס. המשטרה חסמה את הרחובות מסביב ללשכת הגיוס ונוצרו עומסי תנועה כבדים בשעות הלחץ של הבוקר. המשטרה גם הציבה מחסומים ולמקום הוחשו שוטרים רבים, לוחמי מג״ב ופרשים. \

המפגינים צעקו לסירוגין ״נמות ולא נתגייס״, ״נלך לכלא ולא לצבא״ ו״הצבא יקבל אסירים ולא חיילים״. חלק מהמפגינים התרחקו מהדרכים המובילות ללשכת הגיוס, לשם החלו להגיע מתגייסים עם משפחותיהם. 

אחד מהמתגייסים חובש כיפה שהגיע למקום עם משפחתו חווה לעיתים בקריאות ״אל תתגייס, אל תתאבד״. בתשובה לשאלת מעריב הוא אמר: ״אני מתרכז רק בגיוס שלי ומתעלם מכל מה שמסביב. רוצה לחוות את האירוע עם המשפחה שלי״. מתגייס נוסף שמפגינים דלקו בעקבותיו בצעקות ״אל תתגייס״ ניסה להתנער מהם והמשיך בהליכה מהירה לעבר מחסום המשטרה. כ-600 אברכים קיבלו צווי גיוס ומחר עוד כ-500. על פי הערכה של הצבא צפויים להגיע כ-150 סה"כ. 

ארצות הברית סימנה תאריך: זה מועד התקיפה האיראנית המסתמן
לצד נצרים וציר פילדלפי: זו הדרישה החדשה של ישראל במו"מ לעסקה

חלק מהמפגינים ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה ולעיתים פרצו במקום עימותים. השוטרים לא אפשרו להם להגיע לשערי לשכת הגיוס. סגן מפקד מרחב דן הכריז על הפגנה בלתי חוקית טרם נקיטת והפעלת אמצעים. חרף ההודעה, מפירי הסדר החלו בהתפרעויות תוך פריצת מחסומים, זריקת גדרות ואלימות. השוטרים החלו בהדיפה של מפירי הסדר באמצעות פרשים. כוחות המשטרה עצרו שלושה.

מחאה נגד הגיוס (צילום: אלון חכמון)

גיוס הלוחמים והלוחמות ליחידות הקרביות של מחזור יולי-אוגוסט 2024 יצא הבוקר לדרך, תוך כדי המלחמה. מדובר במחזור הגיוס הגדול ביותר לצה״ל כאשר ראשוני המתגייסים היום הם טירוני חיל התותחנים וחיילי האיסוף הקרבי. המתגייסים היום ומחר לא הגיעו להתייצב בלשכת הגיוס בתל-השומר אלא בפארק אריאל שרון, בשל העובדה כי היום ומחר אמורים להתייצב בשערי לשכת הגיוס 900 צעירים חרדים לצו ראשון.

בשבועות הקרובים צפויים אלפי מתגייסים ומתגייסות לפקוד את אתרי הגיוס ברחבי הארץ ולהתחיל בשירותם הצבאי. בין המתגייסים, גברים ונשים המיועדים לשירות בתפקידי לוחמה משמעותיים ביחידות השדה. 

בצה״ל אומרים כי תוכניות הגיוס התואמו לצרכי הצבא בכלל היחידות והחטיבות, על מנת להמשיך ולתת מענה מבצעי רציף בלחימה בגזרות השונות ולממש את מגוון המשימות של צה"ל. 

 מחזור יולי-אוגוסט 2024  (צילום: דובר צה''ל)
מחזור יולי-אוגוסט 2024 (צילום: דובר צה''ל)

חרדים בהפגנה מול הבקו''ם (צילום: אבשלום ששוני)
חרדים בהפגנה מול הבקו''ם (צילום: אבשלום ששוני)

מוחים על צווי הגיוס (צילום: אבשלום ששוני)
מוחים על צווי הגיוס (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אומרים בצה״ל כי בסיסי ההכשרות נערכו בצורה מקיפה לקליטת והכשרת המתגייסים החדשים, ויחידת ״מיטב״ נערכה על מנת לטפל באופן הרגיש ביותר במיועדים לשירות ביטחון הזקוקים לכך בשל השפעות המלחמה, תוך ליווי אישי ותמיכה. 

על פי נתוני צה״ל זו חלוקת המתגייסים באחוזים: גברים - 58.23%, נשים - 41.77%.

מתגייס טרי לצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
מתגייס טרי לצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

הפגנה סוערת מול הבקו''ם (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה סוערת מול הבקו''ם (צילום: אבשלום ששוני)

שוטרים ומפגינים חרדים מול לשכת הגיוס (צילום: אבשלום ששוני)
שוטרים ומפגינים חרדים מול לשכת הגיוס (צילום: אבשלום ששוני)

גילי המתגייסים: הצעיר ביותר - 17 ו-6 חודשים (חניכת קורס תלפיות), המבוגר ביותר - 26 ו-9 חודשים. ממוצע - 18 ו-10 חודשים. כמו כן, כ-708 עולים חדשים יתגייסו בגיוס זה, מתוכם 432 גברים ו-276 נשים. 470 חיילים בודדים יתגייסו בגיוס זה מתוכם 269 גברים ו-201 נשים. המדינות מהן עלו הכי הרבה מתגייסים הן רוסיה, ארצות הברית ואוקראינה.

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בתל-השומר (צילום :אבשלום ששוני)
כוחות משטרה גדולים ופרשים בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)
כוחות משטרה גדולים ופרשים בהפגנה (צילום: אבשלום ששוני)

מתגייסת טרייה  (צילום: דובר צה''ל)
מתגייסת טרייה (צילום: דובר צה''ל)

מתגייס בלשכת הגיוס המאולתרת בפארק אריאל שרון (צילום: דובר צה''ל)
מתגייס בלשכת הגיוס המאולתרת בפארק אריאל שרון (צילום: דובר צה''ל)

מדינות מהן התגייס עולה אחד בלבד (העולה נולד במדינה זו): ניו זילנד, ליטא, פולין, אקוואדור, בוליביה, טג'יקיסטן, גיברלטר, פרגוואי, וייטנאם, אוגנדה, אל סלואדור, טורמינסטן, רומניה, טאיוואן, טרינידאד וטובגו, הרפובליקה הדומיניקנית, אירלנד, תימן וארמניה.