מתחקיר CNN שפורסם היום (שני) עולה, כי חמאס רחוק מלהיות מושמד. בתחקיר, בדקו את כל גדודי חמאס שמחולקים ל-24 גדודים - לפי נתוני צה"ל, וגילו שנכון לראשון ביולי - רק שלושה מתוך 24 הגדודים הושמדו ואינם יעילים, שמונה עדיין יעילים ו-13 איבדו מכוחם אך עדיין נלחמים. עוד עלה מהתחקיר, ששבעה גדודים בצפון הרצועה, ששלושה היו אפקטיביים וארבעה נחלשו וצומצמו - מתחילים להשתקם מחדש.

כמו כן, דווח שהגדודים במרכז עזה הם הנפגעים הכי פחות ברצועה, לפי מקורות צבאיים ישראלים והניתוחים. מקורות ישראלים אומרים שהם לא "התמודדו" בצורה מספקת עם הגדודים הללו, משום שהם מאמינים שבהם נמצאים חטופים רבים.

מתקפת מנע או ירי טילים לישראל? ההודעה החריגה של הרשויות באיראן
אחרי הנייה ודף: סינוואר וחמאס חוטפים מכה אנושה וכלכלית

מפת הגדודים של חמאס כפי שהופיע בתחקיר CNN, אוגוסט 2024 (צילום: מעריב אונליין)
מפת הגדודים של חמאס כפי שהופיע בתחקיר CNN, אוגוסט 2024 (צילום: מעריב אונליין)

הנתונים על התחזקות הגדודים לא כוללת את גדודי הצפון, שכן שם לא הצליחו לאסוף את כל המידע. את הניתוחים ערכו מכון המחקר האמריקאי (American Enterprise Institute's Critical Threats Project), המכון לחקר המלחמה (Institute for the Study of War) ורשת CNN.

שמונה הגדודים קרביים יעילים אומר שהם מסוגלים לבצע משימות נגד חיילים ישראלים בשטח בעזה. יחידה קרבית יעילה יכולה לבצע את המשימה שהוטלה עליה. יחידות בדירוג CTP ו-ISW מוגדרות כלוחמות אפקטיביות כשהן העריכו שהן מגינות על הקרקע באמצעות טקטיקות מתוחכמות ומערכות נשק מתקדמות יותר.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול חוליית מחבלי חמאס (צילום: דובר צה"ל)

13 הנותרים צומצמו, ויכולות לבצע רק התקפות ספורדיות, ובעיקר לא מוצלחות בסגנון גרילה. ליחידות אלו היו הפסדים שמעכבים את יכולתה לבצע משימות, והיא מראה רק חלק מהמאפיינים של יחידה אפקטיבית קרבית. ייתכן שהיא איבדה כמה מפקדים בפרק זמן קצר ודיווחים צבאיים ישראלים יכולים להתייחס אליו כאל יחידה מפורקת.

 ביסוס חמאס

הניתוחים של CTP, ISW ו-CNN לגבי יכולתו של חמאס להתבסס התמקדו ב-16 גדודים במרכז ובצפון עזה, היעדים הארוכים ביותר של המתקפה הישראלית. בנייה מחדש היא קבוצה של פעולות שמטרתן להחזיר רמה מקובלת של יעילות לחימה עבור משימה מסוימת לאחר השפלה חמורה. בנייה מחדש מורכבת משתי משימות: התחדשות וארגון מחדש.

בתחקיר של CNN נראה כי חמאס משתקם מחדש בדרום העיר עזה, וכן בחלקים בצפון הרצועה - ביניהם גם באזור ג'בליה. זאת להוציא את דרום הרצועה, כיוון שלא ידוע לגוף התקשורת בגלל נתונים חלקיים.

שבעה מתוך 16 הגדודים הללו הצליחו להתגבש מחדש - לבנות מחדש חלק מהיכולות הצבאיות שלהם לפחות פעם אחת בששת החודשים האחרונים. כל אלה נמצאים בצפון הרצועה.

הניתוחים שפורסמו בדו"ח CNN לא כללו את דרום עזה בגלל נתונים היסטוריים חלקיים על מעמדם של שמונת גדודי חמאס, שלפי האמונה, פועלים שם.

חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס על משאיות הסיוע (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

במהלך כל התחקיר, CNN עבר על אלפי טענות של חמאס והצבא הישראלי, ואיתר גיאוגרפית עשרות סרטונים המראים קרבות בעזה בחודשים האחרונים, כדי לאמת ולנתח את הממצאים של מכוני המחקר בוושינגטון הבירה. ראיונות עם מקורות צבאיים ישראליים ואזרחיים פלסטיניים בשטח בעזה עזרו גם לאשש את המגמות שהוצגו במחקר.

התבססות חמאס בצפון הרצועה

היו עדויות להתחדשות כוחות חמאס בנקודות חמות מרכזיות. במחנה הפליטים ג'בליה, ישראל אמרה שחזרה במאי להתנגדות "עזה" משלושה גדודים של חמאס, למרות שהחריבה את האזור במסע הפצצות שנמשך כמעט שלושה חודשים בסתיו. וישראל ערכה ארבע פשיטות בשכונת זייתון בעיר עזה, על פי הניתוחים.

״אם גדודי חמאס היו מושמדים ברובם, כוחות ישראליים לא היו עדיין נלחמים״, אמר קולונל בדימוס בצבא ארה"ב פיטר מנסור, שסייע בפיקוח על פריסת 30,000 חיילים אמריקאים נוספים לעיראק ב-2007 - אסטרטגיית התקוממות נגד הידועה בשם "הגל". מנסור שירת כקצין מבצעים לגנרל בדימוס דיוויד פטראוס, ראש הכוחות הרב-לאומיים בהנהגת ארה"ב באותה עת. ״העובדה שהם עדיין בעזה, עדיין מנסים לעקור אלמנטים של גדודי חמאס מראה לי שראש הממשלה נתניהו טועה״, הוסיף. ״היכולת של חמאס לשקם את כוחות הלחימה שלו לא פחתה״.

ישראל טוענת שהרגה מחצית ממפקדי חמאס ויותר מ-14,000 לוחמים בעזה. חמאס חולק על המספרים הללו, אם כי לא הציע ספירת נפגעים משלו. על פי משרד הבריאות בעזה, כמעט 40,000 בני אדם נהרגו ויותר מ-91,000 נפצעו מאז תחילת המלחמה.

הרס בעזה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"בכל מקום שחמאס מרים את ראשו, אנחנו ניכנס," אמר קצין בכיר בצבא הישראלי, ל-CNN באופן אנונימי. "האם המשחק הזה של פינג פונג יכול להימשך לנצח? לא. החברה שלנו לא בנויה לזה. וגם לא הקהילה הבינלאומית". הוא המשיך והשווה את המבצע בעזה ל"רץ מרתון שלא יודע איפה האצטדיון. אתה רץ ואתה לא יודע אם אתה בכיוון הנכון".

צה"ל ומשרד ראש הממשלה לא הגיבו ל-CNN.

"הנוכחות של חמאס בצפון עזה חזקה יותר ממה שאתה יכול לדמיין," אמר ל-CNN פלסטיני אחד שברח לאחרונה מהאזור, וביקש להישאר בעילום שם מחשש לפעולות תגמול. "הם בין אזרחים. זה עוזר להם לבנות מחדש את הכוחות שלהם," אמר האיש, שאיבד כמעט 40 בני משפחה בתקיפה אווירית ישראלית.

פלסטיני אחר אמר שראה בית כלא מאולתר בניהול חמאס בעיר עזה המחזיק פלסטינים שנאשמו בביזה. "כדי להעניש גנבים, הם קושרים את ידיהם ומכסים את עיניהם," הוא אמר. "הם הפכו חדר חרוך לתא כלא, והם שמו שם דלי לצרכים שלהם".

"חמאס מגייס לוחמים צעירים שאיבדו את משפחותיהם"

נזכיר כי בתחילת חודש יולי יצא תחקיר ב"וול סטריט ג'ורנל" ובו הסביר יוסט הילטרמן, מנהל התוכנית למזרח התיכון וצפון אפריקה בקבוצה בינלאומית, כי חמאס מגייס לשורותיו צעירים שאיבדו את משפחותיהם, ושמדובר בביצה טובענית: "זה יהיה סכסוך בעצימות נמוכה במשך המון זמן. אפשר להשמש במבצע צבאי כדי לדחוק את החמאס, אבל בסופו של דבר הם מוצאים את הדרך בחזרה דרך המנהרות - או מעל הקרקע. הם מגייסים מתגייסים חדשים בכל יום - צעירים שאיבדו את משפחותיהם, למשל, מגיעים להתגייס".

עוד אנליסטים צבאיים אומרים ל"וול סטריט", שהחמאס העביר את כוחותיו ממקום למקום, ולעתים קרובות נמנע מעימות ישיר עם צה"ל כדי לשרוד ולנהל מערכה - תוך שימוש בטקטיקות של פגע וברח. "אני לא מאמין שהחמאס מחפש קרב רחב היקף ופתוח בו כל כוחותיו בשדה מחכים לנו לחסל אותם", אמר תת-אלוף (במיל') אסף אוריון, "הם נעים סביב ונמנעים ממגע במובן הרחב כי הם עובדים על שימור כוח".