מלחמת חרבות ברזל: חיסולו של מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, במעונו בטהראן ביום רביעי שעבר חשף כשלי אבטחה באיראן. עד ראייה חשף את הכאוס והמצוקה שחוו תושבי אזור הר טוצ'אל שמצפון לטהראן במהלך ההתקפה. בעוד שמשמרות המהפכה האיראניים (IRGC) דיווחו תחילה על האירוע כ״ירי מהאוויר״, מידע חדש מצביע על מצב מורכב יותר.

האירוע עורר מחלוקת נרחבת וספקולציות לגבי טיבה האמיתי של ההתקפה והחולשות במערכות האבטחה של איראן. אתר האינטרנט הפרו-רפורמי Roydad24 חשף פרטים המצביעים על כך שאזור ההרים של טוצ'אל, המשקיף על מעונו של הנייה, היה מאובטח כבדות ביום האירוע. על פי הדיווח, ״ביום האירוע, טוצ'אל היה תחת הגנה ביטחונית, וכל צילומי מצלמות האבטחה מתחנות טוצ'אל נתפסו על ידי אנשי ביטחון״.

המטח לדרום: 15 שיגורים זוהו, אדם נפצע קל; חילופי אש כבדים בח'אן יונס
סער לא על הפרק: השם החדש שנתניהו שוקל לתיק הביטחון | פרסום ראשון

טוצ'אל הוא הר ואתר סקי הממוקם ברכס הרי אלבורז, ליד אזור המטרופולין של טהראן בצפון איראן. האזור כולל רכס באורך 12 קילומטרים, כאשר הפסגה הגבוהה ביותר שלו, הנקראת גם היא טוצ'אל, מגיעה לגובה של 3,963 מטרים מעל פני הים. מתחם טוצ'אל כולל רכבל המוביל מבקרים מטהראן לאתר הסקי ולמלון.

חמיד, המנהל עסק בתחנה 1 של טוצ'אל, דיווח כי הוער בשעה 5 בבוקר על ידי הצוות שלו, שהודיע לו כי סוכני מודיעין הגיעו וביקשו את צילומי האבטחה של החנות. כשהגיע לטוצ'אל, חמיד גילה שהגישה לאזור הוגבלה, וכל הנוכחים נעצרו ונחקרו עד השעה 13:00.

תושבי טוצ'אל דיווחו ששמעו רעש חזק ושאגה בסביבות השעה 2 בבוקר ביום רביעי, אם כי לא נצפה פיצוץ נראה לעין מתחנות טוצ'אל. זה תואם את ההצהרה המעודכנת של IRGC המרמזת כי הקליע נורה מחוץ לאזור בית האורחים, כנראה מהרי טוצ'אל. עם זאת, זהותו המדויקת של הבניין שניזוק נותרה לא מאושרת.

איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
איסמעיל הנייה (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

סוכנות הידיעות פארס, כלי תקשורת המזוהה עם IRGC, דיווחה תחילה כי ההתקפה בוצעה באמצעות "קליע מהאוויר". דיווח זה עורר סדרה של תיאוריות, כולל שיגורי טילים מחוץ לאיראן, פצצות שהונחו מראש, ואפילו התקפות מל"טים או מטוסים.

ח'ליל אל-חיה, בכיר בחמאס, טען במסיבת עיתונאים בטהראן כי ההתנקשות כללה טיל. "טיל פגע בחדר שבו שהה הנייה, שבר את הזכוכית לפני הפגיעה וגרם לקריסת הקיר," אמר אל-חיה.

האישור העוקב של IRGC ביום שבת תאם את ממצאי Roydad24, וציין כי נעשה שימוש בקליע לטווח קצר עם ראש נפץ של 7 ק"ג, וכי ההתקפה באה מחוץ לאזור בית האורחים.

הצהרות רשמיות ראשוניות מיקמו את מעונו של הנייה בצפון טהראן, ליד סעדאבאד. עם זאת, מקורות המזוהים עם IRGC מיקמו אותו מאוחר יותר בתוך בסיס מפקדת ת'אר-אללה בצפון טהראן.

דיווחים בערוצי טלגרם הקרובים ל-IRGC טענו כי הנייה שוכן בסודיות במתקן בצפון טהראן, כאשר אפילו שומר הבניין והמשטרה המקומית לא היו מודעים לזהותו האמיתית.

בעקבות האירוע, פורסמו תמונות של בניין שניזוק חלקית, לכאורה בתוך בסיס IRGC בסעדאבאד. חברת Maxar Technologies סיפקה תמונות לוויין המראות הבדלים קלים לפני ואחרי האירוע, מה שחיזק את הספקולציות התקשורתיות לגבי מיקום הבניין.

למרות שסוכנות הידיעות פארס הכחישה את הדיווחים, וטענה שהנייה נפגע בזעפרניה, משתמשי מדיה חברתית שיתפו גם תמונות של בניין בסעדאבאד, הנראה מהרי טוצ'אל.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

הפשטות של תרחיש שיגור הטילים עשויה להיראות פשוטה מדי, אך פעולות החבלה וההתנקשות של ישראל באיראן בעבר הסתמכו לעתים קרובות על שיטות דומות. שר המודיעין לשעבר של איראן, עלי יונסי, הדגיש סוגיה זו ביולי 2021, כשהזהיר כי החדירה של המוסד מהווה איום רציני על בכירים איראנים.