מלחמת חרבות ברזל: אזרחי ישראל עדיין נושאים עיניהם אל חיזבאללה ואיראן, זאת נוכח האיומים להגיב על החיסולים הישראליים במהלך השבוע האחרון. פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל בתוכניתו ב-103FM והתייחס לדברים.

בפתח הראיון אמר: "פאניקה לא מסייעת, צריך לזכור שאיראן עם כל האכזריות שלה היא עדיין מדינה בסופו של דבר שיש לה המון אינטרסים, והיא תעשה את השיקול שלה. יש שני דברים שחשוב להתמקד בהם: טקטית, השאלה אם באמת איראן יושבת במחשכים ויחד עם כל שלוחיה מתכננת משהו שיש בו סינרגיה של הכוחות, או שמא כמו שאני חושב איראן תגיב כמו איראן וחיזבאללה כמו חיזבאללה".

המטרה: נתניהו; חבר פרלמנט איראני - "לא נסתפק בפחות מחיסולו"
באיראן מבטיחים נקמה כואבת לישראל: "נתקוף אותכם בפתאומיות"

"כל הדברים יהיו בסופו של דבר עם חתימה יותר עמוקה מהדרך כלל, כי תצטרך להיות כאן תגובה שתיראה ותישמע", המשיך. "השאלה היא מה הדינמיקה, ואחד הדברים החשובים שצריך לומר כאן זה שיש יותר מדי כוחות שחוששים ממלחמה אזורית, נכנסות לכאן המון מדינות ערביות שאם נרצה או לא הן בדרך כלל מתחת למעוף הטילים ויודעות שהן עלולות להיגרר לזה בעל כורחן. יש כאן מטריצה קצת אבסורדית שמייצגת המון דיבורים מתחת לפני השטח, לפעמים מעל, באשר להיקף התגובה ולאופן בו ניתן יהיה להכיל את זה".

"המשחק האמיתי שלהם זה להראות שאיראן וכל שלוחיה הצליחו להביא את ישראל למקום שהיא אף פעם לא הייתה בזה. אחד הדברים החשובים שקרו אחרי 7 באוקטובר זה סוג של שינוי בארכיטרקטורה הגיאופוליטית של המזרח התיכון", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "איראן משתמשת בכל דבר כזה כמעבדה של ניסוי כלים, היא רוצה לראות מה כוח התגובה של הצד השני, עד כמה הפגיעה שלה יכולה להיות חודרנית בניגוד ל־14 באפריל, מה המשמעות של להפעיל את כל הכלים בידיה. כשאנחנו אומרים שישרקאל צריכה להשתנות אחרי 7 באוקטובר, זה בעיקר בגלל זה. ישראל צריכה לאמץ כלים אחרים, ועכשיו ישראל לומדת".

"אתה חייב להבין אחרי 7 באוקטובר שאזרחים שלך לא יוכלו להתכחך בחיכוך מטריד עם הנוחבה בדרום ועם רדואן בצפון", המשיך. "זה לא יכול לקרות יותר. אם לא תשקם את הדרום והצפון, אתה פוגע בליבה של האתוס הציוני והורג אותם. מבחינתם אם הם היו יכולים לצלם את תמונת המצב הזו של צפון נטוש ושל ישראל שאיבדה אותו בצורה כזו או אחרת, זה מבחינתם האופטימום".

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

"כשאתה מפנה היקף כזה של תושבים מהצפון, אתה מייצר לצד השני, עם כל הגחמות שלו, בדיוק אתך ההפך. לכן אנחנו מסכימים שמה שקרה כאן היה טעות. אנחנו מתגלגלים במשחק שהוא מעבדה של ניסוי כלים. איראן לא הייתה במצב כזה אף פעם. היא מקבלת את כל הצלחת, ומנסה לבדוק מה הגבולות. כרגע היא נמצאת במקום שמבחינתי הוא מאוד מסוכן. אני חושב שתהיה פה תגובה. אני חושב שלישראל לא תהיה ברירה להשיג את המטרות שהיא הציבה לעצמה", הוסיף לסיום.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm