העיתונאי נזיר מג'לי מנצרת פרסם אתמול (שני) טור בעיתון אלחדת' הסעודי, בו הוא טוען שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לפתות את ארצות הברית לחזית הלחימה, מפני שהוא מבין שישראל לא תצליח לחסל את הגרעין האיראני לבדה, בעוד שאיראן לא מעוניינת בהסלמה כלל. 

מג'לי כותב: "מה קורה בראש של נתניהו? אני מבקש לדון בנושא ברמה של נתניהו ולא ברמה של ישראל, מכיוון שיש מי שטוען שנתניהו הוא זה שרוצה, ששואף ומתכנן. האם נתניהו באמת מנסה למשוך את איראן למלחמה כוללת כדי לחסל את תוכנית הגרעין האיראנית? הרי הסוגיה גדולה יותר מעזה ומחמאס, אחרת מדוע בחר להתנקש בחייו של איסמעיל הנייה בתוך טהרן? הוא היה יכול להתנקש בחייו בכל מקום אחר".

איראן מביאה שחקן חיזוק: זו המדינה שצפויה להצטרף למתקפה | דיווח  
איראן כבר מיקמה את המשגרים: המתקפה תגיע בקרוב מאוד - אולי כבר היום  

עלי חמינאי, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

מג'לי טוען שנתניהו מנסה למשוך את ארה"ב למלחמה כוללת: "הוא רוצה להבטיח שארה"ב תתייצב לצדו בחזית נגד איראן מכיוון שהוא מודע לכך שישראל לבדה לא מסוגלת לחסל את תוכנית הגרעין האיראנית, ואולי גם לא תוכל להיכנס לבד למלחמה עם איראן".

מג'לי מסייג ומציין שסביר שנתניהו לא יזם את מהלך חיסולו של הנייה בעת ובמקום בו התרחש, אלא רק אישר אותו. ראשי מערכת הביטחון בישראל הם שיזמו את המהלך. לפי מג'לי, המניע שלהם הוא כמובן שיקום תדמיתו "המרוסקת", לדידו, של צה"ל. 

כך או כך, חיסול הנייה בתוך שטח איראן הוביל לנקודה בה ישראל ואיראן נקלעו למשבר: "לא משנה מה תהיה התגובה האיראנית לישראל, זו לא תהיה תגובה מספקת. היא לא תצליח לשכנע שזאת התגובה החמורה שהובטחה, מכיוון שיש להתחשב בתגובה לתגובה והתגובה לתגובה לתגובה וכן הלאה", כך לפי מג'לי. 

הלוויתו של איסמעיל הנייה בדוחא (צילום: Qatar TV via REUTERS)
הלוויתו של איסמעיל הנייה בדוחא (צילום: Qatar TV via REUTERS)

הוא טוען שאיראן מנסה להימנע כעת מהסלמה חריפה מפני שחיסול הנייה בתוך שטחה תפס אותה לא מוכנה. האיראנים למעשה חוששים לאחר שהתגלה פער עמוק כל כך במערכות המודיעין שלהם פנימה, ולא רוצים לאתגר את המערכת עוד יותר. לפיכך, מג'לי מעריך שאיראן תסתפק בתקיפות של אתרים צבאיים בלבד. 

בסיכום הציף מג'לי את האפשרות שאיראן תחפש לפגוע במטרה סימלית, ללא פגיעה באזרחים בפועל: "יתכן שינסו לתקוף את מטוס ראש הממשלה. הדבר יהווה תקיפה סמלית בבסיס צבאי והם מתאמנים לכך. השאלה היא מי יגיב או מי יתנגד לתקיפות האיראניות וזאת לא תהיה רק ישראל אלא גם ארה"ב".

תורגם באמצעות סוכנות ביירון.