עשרות יישובים בצפון ובגולן קיבלו הערב (שלישי) הנחייה לשהות סמוך למרחבים מוגנים, כולל בנהריה. על פי ההודעה יש לצמצם פעילות שאינה חיונית ופעילות חיונית לקיים במבנים. הציבור מתבקש להיות קשוב להנחיות פיקוד העורף והרבש"צים בישובים. לאחר מכן, עשרות שיגורים זוהו לעבר אצבע הגליל ורמת הגולן, שריפות פרצו באזור ק"ש

דיווח: בישראל התקבלה החלטה לגבי התגובה לאיראן וחיזבאללה

נפילה בנהריה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

למרכז הרפואי לגליל הובאו במהלך היום 19 נפגעים מפיצוץ כטב"ם דרומית לנהריה. אחד הפצועים, בשנות ה-30 לחייו, המוגדר במצב אנוש, סובל מפגיעות רסיסים והוכנס לחדר ניתוח. פצוע נוסף, כבן 65, מוגדר במצב בינוני לאחר שנפגע מרכב במהלך אזעקה בעת רכיבה על אופניים. כל שאר הפצועים במצב קל, חלקם סובלים מכאבי ראש וטינטונים באוזניים, וכמה מהם נפגעי חרדה.

ד"ר צבי שלג, סגן מנהל המרכז הרפואי מסר: "אחד הפצועים הובא במצב אנוש, מורדם ומונשם, עם פגיעות רסיסים בראשו ובגבו. הוא נמצא כעת בחדר ניתוח והרופאים נלחמים על חייו. שאר הנפגעים במצב קל ולהערכתי, רובם ישוחררו עוד היום".

תחקיר חיל האוויר מעלה כי כל הנפגעים נפגעו מנפלים כתוצאה מיירוטי ברזל וכן מטיל תמיר שהחטיא את הכטב"מ. מצה״ל נמסר כי ״בהמשך לדיווח על נפילת כלי טיס בלתי מאויש מוקדם יותר היום בכביש 4 דרומית לנהריה, מתחקיר ראשוני של האירוע עולה כי מדובר בנפילת מיירט, שהחטיא את המטרה ופגע בקרקע. כתוצאה מהנפילה נפגעו מספר אזרחים, האירוע מצוי בתחקיר״. 

מהתחקיר הראשוני עולה כי חיזבאללה שיגר שני כטב"מים אשר יורטו על ידי חיל האוויר, אולם כאמור אחד מטילי הירוט פספס את המטרה, השמיד את עצמו באוויר, פגע בכביש 4 וגרם לפציעת האזרחים. דברי מיירט אחר פגעו בחדר אוכל של בסיס צה״ל ליד שבי ציון וכתוצאה מכך חמישה חיילים נפגעו קל ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בנהריה.

ליאור, תושב עכו, עלה לשידור ברשת ב' ואמר: "אנחנו לא בתל אביב. אנחנו בעכו. זה פשוט נורא. בדרך כלל יש פיצוצים לפני האזעקה. ואז יוצאת הודעה של דובר צה"ל שעושה לך גזלייטינג. כבר אין אמון במערכת הביטחון, הם משקרים כדרך פעולה". לדבריו המלאים

משה דוידוביץ', ראש מועצת מטה אשר אמר היום ״התושבים מבקשים דברים בסיסיים כמו לחזור הביתה, לצאת לחופשה שלווה כמו כל ילדי בית ישראל, אך ילדי הצפון בוכים בממ״דים. המצב הביטחוני הזה לא היה צריך להימשך מעבר לתקופה הקצובה והמוגבלת. בינתיים, רק נרמלנו את החיים הבלתי נתפסים האלה״.

ביחס לאירוע בו נפצעו תושבים אמר: ״אירוע כזה רק מבהיר לנו כמה אנחנו פגיעים ולא ערוכים להגן הרמטית על תושבינו. אני חושב שמעבר לטקטיקה של חיסול בכירים - יש לעבור לטקטיקה שתגרום לכל לבנון לרעוד. שתדע כל אם לבנונית שגורל בניה נתון בידי רב המרצחים נסראללה, שגורם לכך שהם יימצאו מתחת לאדמה במקלטים ובעלטה״. 

עוד ציין דוידוביץ׳ כי כל ראשי הרשויות מצפים להתחיל לראות שינוי בעקבות כניסתו של האלוף (מיל׳) אליעזר צ׳ייני מרום לתפקידו, ואיחל לו הצלחה, אך הדגיש כי ״הזמן דוחק והמלאכה מרובה״. הוא סיכם בקריאה לקבל תשובות והדגיש כי ״כל יום שעובר ללא חזרה לשגרה גורם לאובדן נוסף של תושבים. אין לי מדד להזדהות עם הצפון, אנחנו חברה בעומס יתר וזה מובן שהקשב מתפזר. אני כן מרגיש  שיש יותר עצימות צבאית בגבול ויש אמירות יותר נחרצות להשיב את הביטחון לצפון".

גם עמית סופר, ראש מועצת מרום הגליל, שרבים מיישוביה מפונים, מתוסכל מהמצב הביטחוני וציין כי היום בבוקר, טיל נ״ט נוסף פגע בחצר בית ביישוב אביבים: "יש יותר עצימות צבאית בגבול וישנן אמירות יותר נחרצות להשיב את הביטחון לצפון - אך עם זאת האויב מספר אחת שלנו עדיין פועל. העניין המצער ביותר הוא שאי אפשר לייצר ודאות - יש רק תגובתיות ולא לקיחת מושכות לידיים בעוצמה וחתירה להכרעה של צה״ל", סופר הסביר כי חוסר ההכרעה נובע מהחשש של ישראל ממלחמה כוללת בצפון, אך הדגיש כי הדבר גורם להתמשכות המצב ולתחושת חוסר ביטחון בקרב התושבים.

ראש המועצה עוד הביע את דאגתו מהמצב של התושבים שנשארו בצפון: "הקושי של התושבים שלא פונו מורכב מאוד. המחירים הנפשיים והכלכליים עצומים ועד היום אין מענה ראוי - לא לשכירים, ולא ברמת התמיכה השוטפת שכל כך נדרשת. בנאום האחרון של נסראללה היה אפשר לראות שמשהו בו השתנה. יכול להיות שהמשך התקיפות והחיסולים כל כך קרוב אליו השפיעו. אבל האם הוא מורתע?״, תהה. ״הירי באמצע הלילה, ב-5 בבוקר, לעבר מטרות צבאיות שבקלות בלתי נסבלת עלול לזלוג למטרה אזרחית וליטול חיים מוכיח שלא, לא מספיק".

על פי דיווח, אחד המוחסלים הוא הוא אמין בדר א-דין, אחיו של מוסטפא בדר א-דין הנאשם בהתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי.

מוסטפא בדר א-דין (צילום: רשתות חברתיות)
מוסטפא בדר א-דין (צילום: רשתות חברתיות)

בתוך כך, בהפרש של דקותיים צה״ל תקף מהאוויר היום שישה מחבלים. כלי טייס של חיל האוויר זיהה אופנוע עם שני חמושים מנסה להתקרב לכוחות צה״ל שפעלו במחנה הפליטים.

כלי הטייס שיגר טיל לעבר האופנוע ודיווח על פגיעה בו. מיד אחר כך זוהתה חוליה של ארבעה מחבלים חמושים שנעים במרחב, כלי הטיס שיגר לעברם טיל ונרשמה פגיעה מדויקת בחוליה.