גורם בכיר במערכת הביטחון סיפר על התחקיר של האירוע הפריצה למחנה בית ליד לפני כשבוע: ״משטרת ישראל קיבלה התראה שעתיים וחצי לפני הפריצה לבית ליד. היה רקע על מה שקרה בשדה תימן. אבל המשטרה הגיעה עם כוחות מדוללים ברמה המצומצמת. אנחנו מניחים שקציני המשטרה והשוטרים חששו שיבולע להם מהשר הממונה לביטחון לאומי. אני את זה לא מקבל״.

את הדברים הוא אמר בעת שעשרות חרדים החלו להסתער על בסיס תל השומר במטרה למנוע את גיוס הצעירים החרדים שקיבלו צווי גיוס. גם כאן בצה״ל אומרים כי משטרת ישראל לא פעלה בנחישות אל מול המתפרעים ואיפשרה את האירוע החמור של פריצה לבסיס. האירועים בשדה תימן, בית ליד ותל השומר הם חמורים. אנחנו נמצאים בהתפרקות מוסדות הממשל, החוק והסדר של מדינת ישראל. 

דיווח: בישראל התקבלה החלטה לגבי התגובה לאיראן וחיזבאללה
לאחר הירי החריג לגליל המערבי: הנשק החדש של חיזבאללה נחשף

משטרת ישראל לדעת חלקים גדולים בציבור הישראלי הפכה למשטרה פוליטית. אתמול הגיע חיזוק לכך בעקבות חקירת מפקד תחנת משטרת חדרה על ידי מח״ש. החשד כי קצין המשטרה יחד עם שוטרים שתחת פיקודו פעלו על בסיס פוליטי למנוע מחאה לגיטימית של אזרחים המתנגדים לממשלה.

אם נכון מה שהודלף באשר לקו ההגנה של הקצין האירוע צריך להדיר שינה מכל אזרח משמאל ומימין, לפיו מי שהנחה לבצע את ההתנכלות לאזרחים הם דרגים בכירים במחוז חוף שמפקד המחוז ניצב דני לוי הוא המועמד לתפקיד מפכ״ל המשטרה. אגב זה אותו מחוז שבשעה שהוא עוצר אוהדי כדורגל הם נשאלים בתשאול אם הם הפגינו בקפלן ואם בני משפחתם מפגינים בקפלן.

כרגע למדינת ישראל יש בעיה. צה״ל מוצא את עצמו חשוף בשערי הבסיסים אל מול אספסוף כזה או אחר המצליח לפרוץ אל תוך קודש הקודשים של מדינת ישראל והחברה הישראלית, לפגוע ולרמוס באופן בוטה את הממלכתיות. במקרה זה גם צה״ל אינו חף מטעויות. ואת חצי הביקורת יש להפנות לראש אגף כח אדם בצה״ל האלוף יניב עשור וכן לראש אגף המבצעים בצה״ל האלוף עודד בסויק. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פריצת הפלג הירושלמי לתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)
פריצת הפלג הירושלמי לתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)

אגף המבצעים כשל כישלון חרוץ ב-7 באוקטובר, בכך שלא נערך ולא ניהל באופן מיטבי את הכוחות למניעת מתקפת החמאס על ישראל.
שני ראשי האגפים בצה״ל כח אדם שאחראי על מהלך הגיוס ואגף המבצעים שאחראי על האבטחה והתיאום עם משטרת ישראל לא נערכו למהלך בתל השומר.

גם כאן הקונספציה ניצחה את הצבא. גם כאן יוהרה, חוסר צניעות והכי חשוב חוסר יצירתיות ותחבולנות הביאו לתוצאות המביכות בשערי לשכת הגיוס בתל השומר. בצה״ל אומרים כי נשלחו כ-900 צווים במהלך הראשון. על בסיס שיח מקדים האמינו כי לפחות מחצית יתייצבו בשערים של תל השומר. 

העדה החרדית הודיעה מראש שתגיע בהמונים להפגין שתפעל לשבש את כניסת הצעירים החרדים ללשכת הגיוס. וכאן השאלה מדוע צה״ל לא פעל בחוכמה למנוע את החיכוך בין המפגינים לבין הצעירים שמגיעים מקבוצת האוכלוסייה שהפגינה. איפה השכל הישר? איפה הרגישות? איפה היצירתיות? איפה התחבולה של מפקדי אכ״א ואגף המבצעים?

הפגנת חרדים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת חרדים (צילום: אבשלום ששוני)

התוצאה אגב מתוך 500 שקיבלו צווים התיצבו ביום הראשון סדר גודל של 20 כמה מאות ראו את ההפגנה ועשו אחורה פנה. כל זה היה אתמול. ההבנה כי צה״ל יפיק את הלקחים המתבקשים. בפועל ראינו את התמונות הקשות של האלפים המונעים את הליך הגיוס של הצעירים החרדים ולא רק זאת הם אף החליטו להסתער על בסיס צה״ל ולעשות כרצונם.

ישראל לא יכולה להרשות לעצמה משטרה פוליטית. גם אם היא לא כזאת הנראות הממלכתית חייבת להיות נר לרגלי כל מפקד ושוטר. משטרת ישראל חייבת לפעול כדי לשמור על מוסדות המדינה. על צה״ל להתחיל להבין שהוא צבא העם וככזה יש לו גם אחריות בהתנהלות המרקם החברתי לשמור עם ישראל ולפעול בחוכמה בטרם מעשה.