אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף מבצעים, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM על מתקפת הכטב''מים הקטלנית של חיזבאללה בגליל המערבי ועל המענה הישראלי לאיום החדש מהצפון.

בזמן נאום נסראללה: עשרות יישובים בצפון קיבלו הנחייה לשהות סמוך למרחבים מוגנים

בפתח דבריו, אמר איילנד: "אין לישראל מענה סביר לכטב"מים. הכטב"מים עצמם הם מדגמים חדשים יותר, שקטים יותר, מהירים יותר ופחות מתגלים מפני מכ"מים. אין לנו מענה טוב לעניין הזה, בטח לא בקנה מידה שהתרגלנו אליו ביירוט רקטות שמגיע לרמות ל-90% יירוט. זה לא נראה שלחיזבאללה יש מחסור בכטב"מים כאלה, זה בחלט דבר מאתגר ואין לנו מענה סביר".

לגבי מה נעשה במערכת הביטחון בנוגע למענה לאיום, ראש אגף מבצעים לשעבר אמר: "בטווח של שנה-שנתיים יהיו פה מערכות לייזר שמייצרות מעין קיר וזה פתרון מאוד טוב שהוא יחסית זול, אך הוא לא מבצעי כיום. ישראל ויתרה לפני כעשרים שנה על אחד הכלים הכלים היותר יעילים וזה תותח ה'וולקן' שיורה אלפי כדורים בדקה ומסוגל להפיל במושגי מלחמת העולם השנייה להפיל הרבה מטוסים. אם היו כאלה בעוטף עזה זה היה יכול להיות הנשק הכי יעיל בשבעה באוקטובר. זה מענה מאוד זול ופשוט שהורדנו אותו, בין היתר, בגלל הליכה מוגזמת לדברים נורא מתקדמים".

על התקיפה המסתמנת מאיראן, אמר איילנד: "ישראל מעדיפה שאם ניכנס לעימות ישיר עם איראן, אז שארה"ב תהיה איתנו וארה"ב לא איתנו. האמריקאים אומרים שהם יעזרו לנו בהגנה, אך לא יעזרו לנו בהתקפה. יש פה בעיה עם העמדה האמריקנית, מבחינתם עד החמישי בנובמבר שלא יכניסו אותם למקומות שהם לא רוצים להיות בהם".

בנוגע ליחסים הפורחים בין רוסיה לאיראן, אמר האלוף במיל': "לאיראנים יש יכולות מאוד מתקדמות של טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים, יש להם חיל ים מאוד מרשים, אך חיל האוויר שלו מאוד עלוב, המתבסס עדיין על מטוסי פאנטום ישנים. למעשה, אין להם חיל אוויר שיכול להתמודד עם שום חיל אוויר מודרני, אז הם ביקשו מהרוסים את ה'סוחוי-35' שהוא מטוס קרב מאוד מתקדם, בעל יכולות מרשימות והרוסים באופן עקרוני הסכימו. חלק מתכלית הביקור האחרון של שר ההגנה הרוסי באיראן היא כדי לקדם את העסקה הזו". 

הוא הוסיף: "רוסיה לא רוצה עכשיו מלחמה כוללת עכשיו באזור, כי הם השקיעו המון בסוריה ב-10 שנים האחרונות וייצבו את המצב. מלחמה אזורית עלולה להכניס את סוריה לשם ולהרוס את מה שהם הצליחו לבנות במאמץ גדול בעשור האחרון וזו רק סיבה אחת מדוע מבחינתם כדאי לשמור על הדברים בפרופיל יותר נמוך".

סייע בעריכה: אליעזר בן יהודה