חמישה אחוזים הגיעו ללשכת הגיוס מכלל הצווים שנשלחו: ביומיים האחרונים, 48 מלש״בים מהמגזר החרדי הגיעו לביצוע צו ראשון ותהליכי קליטה ומיון. אל ימי המיון האלו זומנו כ-900 מלש״בים מהמגזר החרדי, כך נמסר מדובר צה"ל הערב (שלישי). לקראת תהליך זה, לשכת הגיוס ביצעה התאמות שמאפשרות ביצוע תהליכי מיון באופן מותאם לאורח החיים החרדי, ביניהם הרחבת הסגל הממיין והסגל הרפואי המגדרי.

בנוסף, לראשונה צה"ל קיים מבחני דפ״ר וראיונות מותאמים לחברה החרדית. שני ימי המיון הראשוניים התקיימו בבסיס תל השומר ובהמשך מתוכננים להתקיים ימים דומים בלשכות גיוס נוספות שיעברו את ההתאמות הנדרשות. בסיום ההודעה נכתב כי "צה״ל הינו צבא העם המגייס לשורותיו מכורח חוק. גיוס החרדים הוא צורך מבצעי ומשימה לאומית".

מהומות החרדים מול הבקו"ם נמשכות: "שחמאס יהרוג אותי ולא אהיה חילוני"
טרנד הפריצות לבסיסים מוכיח: משטרת ישראל מפחדת מבן גביר

צו ראשון ותהליכי קליטה ומיון למלש"בים החרדים, גיוס חרדים (צילום :דובר צה"ל)

זאת לאחר ש-1,000 צווים נשלחו לצעירים חרדים מכל רחבי הארץ בסוף חודש יולי, שהכשירו ליום הראיונות חיילים מאבחנים במקום חיילות, וכי מתכוונים להקים לשכת גיוס ייעודית. זאת, בהתאם להתאמות נוספות שנעשו כדי לשלבם בצבא כמו הקמת מערך טכני ותחזוקה חרדי שבו ישרתו רק חרדים בבסיס רמת דוד, ובמקביל בוחנים בצה״ל לפתוח יחד עם מגן דוד אדום מסלול הכשרה של פראמדיקים, ייחודי לצעירים במגזר החרדי. בצה״ל גם מנהלים מגעים עם ישיבת חיספין ברמת הגולן, שבצמוד לה בדרום רמת הגולן יוקם גדוד חרדי, כך שתהייה לחיילים זיקה לישיבה. 

בצה"ל מקווים לגייס במהלך שנת העבודה הקרובה כ־4,800 צעירים חרדים - 3,000 יותר מאשר בשנה רגילה, ואומרים כי 85 אחוז מהמועמדים לגיוס שיקבלו צווים הינם רווקים. 15 אחוזים הם נשואים. בבדיקה שעשו בצה״ל דווקא את הנשואים ניתן לגייס בקלות יחסית גדולה יותר, וזאת משל העובדה כי אין למועמד לגיוס חשש ממיצוי שידוך.

כזכור, ביוני 2024 פסק בג"ץ שאין מסגרת חוקית המאפשרת להבחין בין בני ישיבות לתושבים אחרים במדינת ישראל המחויבים בגיוס, ולכן לממשלת ישראל אין סמכות חוקית למנוע את גיוסם לצבא, ובהתאם לכך חובה לפעול לגייסם. ההחלטה גם אוסרת על העברת כספי תמיכה לישיבות וכוללים עבור תלמידים שקיבלו פטור.

גיוס חרדים (צילום: דובר צה''ל)
גיוס חרדים (צילום: דובר צה''ל)

הגיוס וההפגנות

לאור הגיוס, מאות חרדים קיצונים הפגינו ביומיים האחרונים מול לשכת הגיוס בתל השומר וקוראים למתגייסים שלא להתגייס. כמו כן, חלקם פרצו לבסיס עצמו, ובנוסף הותקפו שתי עיתונאיות במהלך ההפגנה, כמו גם תקיפה של צלם "מעריב" אבשלום ששוני. המשטרה חסמה את הרחובות מסביב ללשכת הגיוס. המפגינים צעקו לסירוגין ״נמות ולא נתגייס״, ״נלך לכלא ולא לצבא״ ו״הצבא יקבל אסירים ולא חיילים״. חלק מהמפגינים התרחקו מהדרכים המובילות ללשכת הגיוס, לשם החלו להגיע מתגייסים עם משפחותיהם. 

אחד מהמתגייסים חובש כיפה שהגיע למקום עם משפחתו חווה לעיתים בקריאות ״אל תתגייס, אל תתאבד״. בתשובה לשאלת מעריב הוא אמר: ״אני מתרכז רק בגיוס שלי ומתעלם מכל מה שמסביב. רוצה לחוות את האירוע עם המשפחה שלי״. מתגייס נוסף שמפגינים דלקו בעקבותיו בצעקות ״אל תתגייס״ ניסה להתנער מהם והמשיך בהליכה מהירה לעבר מחסום המשטרה. כ-600 אברכים קיבלו צווי גיוס ומחר עוד כ-500. על פי הערכה של הצבא צפויים להגיע כ-150 סה"כ.