על רקע התגובה האיראנית המסתמנת לחיסולם של אסמעיל הנייה ופואד שוכר, האנליסט הפוליטי מג'ד אלחטיב התראיין בערוץ אל-חדת' הסעודי ופרס את משנתו לגבי יחסי הכוחות בין ישראל לטהרן.

נסראללה חשף בנאומו: נראה שהוא חושב שהגיע ל"איזון המושלם" מול ישראל | דעה

כך הוא אמר: "מבחינה צבאית - יש כמה פערים בין יכולותיה הצבאיות של איראן ליכולותיה של ישראל. בנוסף לכך, יש הצהרות של פיקוד מרכז צבא ארה"ב שפורסמו על ידי הפנטגון לפיהן נושאת המטוסים USS ROSEVEL מגיעה כעת למזה"ת, כאשר גם נושאת המטוסים אייזנהאואר כבר נמצאת שם. על כן, יש הטוענים שיש עיכוב בתקיפה הזאת בפרט לאחר שהיא הצהירה שהתקיפה תהיה כבדה ומהירה".

עוד אמר אלחטיב: "איני סבור שהתקיפה הזאת תהיה לה השפעה רבה, מכיוון שכל תקיפה שתחרוג מהמקובל מצד איראן תחשוף אותה בהכרח גם לתקיפות מסוג אחר מצד ישראל. ישראל תמיד שואפת שתהיה לה עליונות אסטרטגית צבאית על איראן. אם ההבטחות האלה ימומשו על ידי איראן, אני סבור שישראל גם תמשיך במסכת ההסלמה שלה מול איראן. שימו לב להבדל - ישראל מקיימת תמיד את האיומים שלה ותמיד מתנקשת בזרועות ההשפעה האיראנית באזור באופן חשאי ולא פומבי. זאת בזמן שאיראן מגיבה בתקיפות סרק שלא מתעלות לרמת סטירות הלחי המצלצלות שהיא מקבלת מעת לעת, זכר לחיסולו של קאסם סלימאני".

האנליסט המשיך: "תמיד התגובה האיראנית היא מצחיקה. אפשר לציין אפילו את מה שאמר נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ באחד מתשדירי הבחירות שלו לנשיאות. הוא אמר שהוא קיבל שיחת טלפון מהמנהיג העליון שאמר לו שאיראן תירה כמה טילים לעבר בסיס עין אלאסד, אולם מבלי שראשי הנפץ של הטילים האלה יהיו טעונים. מה שאיראן תעשה ותצהיר על התגובות שלה - הוא לא משנה".

אלחטיב הוסיף: "איראן רוצה להשתמש בתעמולה תקשורתית ברמה מירבית והיא רוצה גם להחזיר לעצמה את הכבוד מול המשת"פים שלה והזרועות שלה באזור, בפרט לאחר שהם החלו לדרוש תגובה מהמנהיג העליון שתהיה קשה. אולם איראן לא רוצה להיגרר, לא רק בשל חוסר היכולת הצבאית שלה, אלא מכיוון שיש לאיראן בראש פרויקט לאזור כולו ועל כן היא לא רוצה לאבד לא את חיזבאללה ולא את החות'ים ואפילו לא את הזרועות שנמצאות בעיראק".

"היא מנסה להשיב באופן מחושב, מבלי שהדבר יביא לפירוק או להחלשה של הזרועות האלה, עליהן איראן נשענת בבניית התוכניות שלה ובבניית ההנדסה האזורית שלה לאזור הזה", סיכם האנליסט.

דברים דומים נאמרו על ידי דיוויד איגנשיוס, פרשן הוושינגטון פוסט המקורב לבית הלבן, שטען כי גורמים בוושינגטון אומרים שהם מאמינים שהמאמצים של ביידן ללחוץ על איראן לא להסלים את המצב השתלמו והם אומרים כי ייתכן ואיראן שוקלת מחדש את תוכניתה לתגובה רצינית לאחר ההתנקשות בהנייה. בכל הקשור לחיזבאללה - עדיין לא ברור מה יהיה. האמריקנים הבהירו לאיראן כי הסיכון להסלמה גדולה הוא גבוה ביותר, עם השלכות חמורות על יציבות ממשלתו החדשה של הנשיא מסעוד פזשכיאן.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה