״נוהל מציל חיים״ בעקבות הטרגדיה במג׳דל שמס בה נהרגו 12 ילדים ובני נוער מירי טיל של חיזבאללה. בפיקוד הצפון החליטו ליצור מודל התגוננות חדש. במרכזו הנחיות ״מצילות חיים״ והם באים כתוספת להתראות פיקוד העורף. אתמול הופעל הנוהל בפעם הראשונה והערב הופעל הנוהל פעם נוספת.

בפיקוד הצפון הוקם מכלול עורף שבראשו עומד תא״ל במיל אלון פרידמן. אחרי כל חיסול או אירוע בטחוני בלבנון מקיים מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין הערכת מצב מהירה עם אנשי המודעין ומכלול העורף. ברגע שקיים סבירות או מידע כי חיזבאללה יבצע ירי נקם לשטח ישראל. מעביר מכלול העורף הנחיות לראשי הישובים הרלוונטיים בצפון. ההנחיות כוללות כיצד הציבור צריך לנהוג. אתמול הונחו התושבים כשעה לפני המתקפה של 30 טילים לקרית שמונה ורמת הגולן להימצא בסמוך למרחבים מוגנים ולהימנע מלנוע ברחובות. כאשר בוצע הירי הופעלו ההתראות של פיקוד העורף והתושבים מיהרו למרחבים המוגנים. 

המראיין הסעודי נדהם: הפרשן הלבנוני צפה בנאום של נסראללה וחשף מה הכי מטריף אותו
שברו את הכלים: אוקראינה בצעד חסר תקדים נגד רוסיה | דיווח

היום צה״ל תקף וחיסל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר את המחבל חסן פארס ג'שי במרחב ג'ויא שבדרום לבנון,  מדובר במחבל בכיר בחיזבאללה אשר שימש כמפקד בתחום הנ"ט. בעקבות החיסול בוצע בשעות הערב הערכת מצב והוחלט להעביר למספר ראשי רשויות בצפון הנחיות הכוללות דרישה מהתושבים להישאר במבנים ולהימנע מלצאת למרחב הפתוח. 

תיעוד הפיצוץ במג'דל שמס (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בצה״ל אומרים כי האירוע במג׳דל שמס היה מורכב. זמן ההתראה העמד על 25 שניות לכול היותר מרבית הילדים ובני הנוער רצו למיגונית חלקם לא הספיק להגיע ונפגע. בצה״ל מעריכים כי אם הם היו נשגבים על הארץ היקף ועוצמת הפגיעות היה קטן יותר.  בצה״ל גם מודים כי ניהול שגרת חיים באזורים שלא קרובים לגבול ולא פונו הוא משימה מאתגרת. באותו יום לא העביר צה״ל הנחיות או הגבלות התקהלות. בצה״ל מעריכים כי אם היתה הנחיה כזאת האסון היה עשוי להימנע. אולם בצה״ל אומרים כי לא נלקח בהערכה כי חיזבאללה ירה טיל בכוונת מכוון לאזור מאוכלס. 

הלווית הילדים במג'דל שמס  (צילום: רויטרס)
הלווית הילדים במג'דל שמס (צילום: רויטרס)

על רקע האסון הכבד הוחלט בפיקוד הצפון על המהלך החדש. בצה״ל אומרים כי הפעילות לא מסתכמת רק בהעברת התראות התגוננות לישובים אלא מכלול העורף של פיקוד צפון מנטר פעילות של טיולים ואירועים גדולים והמכלול מעדכן על בסיס הערכת מצב כיצד לנהוג כך למשל ״אם יש קבוצה של תלמידים הנוסעים בעשרה אוטובוסים מחיפה לרמת הגולן ויש התראה על ירי לרמת הגולן אנחנו יוצרים קשר עם ראש הקבוצה ומנחים אותו לעצור בחניון ושהתלמידים יקבלו ארטיקים עד תום הכוננות״ אומרים בפיקוד הצפון