ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש פורום באוניברסטית תל אביב, התראיין היום (חמישי) ב-103 והתייחס למינוי המפתיע של הטרוריסט יחיא סינוואר במקומו של הנייה שחוסל בטהרן. "זו החלטה מפתיעה. אני לא מכיר חוקר אחד רציני של הנושא שלא הופתע מהמהלך", ציין. 

הוא טען כי ייתכן שמדובר במעורבות איראנית, שהופכת לגדולה אף יותר בתוך ארגון הטרור העזתי: "קולגות בעולם הערבי אומרים לי שיכול להיות שמדובר בביטוי של עוצמה איראנית מאוד משמעותית בהשפעה על חמאס. הם מאוד לא רצו שחאלד משעל, שהוא סוג של דגל אדום מבחינתם, ייבחר, והיה להם חשוב לבחור את האדם שלהם, גם אם הוא במנהרות ולא יכול לכנס פאנלים ולדבר עם מנהיגים.

מומחה לאיראן לערוץ הסעודי: התקיפה תהיה היום או מחר וזאת תהיה עוצמתה
לאחר העימות מול ארדואן: ישראל כ"ץ פותח חזית גם מול הנורווגים

דיברו איתי גם על כך שיכול להיות שיש פה מהלך קטארי מתוחכם. השורה התחתונה היא שאף אחד לא מאמין שסינוואר יכול לנהל את הארגון, ברור לגמרי שאלה שנמצאים בדוחא ימשיכו לנהל אותו. זה שהוא נבחר כיו"ר הלשכה המדינית זה לא מוסיף ולא גורע".

"סינוואר מרגיש שהוא יכול לסיים את המלחמה הזו כשהוא שרד", ציין והוסיף: "יש לו מרחב גמישות. אני חושב שהוא יעדיף למות במנהרות, הרבה מאוד מאנשיו יעדיפו את זה, מאשר להגיע למצב של עסקה".

חיסול חוליית מחבלי חמאס (צילום: דובר צה"ל)

בשלב זה, הציג מילשטיין את הדילמה, לתפיסתו, שעומדת כעת בפני ישראל: "יש לנו שתי ברירות - או להמשיך בהתכתשות הנוכחית או לקדם עסקה, שהמשמעות שלה הם המחירים הכואבים של לצאת מעזה ולקבל את המצב הנוכחי כמו עכשיו עבור היעד המקודש של שחרור החטופים". 

בתוך כך, בערוץ אלמיאדין הלבנוני שמזוהה עם ארגון הטרור חיזבאללה, נטען כי סינוואר מצוי כעת בהתלבטות בנוגע למינוי סגנו. בין המועמדים שהוזכרו: ח'אלד משעל, ח'ליל אלחיה ומוסא אבו מרזוק.

"חזית מאוחדת בין טהרן למיליציות שלה"

ב-"the wall street journal" האמריקאי התייחסו גם הם למינויו המפתיע של סינוואר. "הדבר מאותת על חזית מאוחדת בין איראן למיליציות שלה", נכתב. 

כמו כן, נטען כי באיראן זעמו על חמאס על כך ש"תמכו באביב הערבי בסוריה". בנוסף צויין, כי בחמאס היה קיימת מחלוקת כבדה, עד כמה ניתן לסמוך על איראן. במהלך הדיונים על מחליפו של הנייה, טען הנייה כי מחליפו חייב להיות "מקורב לאיראן". 

גם בכלי התקשורת האמריקאי התייחסו לכך שניצחונו של סינוואר על משעל הדגיש את השפעתה הגוברת של איראן על העולם המוסלמי הסוני בכלל, ועל החמאס בפרט. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.