בראיון מרתק לפודקאסט "החזית הצפונית" של מעריב, פרופסור אמציה ברעם, היסטוריון של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה, שוטח את משנתו לגבי המצב המורכב בגבול הצפון. ברעם מנתח את האסטרטגיה של חיזבאללה ואיראן, מסביר מדוע הם נמנעים ממלחמה טוטאלית בשלב זה, ומציע דרך פעולה להחזרת התושבים המפונים לבתיהם.

לדברי ברעם, חיזבאללה ואיראן הופתעו מהמתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, בדיוק כמו ישראל. "הם קיבלו את אותו השוק שאנחנו קיבלנו״, הוא מסביר. "הם לא ידעו כלום. הם ידעו מה יש לחמאס, כמובן, הם אימנו אותם, הם ציידו אותם. אבל הם לא העלו בדעתם שהם יעשו את זה בשבעה באוקטובר״. 

ברעם מתאר כיצד נסראללה, מנהיג חיזבאללה, מצא את עצמו במבוכה עצומה. מצד אחד, הוא התחייב לתמוך בחמאס במקרה של מלחמה. מצד שני, הוא לא היה מוכן למלחמה טוטאלית עם ישראל: "הוא ידע שאם הוא ילך נגד ישראל עכשיו בקנה מידה מלא, כולל חמשת אלפים מכוח רדואן שחודרים לתוך ישראל, שוחטים את חברי הקיבוצים - הוא יכול להביא לישראל נזק איום ונורא. אבל הוא לא ידע אם הישראלים מוכנים או לא מוכנים, ואולי ישראל מוכנה ללחימה ותחריב את ביירות״. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חסן נסראללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)
חסן נסראללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)

הפרופסור מסביר כי האסטרטגיה של איראן וחיזבאללה היא ארוכת טווח. "יש להם סבלנות, באמת שיש להם סבלנות״, הוא אומר. "הם עובדים בצורה מאוד שיטתית, מאוד אסטרטגית". לדבריו, הם מחכים לאחד משני תרחישים כדי לפתוח במלחמה כוללת - שישראל תתקוף את מתקני הגרעין האיראניים, או שישראל תיחלש מבפנים עד כדי כך שתהיה פגיעה למתקפה כוללת. ברעם מדגיש כי הפילוג הפנימי בישראל משחק לידיהם של האויבים. "צריך להבין שכל זעזוע במדינה שמביא לפילוג לאומי - משרת את האויבים שלנו". 

בנוגע למצב הנוכחי בצפון, ברעם מציע פתרון להחזרת התושבים המפונים. הוא מאמין כי ברגע שתסתיים המלחמה בעזה ותושג הפסקת אש, נסראללה יפסיק את האש גם בצפון. "אבל עדיין אי אפשר לחזור הביתה לגליל״, הוא מדגיש. "במידה שתהיה הפסקת אש וחיזבאללה ינצור נשקו - תושבי הצפון שיחזרו יהיה חשופים בצריח״. הפתרון, לדעת ברעם, טמון בשיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית. "צריך להביא עכשיו להבנה בינינו ובין האמריקאים״, הוא אומר. "צריך לחתור להסכם. כך, שברגע שמסתיימת המלחמה ויש הפסקת אש בעזה, ונסראללה מפסיק את האש בצפון, השלב הבא הוא לחץ אמריקאי-ישראלי על נסראללה להזיז את הכוחות שלו מעבר לליטני". 

אמציה ברעם (צילום: שקד שדה)
אמציה ברעם (צילום: שקד שדה)

ברעם מציע תוכנית פעולה נחרצת: "אנחנו צריכים לגרש פיזית את חיזבאללה מעבר לליטני, ואנחנו יכולים לעשות את זה. ברגע שחיזבאללה יבין שאנו מאיימים עליהם לפתוח במלחמה כוללת, הם יסוגו אחורה לליטני, מאחר שיחשבו שאחר כך יוכלו לחזור חזרה בקלות לגבול - כמו שעשו לאחר הסכם 1701 באו״ם״. 

ברעם מציע את פתרונו בנושא ואומר כי ישראל צריכה לקבל מארצות הברית "רישיון להרוג" - אישור לפעול בנחרצות נגד כל נוכחות חמושה של חיזבאללה דרומית לליטני: "אני רוצה שראש ממשלת ישראל, מי שזה לא יהיה, יקבל מהנשיא האמריקאי, מי שזה לא יהיה, רישיון להרוג כל פעיל חיזבאללה חמוש שנכנס לשטח דרום לבנון. כל מתקן אסטרטגי או תצפית שהם מקימים אותו, מיד לפוצץ״, הוא אומר נחרצות. ברעם מדגיש את חשיבות המודיעין בשמירה על האזור: "אני רוצה שחיל המודיעין הישראלי והמוסד יתבוננו באזור הזה בין הגבול שלנו והליטני בעיני נץ, ויאזינו באוזני חתול״. 

הראיון מספק תובנות מעמיקות לגבי המצב המורכב בצפון ומציע פתרון אפשרי להחזרת השקט לאזור. עם זאת, ברעם מזהיר כי הדרך לשלום עדיין ארוכה, וכי האיום מצד חיזבאללה ואיראן עדיין קיים ומשמעותי.