על רקע ההערכה כי חיזבאללה יבקש לתקוף את ישראל, כתגובת נקם על חיסול רמטכ״ל חיזבאללה פואד שוכר בביירות, בצה״ל מזהים פאניקה והפעלת לחץ פנים־לבנוני על חיזבאללה באשר לאפשרות שהתגובה שלו נגד ישראל תוביל למלחמה בלבנון.

בישראל מזהים בלבנון כמה מגמות: מי שיכול לעזוב את המדינה מנסה לעשות זאת בכל דרך. במקביל גובר הזעם בקרב הפליטים מדרום לבנון, החוששים כי יידרשו לנוע לאזורים אחרים במדינה בשל הלחימה. המגמה השלישית היא לחץ תקשורתי וציבורי על חיזבאללה ושיח על כך שנסראללה גורר את לבנון למלחמה עם ישראל.

"אנחנו נגד איראן": בלבנון זועמים על חיזבאללה ורועדים מישראל
להפוך את הקערה ולקרוע את החבל: הדרך לניצחון בצפון עוברת במחיקת הקונספציה

תיעוד סיכול מפקד בכוח רדואן של חיזבאללה במרחב עבא (צילום :דובר צה"ל)

בפיקוד הצפון טוענים כי חיזבאללה פועל כדי ליצור משוואה חדשה בצפון. זאת, לנוכח הפגיעות במערך הפיקוד שלו בשל החיסולים של צה״ל. כך למשל, הירי אתמול לאזור עין זיתים וצפת, כתגובה לחיסול מפקד מערך הנ״ט של הארגון. ״הוא מתקשה למלא את שורות הפיקוד שלו. זה פוגע ביכולות המבצעיות של הארגון, ולכן הוא פועל ליצור משוואת הרתעה מול צה״ל בצפון על ידי ירי מסיבי על כל חיסול שכזה״, אומרים בצה״ל. בינתיים, על רקע המתיחות הגוברת, האתגר של פיקוד העורף הוא כיצד להתריע בזמן סביר לציבור על מתקפה ובמקביל לאפשר שגרת חיים בישראל.

״אנחנו פועלים על מנת להגיע למצב שאנחנו נהיה מסוגלים לתת לציבור התרעה מספקת כאשר יידרש, ועד אז לאפשר להמשיך באורח חיים שגרתי ככל הניתן. מצד אחד – ערנות, מצד שני - הרבה אחריות על צה"ל, משרד הביטחון ופיקוד העורף כמובילים של העניין. ולבסוף, כאשר יהיה צורך, נגיד מה שצריך״. כך אמר שר הביטחון יואב גלנט במהלך הערכת מצב עם מפקדי פיקוד העורף. בצה״ל מניחים כי ההתרעה תתבצע כפי שהיא מתבצעת בימים האחרונים בצפון: התרעה לציבור להימצא ליד מרחב מוגן, או התרעה המנחה את הציבור להימנע מתנועה במרחב הפתוח באזורים מסוימים.

חיסול מחבלי חיזבאללה (צילום: צילום מסך דו''צ)
חיסול מחבלי חיזבאללה (צילום: צילום מסך דו''צ)

בצה״ל מעריכים כי מידע כזה יועבר בסמיכות למתקפה או בשלבים הראשונים שלה. ירי מאיראן מאפשר מרווח התרעה של עד כמה שעות, שכן לחלק מהחימושים, כמו כטב"מים וטילי שיוט, נדרשות שעות עד שהם מגיעים לישראל, כפי שקרה במתקפה האיראנית באפריל.

גם בנוגע לפעולה מלבנון, בצה״ל מניחים שניתן יהיה לספק את זמן ההתרעה הראשוני. מעבר לכך, פיקוד העורף יפעיל בעת המתקפה את הצופרים. זמן הפעלת הצופרים יתבצע על פי מפת ההתרעות הרגילה. כלומר, בגוש דן - דקה וחצי, ובצפון הארץ - בהתאם למרחק מהגבול. בצה״ל אומרים עוד כי התנהגות התגוננות של האזרחים לא רק שמצילה חיים, אלא עשויה להשפיע באופן ישיר על תוצאות התקיפה. בפיקוד העורף אומרים כי אין שינוי באשר להנחיות ההתגוננות בעת מתקפה.

במקביל, בצה״ל נערכים למספר תרחישי תקיפה: מלבנון, מאיראן, ושילוב של תקיפה משתי החזיתות ואף יותר. בצה״ל מפעילים בשבוע האחרון שורה של מערכים מודיעיניים, מערכי חיזוי ומערכי גילוי אווירי ויירוט אווירי. במקביל, צה״ל הגביר את ההיערכות בגבול הצפון כנגד תרחישי תקיפה נוספים. בצה״ל מקפידים לציין כי הגברת המוכנות היא לא רק בתפיסת ההגנה, אלא גם אל מול הערכות להתקפה מיידית כנגד כל ניסיון תקיפה על ישראל.