עימותים חריפים התרחשו השבוע בין צעירים חרדים לשוטרי משטרת ישראל בעקבות סירובם של בני הישיבות להתגייס לצה"ל. מאות אברכים התייצבו במחאה מול לשכת הגיוס בתל-השומר תוך כדי קריאות "נמות ולא נתגייס", ורבים מאנשי הפלג הירושלמי השתתפו בהפגנה ואף פרצו למתחם. תא"ל במיל' ראם עמינוח, לשעבר היועץ הכלכלי של הרמטכ"ל, התייחס הבוקר (שישי) לנושא בשיחה עם רון קופמן ופרופ' אריה אלדד ב-103FM.

בתחילת השיחה התייחס לתקציב הביטחון ואמר כי "כשאתה מסתכל על האיום הקיומי על מדינת ישראל, תגיד מה הסיכון שאתה רוצה לקחת. אני מניח שהתקציב הנוכחי לוקח סיכונים של עשרות אחוזים - אם אתה מסתכל על התקציב הביטחוני, אתה לוקח סיכונים בלתי סבירים על הריבונות היהודית בארץ ישראל. אם אתה רוצה סיכונים סבירים צריך להכפיל את התקציב – 120, 130 מיליארד, פחות מזה לא רלוונטי".

העוטף מרוסק, הצפון עולה באש - ונתניהו נמנע מהדבר המתבקש: עסקה עם חמאס | בן כספית
בעקבות מודיעין על הימצאות מחבלים: צה"ל פתח במבצע אוגדתי בח'אן יונס

"על פי החוק במדינת ישראל מפקד הצבא הוא לא הרמטכ"ל, הוא הקבינט. הרמטכ"ל, הוא רמ"ט. ראש מטה. ההחלטות האלה מתקבלות אך ורק בקבינט. בסופו של דבר הם אלה שמצביעים ומקבלים את ההחלטה", הוסיף.

הרמטכ״ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ״ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

"הקיצוצים לא נעשו בתקופת הקבינט הזה, אלא בתקופות של קבינטים קודמים. הקטנת הצבא נובעת ממשהו מאוד פשוט. כחלק מהתגוננות שלנו אנו רוצים שתהיה הרתעה. איך מייצרים הרתעה? כדי להגיד לאויבים שלנו שאנחנו חזקים אנחנו משדרים פנימה כמה אנחנו חזקים. אז הציבור אומר אולי אפשר לקצץ ולתת לי קצת יותר חינוך, קצת יותר בריאות, קצת יותר דברים אחרים".

בהמשך התייחס לסוגיית גיוס החרדים ואמר כי "הגיוס של החרדים לא עולה כסף – הוא חוסך כסף. מישהו החליט שבמקום לגייס חרדים לוחמים בני 18 הוא החליט לגייס מבוגרים, נשואים עם ילדים שגם לא יכולים להיות לוחמים וגם מקבלים 30 שקלים בחודש, זה אומר שהערך המוסף שלו שלילי. יותר זול להביא אזרח עובד צה"ל".

הפגנת חרדים מול לשכת הגיוס בתל-השומר (צילום :אבשלום ששוני)

"מנגד חרדים יכולים מאוד להועיל לצבא", המשיך. "אם תביא חרדי בן 18 ותהפוך אותו להיות לוחם או תומך לחימה קדמי בצבא... יש חוסר עצום לזה בצבא. אני חושב שאם חסר לצבא 8,000, שתגייס יותר מזה ותשחרר מילואימניקים או תשחרר חילונים מוקדם יותר. זה אפשרי ובקלות. אני למדתי בישיבה עד גיל 18, וגם הייתי חבר בפורום מטכ"ל ואני מכיר את האירוע משני הצדדים. כשהגעתי לטירונות שריון ראיתי חילונים שלימדו אותם להיות אינדיווידואליסטים. בחור חרדי בגיל 13 יצא לישיבה בפנימייה, חזר הביתה בכל ארבעה שבועות, קיבל פקודות 24/7, לבש בגדים זהים לכל האחרים. יש לו כללים מדויקים איך הוא מתנהל. הוא הרבה יותר מותאם לצבא מאשר החילוני. כל גיבורי התנ"ך עד לחורבן בית שני היו לוחמים ומנהיגים". 

הפגנת חרדים בלשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת חרדים בלשכת הגיוס בתל-השומר (צילום: אבשלום ששוני)

"אתה יכול לשכנע את ההנהגה שלהם לגייס את שלגיה, כיפה אדומה וגם את נפוליאון. יש לך יותר סיכוי. אין שום סיכוי בעולם שתשכנע את ההנהגה שלהם לשלוח את החרדים האמיתיים", אמר והוסיף: "הרבנים אומרים לכולם להיות בישיבות, ואנחנו יודעים שבערך 50% מהם מסתובב בחוץ. חלק גדול מהם עובד בניגוד להחלטת הרבנים. הם יותר מצייתים מהחילונים, אבל רמת הציות המוחלט מאז הרב ש"ך התפוררה, ומזה גם הם מוטרדים. זה מה שמייצר את הבעיה. מה שצריך לעשות לא קשור לשכנוע. כשאני מדבר על הסכמה אני מדבר על האבא, האמא והמתגייס. כשהשבוע דובר על ה-900 שהוזמנו, אתם מבינים שמדובר בכלל בצו ראשון ולא בצו גיוס? עד לפני שנה כולם קיבלו צו ראשון, ועכשיו מדברים על זה בהתלהבות".