איראן במצב טוב יותר להשיק תוכנית לנשק גרעיני, כך נאמר בהערכת המודיעין האמריקאית החדשה. פקידים אמריקאים אומרים שאיראן לא מחפשת כרגע לבנות נשק גרעיני אלא עוסקת בפעילויות שיכולות לעזור לה לעשות זאת, כך דווח הלילה (בין שישי לשבת) ב"וול סטריט ג'ורנל" על פי הערכה חדשה של סוכנויות הביון האמריקאיות.

המניע לשינוי בהערכת המודיעין החדשה היא עבודת מחקר מדעית והנדסית שאיראן עשתה במהלך השנה האחרונה, אומרים מומחים לעיתון. כאמור, קהילת המודיעין האמריקאית עדיין מאמינה שאיראן אינה פועלת כעת לבניית מכשיר גרעיני, אמר גורם אמריקאי. אין לה גם ראיות לכך שהאייתוללה עלי חמינאי , המנהיג העליון של איראן, שוקל לחדש את תוכנית הנשק הגרעיני של ארצו, שלדברי המודיעין האמריקאי הושעתה ברובה ב-2003.

"מקריב את חיי החטופים": הבית הלבן במתקפה חריפה על סמוטריץ'
ארצות הברית תעניק לישראל 3.5 מיליארד דולר לרכישת נשק וציוד צבאי

אבל, דו"ח שהגיע ביולי לקונגרס ממנהל המודיעין הלאומי הזהיר כי איראן "נקטה בפעולות הממצבות אותה טוב יותר לייצר מכשיר גרעיני, אם היא תבחר לעשות זאת". הדו"ח השמיט את מה שהיה קביעת מודיעין סטנדרטית של ארה"ב במשך שנים: שאיראן "איננה מבצעת כעת את פעולות מפתח לפיתוח נשק גרעיני הנחוצות לייצור מכשיר גרעיני בר בדיקה".

לדברי הגורם האמריקני ששוחח עם וול סטריט ג'ורנל, המחקר שאיראן עורכת "יכול לצמצם את פער הידע שעומדת בפני טהרן בשליטה ביכולת לבנות נשק", למרות שהמודיעין האמריקני טוען שזה לא יקצר את הזמן שהמדינה צריכה לייצר נשק. בעבר, חלק מהעבודה הזו, שנמשכת, עשויה להיחשב כאינדיקציה לכך שטהרן רודפת אחר פיתוח נשק גרעיני, אמר הגורם האמריקני. אבל סוכנויות הביון האמריקאיות בוחנות מחדש את הקריטריונים שלהן להערכת פעילותה הגרעינית של איראן לאור מה שהיא לומדת על התוכנית.

"לאיראן אין תוכנית גרעין צבאית פעילה", אמרה דוברת משרד מנהל המודיעין הלאומי. 

מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה''ב יחד עם הרמטכ''ל הלוי (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה''ב יחד עם הרמטכ''ל הלוי (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, פקידים אמריקאים לא סיפקו פרטים לגבי אופי העבודה שאיראן עושה. עם זאת, בחודשים האחרונים היו חששות בקרב גורמים ישראלים ובארה"ב לגבי מחקרים הקשורים לנשק שנערכים על ידי איראן, כולל מודלים ממוחשבים ומטלורגיה, על פי אנשים שתודרכו בנושא. עבודה כזו היא חלק מאזור אפור בין הצבת הרכיבים לנשק גרעיני, כגון ייצור אורניום מועשר מאוד וייצור מתכת אורניום, לבין בניית מכשיר בפועל. פעילויות המחקר האיראניות הן בדרך כלל עבודה דו-שימושית, מה שמאפשר לטהרן לטעון שהעבודה היא למטרות אזרחיות.

המחקר של איראן אינו הסיבה היחידה לדאגה. ההערכה האמריקנית גם מציינת "השנה חלה עלייה בולטת בהצהרות הציבור האיראני על נשק גרעיני, מה שמרמז שהנושא הופך לפחות טאבו".  גם אם איראן לא הייתה ממשיכה בפיתוח פצצה, הוסיף הדו"ח המודיעיני, טהראן מבקשת לנצל את הדאגה הבינלאומית לגבי קצב התוכנית שלה "למינוף המשא ומתן ולהגיב ללחץ הבינלאומי הנתפס".