מלחמת חרבות ברזל: חוקר לענייני איראן, דר' חני סולימאן, התראיין לערוץ אל-חדאת' הסעודי ופרש את משנתו על המתיחות הגוברת בין איראן לישראל וההמתנה לתגובה בצל החיסול של ראש הלשכה המדינית של חמאס - איסמעיל הניה.

בפתח הראיון אמר: "איראן מנסה אולי לספק את התאווה שלה להפגנת כוח ומסרים של הרתעה ולהוכיח שיש לה יכולות צבאיות קונבנציונליות. זה מסר כלפי חוץ לישראל ולארה"ב ומסר גם למיליציות הכפופות לה לצורך בנייה מחדש של האמון שניזוק על רקע חיסול אסמאעיל הניה. איראן עדיין נמצאת בתסבוכת גדולה. עד לרגע זה, אפילו אם היא החליטה להגיב, היא לא סגורה על עצמה בנוגע למידת הפרופורציונליות של התגובה".

רועד בכיסא: נתניהו מפחד מבן גביר וסמוטריץ' יותר ממלחמה אזורית | בן כספית
דני אלגרט: "הבנתי כמעט מיד שנתניהו לא מתכוון להביא את החטופים מהר"

"איראן בוחנת את הדבר היטב מכיוון שיהיו הרבה השלכות ובפרט על רקע הלחצים האמריקניים והביקור החשאי שכמה דיווחים עסקו בו של משלחת אמריקנית שהגיעה לאיראן דרך תורכיה במטרה להעביר מסר של אזהרה והרגעה בניסיון לרצות את היהירות האיראנית", המשיך. "על כן, אני סבור בהקשר הזה שאיראן מנסה לשגר מסרים מרתיעים בניסיון אולי לשדרג את מערכות ההגנה האווירית והכטב"מים".

"איראן מודעת היטב לכך שהרגע הזה חשוב מאוד בעיצוב מחדש של המעמד שלה ושל מאזן היחסים שלה באזור ומידת השפעתה באזור, בין עם ישראל באופן ישיר או עם המדינות השכנות באופן כללי מכיוון שהיעדר הרתעה ובקרה על המתווים האלה יהיו להם השלכות שליליות מאוד על עתידה של איראן. על כן, איראן מתעקשת על עניין ההרתעה אולם הבעיה היא באופייה מבחינת הימנעות מהתרחבות המאבק. זאת הבעיה שאיראן מנסה לאזן", הוסיף.

חמינאי ונשיא איראן  (צילום: Handout via REUTERS)
חמינאי ונשיא איראן (צילום: Handout via REUTERS)

לאחר מכן אמר: "נסראללה עצמו דיבר על ההמתנה הישראלית לתגובה וחלק מהבכירים האיראנים הדגישו את הנקודה הזאת שההמתנה של ישראל באופן הזה היא הרתעה איראנית שכן ישראל תקועה בפחד וחוששת מהאיומים האיראניים ועל כן הם דיברו על כך כאילו זאת התגובה בניסיון אולי לשמור על הכבוד בפני התומכים שלהם ועל כן אני סבור שאיראן משתמשת במידה משמעותית בגורם הזמן על מנת לנסות להרגיע את האווירה ולהכיל אולי את המשבר ואת הגורם ההווייתי הרגשי".

"יש נסיגה מסוימת והורדת ציפיות", הסביר. "אני חושב שזאת קריאה ריאלית של המצב והבנה של גודל ההשלכות הנובעות מהתגובה האיראנית ועל כן איראן מנסה להגביר את הלחץ ולשחק על זה על ידי עריכת תמרונים".

"יש קלפי מיקוח שארה"ב משתמשת בהם, הזזת הצי האמריקני ונושאות המטוסים. יש קלפי מיקוח חדשים הנוגעים לפיתויים. הפעלת לחץ על ידי פיתוי בדיבורים על תיק הגרעין האיראני והסוכנות הבינלאומית ולחצים מסוימים בדיבורים על לחץ אמריקני ישיר על ידי מסרים של לחץ באמצעות מתווכים שונים בין אם על ידי מדינות מסוימות באזור או מדינות אחרות", הוסיף.

חמינאי באשכבת הנייה (צילום :רשתות ערביות)

בסיום הראיון אמר: "ארה"ב מנסה להגביר את העמימות של המצב מול איראן ולהניא אותה אולם ארה"ב בסופו של דבר תגלה הבנה אם איראן תבצע מתקפה סמלית, איכותית או מוגבלת שלא תביא להרחבת המאבק ועל כן אני סבור שיש ניסיון להכיל את המצב ואם לא ניתן להניא את איראן אז לפחות לשלוט במצב עם תגובה מינימלית".

ביירון - חברת תרגום