נשיא איראן מסעוד פזשכיאן, נכנס רק לפני ימים לתפקידו. כמה שעות לאחר טקס ההכתרה, עלה לשמיים בסערה אחד מאורחי הכבוד בטקס ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה.

ישראל זיו טוען: "הימים האחרונים מעידים על עוצמתה של איראן"
הרס וחורבן במקום: חוליית מחבלים חוסלה בתוך בית בדרום לבנון

האיראנים רגילים להיות מאופקים, לספור עד עשר ואם צריך גם עד מאה. אבל הפעם הם עבדו מהבטן. האשימו את ישראל במעשה, קבעו כי מדובר בתקיפה מהאוויר או מכלי שייט.

המנהיג העליון, עלי חמינאי, מיהר להודיע כמו בכירים נוספים באיראן כי היא תגיב בעוצמה נגד ישראל. חיסול אורח כבוד על אדמתה על ידי גורם חיצוני, הוא בגדר השפלה. ולא סתם, אלא מהמקפצה לעיני כולם.

חמינאי ונשיא איראן  (צילום: Handout via REUTERS)
חמינאי ונשיא איראן (צילום: Handout via REUTERS)


אלא שישראל לא לקחה אחריות, ואף העיתון "ניו יורק טיימס" סיבך לאיראנים את הסיפור אחר שפרסם כי החיסול נעשה על ידי מטען חבלה, ככל הנראה על ידי כח אדם מקומי.

איסמעיל הנייה, כמו גם החמאס, לא מעניינים באמת את איראן. עכשיו שצה"ל כתש את חמאס בעזה הם הדבר האחרון שהאיראנים מתייחסים אליו. עד כדי כך שהמאמץ שהם עושים בליצור חזית חדשה באזור יהודה ושומרון על חשבון החזית שהייתה בעזה.

שנית, בעקבות הגילויים הללו של דרך חיסול איסמעיל הנייה, אין לאיראן ראיה הקושרת את ישראל למעשה. לכאורה יש מניע, אבל עם המניע הזה אי אפשר ללכת לעולם ולתרץ למה איראן תוקפת מדינה ריבונית.

אגב גם ליחיא סינוואר יש מניע לחיסול הנייה: שניהם לא היו ברשימת החברים הקרובים בקבוצת הוואטסאפ של החמאס. עכשיו סינוואר גם קיבל את כל הירושה וההנהגה של הארגון. אז מי אמר שהחיסול הוא לא עבודה פנים חמאסית?

סינוואר והנייה (צילום: רויטרס)
סינוואר והנייה (צילום: רויטרס)


איראן פעלה מהבטן לפני כעשרה ימים. מאז היא רואה את המזרח התיכון כמרקחה: המפרציות בכוננות. האמריקאים שלחו נושאות מטוסים, ספינות מלחמה ועשרות ואולי מאות מטוסי קרב ומפציצים. ישראל עושה קולות של: ״תחזיקו אותי״, ועוד רגע מתכוונת לתת מכת מנע ולכל הפחות תגובה כואבת אם תתוקף.

הדבר האחרון שנשיא איראן החדש רוצה עכשיו זה מלחמה. לא אזורית, לא קטנה ולא מלחמה גדולה. לאיראן יש עכשיו משימת על: להגיע לפצצה אטומית. פרויקט הגרעין שלה נכנס בשקט בשקט לישורת האחרונה. מלחמה ולו הקטנה ביותר עשויה לסכן חלקים, אם לא את רובו של הפרויקט.

הגב של איראן, רוסיה וסין, נמצאות גם הן בבעיות משל עצמן. רוסיה חוטפת בימים האחרונים מלחמה קשה באוקראינה. בעוד כמה שבועות יחל הסתיו והלחימה ההתקפית של הרוסים באוקראינה לא תתבצע במזג אוויר חורפי.

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

לכן בקרמלין שוברים את הראש איך הופכים את הקערה במלחמה מול אוקראינה. בסין רוצים כרגע להרגיע את המצב. הבחירות בארצות הברית משפיעות על הסינים. הם מעדיפים שהשיח בארצות הברית במיוחד יהיה בצד של טראמפ והרפובליקנים, ושלא יהיה סביבם וסביב מדיניות החוץ האמריקנית.

מלחמה עכשיו במזרח התיכון עשויה לשחרר את השד הסיני מהבקבוק בארצות הברית. לכן במזרח התיכון מנסים כעת להוריד את האיראנים מהסולם.

אחת הדרכים היא הוועידה להפסקת אש וקידום מתווה שחרור החטופים. זה עשוי לקרר את רוחות המלחמה באיראן וכן גם כנראה להוציא קצת אוויר מהזירה הצפונית מול חיזבאללה. אם זה יקרה - ימים יגידו.