אתמול (שבת) פורסם כי גורמים ערביים ביקשו מחיזבאללה לדחות את התגובה שהוא מתכנן בעקבות החיסול של פואד שוכר בדאחייה בביירות בשבוע שעבר וזאת כדי לא לפגוע בניסיונות להתניע מחדש עסקת חטופים.

ד"ר מיכל יערי, מומחית לעולם הערבי, התייחסה לדברים ברדיו צפון 104.5fm. בפתח דבריה אמרה: "לא חושבת שמישהו מאיתנו באמת יודע מה קרה שם".  לדבריה, "רוצה לדבר על המלחמה מהפרספקטיבה של העולם הערבי. אנחנו חושבים שזו מלחמה בין ישראל לחמאס- בשום שלב זה לא היה כך, אנחנו רואים הרב מדינות המעורבות בזה, אנחנו עוסקים באבל שלנו אבל צריך להבין שעבור השכנות שלנו ירדן ומצרים זו מלחמה איומה ונוראה משום שיש כאן פצצת זמן מתקתקת שכבר מתפוצצת- תיראי מה קרה לכלכלות של שתי המדינות האלה, שתיהן מבוססות על תיירות, במקרה של מצרים מדובר על פגיעה קשה בזרימת הסחורה בתעלת סואץ, שני המשטרים האלה יודעים היטב מה קורה כשיוצאים בין 100-200 אלף איש לרחובות- זה מתחיל כהפגנת תמיכה בעד הפלסטינים ומהר מאוד יכולה להפוך להפגנה נגד השליטים.

"המדינות האלה מבינות שככל שמתעמקת המלחמה בין ישראל לבין מדינות ערביות אחרות או ארגוני טרור זה מעמיד אותן בפוזיציה מאוד בעייתית. בשורה התחתונה, הסיבה היחידה לפסגה- המדינות הערביות רוצות להפסיק את המלחמה הזו-הם חווים מכה כלכלית קשה ורוצות להחזיר את היציבות לאזור", הוסיפה, "לכן, תתקיים הפסגה שתתקיים ביום חמישי הקרוב", הוסיפה.

נסראללה מחכה "לדג השמן": בחיזבאללה חושפים את המועד לתגובה לחיסול
דיווח דרמטי: לפי התגובה הקשה של חיזבאללה - ישראל הולכת על מתקפת מנע

עוד אמרה: "מה שצריך לעניין את מדינת ישראל כרגע איך להנציח את האינטרסים המשותפים עם מדינות ערב, כיוון שהאינטרסים רק התחדדו אבל היכולת לשתף פעולה עם מדינות ערב הרבה יותר קשה ומורכבת כי מרחב התמרון והפעולה שלהן הולך ומצטמצם, לכן על ישראל לנהוג ברגישות ואכפתיות, ולהבהיר למדינות ערב שהאינטרס הוא משותף".

מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
מחאה נגד ישראל בירדן (צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)

ד"ר יערי טענה כי "המלחמה מאוד מצרה את מרחב האפשרויות, אין כמעט מרחב פעולה כי אנחנו עובדים על אותן הפרדיגמות שעבדנו עליהן כל הזמן- אנחנו פועלים מתוך 'הם עשו -אנחנו נגיב'", הוסיפה, "חושבת שנכון היום לבחון את כל הנחות היסוד שעל פי הן פעלנו ולשאול את עצמנו האם הן באמת אפקטיביות".

על המצב בלנון, אמרה כי "הם משלמים מחיר יקר מאוד על ארגון שחירב את המדינה שלהם, ברור שיש פה ציבור גדול מאוד שנפגע מזה", הוסיפה: "ישראל צריכה לכוון אל הציבור הזה, שמבין שהאויב של ישראל ושלהם הוא בדיוק אותו אויב".