ארסנל הנשק של חיזבאללה כולל רקטות מונחות ולא מונחות, ארטילריה נגד טנקים, טילים בליסטיים ונגד ספינות, כמו גם מל"טים עמוסים בחומרי נפץ – המאפשרים להם להגיע עמוק לשטח ישראל - כך פורסם היום (ראשון) ב"וושינגטון פוסט". 

כידוע, חיזבאללה נשבע לנקום את הריגתו של המפקד הבכיר, פואד שוקור, בידי ישראל. פטרונם, איראן, מאיימת גם היא להכות בתגובה לחיסולו של מנהיג חמאס, אסמאעיל הנייה, בטהראן.

האיראנים יושבים ומחכים: זה הרגע לו ממתינים בטהרן לפתוח במתקפה
כרוזים והודעות לנייד של התושבים: צה''ל מגביר את הפעילות בחאן יונס

כל מתקפה עשויה לגרור את ישראל, לבנון וחלקים נוספים מהאזור למלחמה כוללת. במשך 10 חודשים של עימות חוצה גבולות עם ישראל, חיזבאללה ביצע מה שמכונה מתקפות רוויה – בדיקה לאיתור פערים בהגנה האווירית של ישראל – וחשף נשקים חדשים בתגובה לחיסול מפקדים בכירים בתוך לבנון.

חיזבאללה, מיליציה ומפלגה פוליטית שצמחה ממלחמת האזרחים בלבנון והפכה לאחד מהשחקנים החזקים ביותר במזרח התיכון, מתכונן לרגע הזה מאז 2006, אז פלשה ישראל ללבנון בפעם האחרונה. הארגון קיבל משלוחים גדולים של רקטות ומל"טים מאיראן, ובשנים האחרונות החל גם לייצר נשק בעצמו. חיזבאללה מתגאה גם ביכולות הגנה אווירית, שאין לרוב המיליציות באזור.

אנליסטים מעריכים שלחיזבאללה יש בין 130,000 ל-150,000 רקטות וטילים – יותר מארבע פעמים מאשר מה שחמאס צבר לפני המלחמה בעזה. חיזבאללה טוען שיש לו יותר מ-100,000 חיילים, הרבה יותר מההערכות הגבוהות ביותר לגבי כוח הלחימה של חמאס לפני המלחמה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיזבאללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)
חיזבאללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)

רוב הנשקים של חיזבאללה הם ברמה נמוכה, תחמושת לא מונחית, שעלולה לסכן את מערכות ההגנה האווירית של ישראל אם ישוגרו במספרים גדולים. אפילו יותר מדאיגים עבור ישראל הם תחמושת מונחית מדויקת, שלטענת הארגון היא נמצאת בארסנל שלו.

חיזבאללה שומר בסודיות רבה את הארסנל שלו, ומומחים לנשק יכולים רק לנחש את עוצמתו האמיתית. רוב המידע הידוע לציבור מגיע מהצהרות הארגון ומנהיגו, חסן נסראללה, שטוען שלוחמיו השתמשו רק ב"חלק קטן מהנשקים שלנו" במתקפות האחרונות על צפון ישראל מאז ה-8 באוקטובר.

עם זאת, מכון המחקר עלמא חשף כי מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה פרוס בדרום לבנון, בבקאע ובאזור בירות. רקטות לטווחים שונים, טילים קצרי טווח, טילים בליסטיים, טילי שיוט, טילי חוף ים, טילים נגד מטוסים וטילים נגד טנקים. המערכים האסטרטגיים פרוסים בבקאע ובבירות ( בליסטיים/ שיוט / חוף-ים). טרם נעשה בהם שימוש. יתכן כי חיזבאללה יבחר להפעילם ( או חלק מהם) באופן ממוקד כנגד מטרות איכות בישראל במסגרת תגובתו על חיסול פואד שכר. קיימת אפשרות שיעשה זאת בחסות הפעלה מסיבית במקביל של המערכים הטקטיים הפרוסים בדרום לבנון, כמו מערך הרקטות על סוגיו השונים, לאזורים של 0- 5 קילומטר בשטח ישראל.