מלחמת חרבות ברזל: אלוף (מיל') ישראל זיו, ראש אגף מבצעים במטכ"ל לשעבר, התראיין היום (שני) אצל אודי סגל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ופרש את משנתו על הימים הגורליים בהם נמצאת מדינת ישראל בצל האיומים מאיראן ומפגש הפסגה שעתיד להתקיים ביום חמישי.

בפתח הראיון אמר: "אנחנו נמצאים בקו ההסלמתי בנקודה שזה באמת מאוד קרוב למלחמה אזורית. איכשהו היקף האש, היקף האינטנסיביות נשמר בגובה מסוים שישראל מצליחה להתמודד עם זה למרות שהמחירים של מה שקורה בצפון, המחירים המדיניים, הכלכליים, די גבוהים. ברור שזה הולך לקראת קומה יותר חמורה בהסלמה וזה סיפור אחר שאנחנו לא מכירים אותו".

החיסולים של שוכר בביירות והנייה בטהרן יביאו לסיומה של המערכה בעזה | אבי אשכנזי
הותר לפרסום: סמל עומר גינזבורג נפל בקרב בדרום רצועת עזה

"אני לא חושב שמישהו מאיתנו באמת יודע, גם בתוך המערכת, מה בדיוק מתכוונים לעשות האיראנים וחיזבאללה", המשיך. "ההיבט בצד השני הוא כמובן שבעזה, שהיא כרגע מקור התבערה לכל מה שקורה, יש מצד אחד הישגים מאוד משמעותיים שצה"ל ומדינת ישראל עשו, עזה חזרה אחורה 30-40 שנה".

הרצי הלוי בזירת פיגוע הירי בבקעת הירדן (צילום :דובר צה"ל)

"אם היו שואלים מישהו האם יכולים להגיע להישג כזה, אני לא חושב שמישהו היה חושב על זה. מאידך, זה הגיע לנקודה בה היעילות מתחילה לרדת כי יש התאוששות מחדש, בשביל זה אנחנו כל פעם חוזרים לשם. עכשיו אנחנו בתהליך של למנוע את ההתחדשות. לצד שני אלו יש מטרה עליונה - להחזיר את החטופים. למדינה אין תקומה, לא למורשת שלה, לערכיות, לצביון שלה, אם היא לא מחסירה את החטופים, והם נגמרים, על זה יודעים באופן די ברור", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "חמאס אמר שהם נתנו את הסכמתם, הם קיבלו את המתווה שביידן הציע על בסיס נתניהו, מי שהכניס את השינויים זה מדינת ישראל. חמאס מאותת שהוא מוכן ללכת להפסקת אש. ישראל יכולה בעניין הזה אפילו להעלות דרישות אחרות, יותר רחוקות. על כל זה אומר נשיא ארה"ב שהוא נותן צ'אנס אחרון, הם כבר בתוך הבחירות, הוא היה שמח לא להתעסק בזה".

"הצ'אנס הזה הוא גם נקודת יציאה טובה לישראל וגם מונע את כל מה שהזכרנו כאפשרות להסלמה", אמר בסיום הראיון. "יש לישראל הרבה יותר מה להרוויח כדי ללכת בדיוק על הצומת הזאת כהזדמנות ולא כסיכון פוליטי. ממי זה בא? מהמומחה סמוטריץ' שחירב את הכלכלה פה? איפה הקבינט שלו? תקומה עומדת להתפרק. על מה אנחנו מדברים".

"ישראל כבר ברמת לגיטימציה הרבה יותר נמוכה, המוטיבציה לעזור מבעיה של משבר אמון, בעיקר מול רה"מ, מאוד גדולה. אי אפשר לשחר את מה שהיה באפריל. אם ישראל דבקה בלהמשיך להילחם, כשאדון סמוטריץ' מנסה להכשיל גם הפעם את העסקה, זה לא שהוא מביא פתרון. נותנים לישראל את כל הגיבוי שרק אפשר, איפה קיבלנו גיבוי כמו של ביידן? על אילו לחצים נתניהו מדבר? נתניהו שחרר 1,027 על אדם אחד, הכל תירוצים, זו הדרך שלו לקושש קולות, זה כנראה שווה לו יותר. אם היה מביא תוכנית, ניחא. מה הם מציעים? האם הם שקלו את הסיכונים? הכל סיסמאות".

הם פוגעים במוסד הזה של צה"ל בצורה קשה מאוד. אם האמון בממסד הצבאי לא קיים, הגוף הזה יכול להתפרק, תתחיל להיות בו אנרכיה. ברור שהוא עושה שגיאות, אך זה הרצון לפרק את המוסדיות של הצבא.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm