בראיון מטלטל לפודקאסט "החזית הצפונית" של מעריב, חושפת סא״ל (מיל׳) שרית זהבי, מייסדת מרכז עלמא למחקר ומומחית לענייני חיזבאללה, את עומק האיום המתמשך על צפון ישראל. זהבי מתארת תמונה מדאיגה של ארגון טרור שהשתלט על כל היבט בחיי האזרחים בלבנון, מחינוך ועד שירותי בריאות, תוך שימוש באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי.

"כל בית שלישי בלבנון משמש לפעילות הצבאית של חיזבאללה", חושפת זהבי ומוסיפה כי הארגון יצר "חברת התנגדות" שבה האוכלוסייה האזרחית והפעילות הצבאית - שזורות זו בזו ללא הפרדה. ״מצב זה מקשה מאוד על ישראל להגיב לאיומים מבלי לפגוע באזרחים, ומעמיד אותה בפני דילמות מוסריות ואסטרטגיות קשות״. 

זהבי מסבירה כי חיזבאללה השתלט על כל תחומי החיים בלבנון: "יש כאן מערך שלם של חיזבאללה שהשתלט על כל תחום – כך שלא משאיר ללבנונים אופציות אחרות כמעט. הארגון מספק שירותי חינוך, בריאות, ספורט ואפילו חשמל ודלק, וממלא את החלל שהותירה המדינה הלבנונית החלשה מאוד מבחינה כלכלית.

שרית זהבי (צילום: מעריב אונליין)
שרית זהבי (צילום: מעריב אונליין)

אחת הדוגמאות המטרידות שזהבי מביאה היא השימוש במוסדות חינוך להסתרת נשק ופעילות צבאית. "אחד מאתרי השיגור שאיתרנו במכון המחקר הוא באזור של בית ספר, מין מתחם חינוכי – שבעצם שייך ונשלט על ידי חיזבאללה. לארגון הטרור יש שליטה בשדה התעופה של ביירות. מתקיימות נחיתות של חברות תעופה איראניות בביירות, שהן מוכרות כחברות תעופה – אך בפועל עסוקות בהברחות של אמצעי לחימה״. 

המומחית מזהירה כי המצב בצפון ישראל הפך בלתי נסבל: "אי אפשר לנרמל את המצב הזה, בטח לא אחרי השבעה באוקטובר״, היא אומרת ומתייחסת לעלייה בכמות הירי של חיזבאללה גם לאזורים שלא פונו. "מערכות הגנה הן לא מספיקות. הן לא הרמטיות. ככל שהזמן עובר, כך גדל הסיכוי שתושבים שפונו - לא ירצו לחזור. לבנות מחדש את הצפון המפונה, ייקח הרבה יותר זמן מתקופת הפינוי עצמה״, היא אומרת.

שקד ושרית (צילום: מעריב אונליין)
שקד ושרית (צילום: מעריב אונליין)

לגבי פתרונות אפשריים, זהבי קוראת לשינוי בגישה הישראלית: "צריך להפסיק לדבר על לדחוק את חיזבאללה, וצריך להתחיל לדבר על לפרק אותם מנשקם", היא מדגישה כי "כל הסכם עתידי עם חיזבאללה חייב להיות אמיתי ובר-אכיפה, בניגוד להסכמים קודמים שהיו 'פיקציה'. אנחנו רוצים הסכם שהוא אמיתי, שיש בו עקרונות אמיתיים – עם דדליינים ומדדים ברורים".