איזה מזל שיש לנו אותך דניאל הגרי, כי בינתיים, לא נראה באופק, מישהו מההנהגה שיהיה כאן בוקר וערב בשביל לעדכן, לענות על שאלות ולשקף תמונת מצב.

הגרי, לא חבש כובע עם הסיסמה: "ניצחון מוחלט", דבריו לא היו דברי רהב ולא פיזרו אשליות וחלומות באספמיה. הגרי הישיר מבט אל הציבור ואמר לו את העובדות כמות שהן, עובדות שמתארות מציאות מדאיגה, מעוררת מתח וחששות, אך בד בבד הוא הרגיע שצה"ל עם יד על הדופק כל העת וש"אנחנו נעשה כל מה שצריך על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל".

נתניהו על רגליו האחוריות: זה הסעיף עליו הוא נלחם בעסקת החטופים
בצל ההכנות לתקיפה: האסטרטגיה האמיתית של איראן נחשפה

עוד אמר הגרי: "יש לנו תכניות תקיפה רחבות גבוהות מאד ומוכנות גבוהה לביצוע. אנחנו נעדכן אתכם בתמונת המצב כשנדע, וכשנוכל, נעדכן מוקדם ככל הניתן על מנת להתאים את ההנחיות לציבור וזאת, מבלי לתת לאויבינו יתרון מודיעיני או מבצעי". בדבריו אלה, הוא בעצם אמר ארבעה דברים:

  • העביר מסר ברור, תקיף ותוקפני לאויב, מה שאף פעם לא מספיק מודגש ובעוצמה הנדרשת, במסרים שמעבירים מצמרת מקבלי ההחלטות, על מנת שהאויב לא יעז להתעסק איתנו.
  • הסכנה קיימת, ולכן על הציבור לגלות ערנות ואחריות.
  • היו בטוחים וסמוכים שנתריע בפניכם, כאשר היא תהיה קרובה ומוחשית. כלומר, אפשר רק לבינתיים להירגע, כי היא עדיין לא מוחשית (ובטוח שהגרי יודע דבר או שניים, יותר מאיתנו).
  • נעדכן כשנוכל, אולם נימנע מקשקשת מיותרת (רמז למה שקורה בישיבות קבינט), על מנת לא לפגוע מודיעינית במערכה, מה שישחק לידי האויב.

בנקודות אלה, הוא לא ניסה רק להרגיע, אלא נתן את ההרגשה שהוא מתייחס אלינו כקהל אינטליגנטי (ולא מטומטם, שמוכן לבלוע את כל הלוקשים שכמה מחברי הקואליציה מנסים למכור לו), וצמא לשמוע, הסברים לוגיים וריאליסטיים, מבלי שיפיחו בו תקוות שווא שאנחנו כ"פסע מן הניצחון", מנטרה שאימץ לעצמו ראש הממשלה.

הגרי ציין שאנחנו לא שוכחים לרגע את המשימה הראשונה החשובה במעלה מבחינה ערכית ומוסרית, והיא החזרת החטופים. הוא גם לא שכח להביע את צערו על חיילים שנפלו ועל נפגעי טרור.

בדרך שבה ניסח אותם, בטון הסמכותי והלא מתחמק, ובחום, בהבנה וברגישות שבהן עטף אותם, לא רק מרגיעים (ואתמול היינו זקוקים לכך יותר מתמיד), אלא מעוררים אמון. אמון, שאבד לנו בהנהגה שמקרטעת לאורך תקופה ארוכה ומהלכת כסומא באפלה. ולחשוב שרק לא מזמן, טלי גוטליב, תקפה את הגרי ואמרה שהוא "מחליש את המורל הלאומי" ועוד פנינים כאלו ואחרות מבית מדרשה.

אז יש לי חדשות בשבילך גב' גוטליב, השרה לענייני צרחות וסרטי אימה: הגרי לפחות דואג לבריאותנו הנפשית בדבריו המרגיעים. מתי בפעם האחרונה, את פנית לציבור במסר מאחד, מרגיע ומלכד, במקום לנפנף בתנועות ידיים באוויר ועיניים מזרות אימה שרק מפחידות אותנו יותר? ורק שתדעי, שכאשר את תומכת ב"נצחון המוחלט" שעל דעת כל המומחים, הוא לא בר השגה, כלומר את תומכת בקונספציה שגויה שרק מדכדכת אותנו יותר כי אנחנו נוכחים לדעת שהיא לא עומדת להתגשם, את זו שמחלישה את המורל הלאומי.

נשאר גם לשאול את ראש הממשלה, היכן אתה, בימים מתוחים אלה, אתה, שאמור לשמש לכולנו כאבא שידבר אל בניו ובנותיו בשעת מצוקתם ויפיח בהם תקווה, בדברי טעם שיש להם אחיזה במציאות, ויפנה בראש ובראשונה למשפחות חטופים, לעקורים, ולמשפחות ששכלו את בניהם בצבא? למה הגרי, צריך לעשות את העבודה שמוטלת עליך? אתה יודע להשמיע נאומים חוצבי להבות באו"ם בפני קהל זר, ומה איתנו?

העם שאתה מנהיג, לא מגיע לנו לשמוע לפחות קמצוץ מאותם נאומים, ולעיתים קרובות יותר, ולא פעם ביובל, רק כאשר התבצעה פעולה מוצלחת שאתה הורית והנחית, ודרשת, והתעקשת עליה, ועוד כהנה וכהנה ביטויים שיש בהם האדרה וחשיבות עצמית שיציירו אותך כגאון הדור, במקום צניעות וענווה שאפיינו מנהיגים אחרים בליכוד בתקופות אחרות?

תיעוד מהתקיפות (צילום :דובר צה"ל)

היכן היית אתמול, כשהמתח גאה, ובמקומך קיבלנו את הגרי, שגם אם הוא לא גדול הנואמים, לפחות ניסה להרגיע, ואני חייבת לציין שעשה עבודה מצוינת, בעוד אתה עסוק בלהתכסח עם שר הביטחון ולעשות מולו שרירים.

חבל מאוד שעדיין אתה ולהקת המעודדות סביבך כמו טלי גוטליב ומירי רגב, וכל שאר חנפני חצר, עוד לא הפנמתם את המשפט האלמותי שתבע תא"ל גולדפוס: "אתם, נבחרי הציבור חייבים להיות ראויים לנו", ולא להיפך.