במערכת הביטחון מותחים ביקורת על הפרובוקציות שהתרחשו היום (שלישי) בהר הבית, וטוענים כי הפעולות על ההר מסכלות את הניסיונות שמובילה ארצות הברית למניעת תקיפה איראנית. כמו גם במערכת הביטחון חוששים כי הפרובוקציות יובילו ללכידות הזירות.

בצל כוננות הספיגה: צה״ל בסדרת תקיפות בדרום לבנון
סערה בעולם הערבי בעקבות הצהרת גלנט: חרדה בלבנון וביקורת בישראל

במערכת הביטחון אומרים כי עלייתו של השר בן גביר להר הבית היא לא הבעיה. גם עלייתם של היהודים להר היום היא לא הבעיה. עליית יהודים להר זה דבר שאפשרי במסגרת הסטטוס קוו ומתרחש לאורך השנה. הבעיה בהיבט הביטחוני נכנס בהפרות שמתרחשות בהר עם תפילות והשתחוויות בהר. 

איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)


במערכת הביטחון מציינים כי המעשים הובילו לגינויים מהקהילה הבין לאומית וגרמו לפגיעה במדיניות החוץ של ישראל, בהיבט זה. ערב התקיפה האיראנית על ישראל, במערכת הביטחון מציינים: ״אנחנו יודעים שארה״ב העבירה כוחות רבים וסייעה להערכות הישראלית למתקפה, כולל ביטויים פומביים יחד עם מדינות מערביות שקוראות לאיראן למתן את המתקפה. זאת לא הדרך שלנו להודות לארה״ב והידידות שלנו. לא כך צריך להתנהג. בצורה הזו, שהיא בוטה ומסוכנת וכאמור הכעיסה לא מעט מדינות בעולם״, אומרים במערכת הביטחון.

במערכת הביטחונית מציינים כי בסופו של יום הר הבית הוא זה שעלול להביא להתלכדות הזירות, דבר שמערכת הביטחון מנסה בכל כוחה למנוע מאז תחילת המלחמה.

יהודים בהר הבית (צילום: רשתות ערביות)
יהודים בהר הבית (צילום: רשתות ערביות)


בישראל זוכרים כי בשנת 2021 ״שומר החומות״, הסבב מול חמאס והיציאה של ערביי ישראל לרחובות היה ברקע הנרטיב של ״אל-אקצא״ בסכנה. כאשר נכנס המרכיב הדתי שהוא המחנה המשותף הנמוך ביותר של כלל הזירות, אנחנו עלולים למצוא עצמנו הסלמה מול הזירות השונות. 

אזור יהודה בשומרון כרגע הוא זירה חמה עם רף איומים גבוה מאוד בחודשים האחרונים. מתחילת המלחמה הוא נמצא בעלייה באיומים, כך שבצה״ל ובמערכת הביטחון מבינים שהמוטיבציה גם ככה גבוהה לביצוע פיגועים. אם כי שימוש בתמונות שראינו היום בהר והדהודם על ידי גורמי הטרור ברשתות החברתיות כהסתה לפיגועים, עשויה להיות מניע לפעולות טרור. 

מערכת הביטחון ״הצליחה״ לשמור עד כה על זירת הפנים (ערביי ישראל), וזאת הודות לכך שגם הרכיב הדתי לא היה עם פרוץ המלחמה. אך במערכת הביטחון חוששים כי לא מן הנמנע שאירוע מסוג זה, כפי שהיה היום בהר הבית, יהיה יכול להצית את החיבור לזירת הפנים. 

יחד עם זאת, נכון לעכשיו אומרים במערכת הביטחון כי אין משהו קונקרטי, אבל הגורמים במערכת אומרים שאם מסתכלים על התמונה הרחבה, אירועי היום בהחלט יכולים להשפיע על המציאות הביטחונית בטווח הקרוב.