שרי החוץ וההגנה של ארה"ב עדכנו את הקונגרס היום כי אישרו שורה של עסקאות נשק חדשות עם ישראל: מכירה של 50 אלף פצצות מרגמה 120 מ"מ, מכירה של 32 אלף פגזי 120 מ"מ לטנקים תמורת 774.1 מיליון דולר, 30 טילי אוויר-אוויר למטוסי קרב בשווי של עד 102.5 מיליון דולר ו-50 מטוסי קרב מתקדמים מדגם F15-IA תמורת 18.82 מיליארד דולר.

ההפרות, התפילות וההשתחוויות: אירועי הר הבית רק יציתו את המציאות הביטחונית
בצל כוננות הספיגה: צה״ל בסדרת תקיפות בדרום לבנון

המטוסים מדגם F15-IA אמורים להחליף את המטוסים הקיימים מסוף שנות ה-70, כאשר על אף הדמיון החיצוני, מפנים המטוסים הם שונים כמעט לחלוטין. היתרון הגדול בטייסות החדשות שיבואו הוא המכ"ם הדומה למכ"ם של המטוס האדיר מסוג ה-F-15.

F-15 (צילום: REUTERS/Baz Ratner )
F-15 (צילום: REUTERS/Baz Ratner )


תחת אותה עסקה, הוסיפה מחלקת המדינה לאשר עסקה אפשרית למכירת פגזי ארטילריה בקוטר 120 מ"מ לישראל תמורת 774.1 מיליון דולר, ואיתם גם טילי אוויר מתקדמים לטווח בינוני בשווי של עד 102.5 מיליון דולר. טילי האוויר שיובאו מיוצרים על ידי "רייתאן".

עסקה אפשרית נוספת שנמצאת על הפרק מטעם מחלקת המדינה היא מכירת רכבים טקטיים מסוג M1148A1B2 מתוקנים לישראל תמורת 583.1 מיליון דולר. מרבית העסקה הכוללת תשולם בכספי הסיוע האמריקאי. עוד נמסר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התנגד לעסקה המדוברת ואף וניסה לחבל בה.

סמוטריץ'  (צילום: פלאש 90)
סמוטריץ' (צילום: פלאש 90)


עם זאת, צפי ההגעה של משלוח המטוסים, הרכבים והפצצות לא יהיה בקרוב, אלא סביב השנתיים עד החמש שנים הבאות. ג'ו ביידן הוסיף על רקע העסקות המתגבשות כי התגובה האיראנית הפכה להיות עניין קשה. "נראה מה נוכל לעשות ומה איראן תעשה", והוסיף לסיכום כי הוא "מודאג מהמצב במזרח התיכון" ומהאפשרות שאיראן תתקוף את ישראל. 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)


ביידן ציין כי ארצות הברית עדיין עוקבת אחרי כוונותיה של איראן. כשנשאל האם הוא מצפה שאיראן לא תתקוף את ישראל במידה ויושג הסכם הפסקת אש, השיב: "זו הציפייה שלי".