בפיקוד המרכז של צה״ל החליטו לטפל בבתים הצמודים לגדר ההפרדה מהצד הפלסטיני במטרה למנוע פעילות טרור הכוללת תצפיות ואיסוף מודיעין על שגרת האבטחה של קו התפר ושגרת ההתנהלות ביישובים הישראלים בעמק חפר, למנוע את האפשרות שהבתים יהפכו לבסיסי יציאה ביום פקודה של ארגוני המחבלים וכן לסכל את תשתית הברחת השבח״ים לשטח ישראל.

כוחות צה״ל, משטרה, מג"ב ושב״כ פשטו על עשרות בתי מגורים בקלקיליה וכן במספר כפרים הצמודים למרחב התפר בשרון. מדובר בבתים שגובלים בקו ראשון עם הגדר. מטרת המבצע לסכל בניית תשתית טרור ותשתית הברחות של אמצעי לחימה ושל שוהים בלתי חוקיים. במהלך הפעילות החרימו הכוחות שני כלי נשק ו-120 אלף שקלים שהוגדרו על ידי שב״כ וצה״ל ככספי טרור.

דיווח דרמטי: הבנקים באיראן תחת מתקפת סייבר - ההודעה החריגה שקיבלו
ביותר ממאה מטבעות: האפליקציה בה תוכלו לשלם בלמעלה מ-150 מדינות

הכוחות פעלו במסגרת מבצע חטיבתי של חטיבת אפרים במרחב במטרה להבהיר לבעלי הנכסים בצד הפלסטיני של מרחב התפר כי ישראל מבקשת למנוע ביסוס של טרור ותעשיית הברחות וכן הסתננויות.

מבצע לסיכול הטרור בקלקיליה והכפרים הצמודים לגדר (צילום: דובר צה''ל)
מבצע לסיכול הטרור בקלקיליה והכפרים הצמודים לגדר (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מבינים כי הצמידות של הבתים מהווה יתרון לארגוני הטרור וכן לארגוני הפשע. כך למשל חקירת מסתננים לישראל מעלה כי כל מסתנן נדרש לשלם 600 שקלים למבריחי גדר ההפרדה. לרוב מדובר בבעלי הבתים אשר מכירים את נתיבי ההברחה ואת שגרת האבטחה של צה״ל ומג״ב באזור. המסתננים נדרשים לשלם עוד 600 שקלים עבור הסעה ממקום ההסתננות לערי ישראל. כך כל מסתנן נדרש לשלם כ-1,200 שקלים מה שמוביל אותו לשהות בישראל במשך כמה שבועות בטרם ישוב לשטחי הרשות.

רובה ''קרלו'' שנתפס (צילום: דובר צה''ל)
רובה ''קרלו'' שנתפס (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל ובמערכת הבטחון מוטרדים גם מסוגיית איסוף המודיעין על ידי שימוש בפלטפורמה של אותם בתים מהם ניתן להשקיף על שגרת הפעילות של צה״ל ואף על שגרת היום ביישובים הישראלים מעבר לגדר. בצה״ל מבינים כי חמאס פעל לאורך זמן בגבול העוטף ואסף מודיעין רב לקראת הפשיטה על יישובי העוטף. 

בצה״ל אומרים כי במהלך המבצע הלוחמים סרקו אחר אמצעי לחימה והחרימו כאמור אקדח, רובה קרלו וכסף מזומן. בנוסף הכוחות עצרו חמישה מבוקשים שהיו דרושים לשב״כ.