מעל לשבועיים עברו מאז חיסולם של פואד שוכר ואסמעיל הנייה, והתגובה המשולבת של איראן וחיזבאללה עדיין מתעכבת. פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וליאת רון ב-103FM בנושא.

"בטהרן יש התחבטות מתמשכת, אם נלך ליום אחרי שהנייה חוסל הם דיברו על נקמה ברמה הכי גבוהה, אך ככל שעוברים הימים נוצר הרושם שאיראן מקבלת הרבה מאוד מחשבות שניות בעיקר בגלל הבילד אפ האמריקני במזרח התיכון. כרגע איראן אפילו מוצאת בנושא המו"מ בדוחא סיכוי שדרכו תרוויח יותר בזמן בזה שהיא כאילו מתנה או משהה את התגובה. האיראנים בעצם במסלול של הורדת ציפיות. מלחמה כוללת שבה יש בסופו של דבר בוקה ומבולקה יכולה לייצר להם בעיות קשות מאוד עם כלכלה מקרטעת ואפשר להקריס אותה, עם איומים על השלטון עצמו, וחשוב לזכור - במשטרים כאלה, עריצים ודיקטטוריים, העם הוא אויב פוטנציאלי. כל מהומה מהסוג הזה נתפסת מעיני השלטון כמשהו שעלול לקומם את העם הממורמר בלאו הכי", פתח רבי את דבריו. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לסינוואר לא אכפת גם למות: זה הקו האדום שהוא לא יירד ממנו

בהמשך התייחס למתקפת הסייבר שהכתה אתמול באיראן: "נושא הסייבר הוא סוג של איתות, של מה יכול לקרות אם. מדובר במדינה שיש בה הפסקות חשמל, אנחנו מדברים על בעיות מים, על צרכים בסיסיים. במידה ותיעשה מתקפה על אזורי הנפט, יכולה להיות מכה שממנה אי אפשר לקום כלכלית שם. זה שלטון מאוד פרגמטי ואכזרי. אפשר להביא אתך המשטר אל סופו בצורה מאוד סיזיפית, זה היה יותר חשוב מלרוץ אחרי הגרעין. האיראנים מאוד נכלוליים ומתוחכמים".  

לבסוף התייחס רבי גם לצד של חיזבאללה: "מצד אחד בסופו של דבר אנחנו צריכים לקחת בחשבון שיש כאן פעולה מתואמת, אניח לא חושב שהשניים יפעלו יחדיו והוא צריך לקחת את זה בחשבון. אם חיזבאללה יגיב קשה מדי, אני מקווה שבפעם המי יודע כמה ישראל תעשה את מה שהיא צריכה לעשות ותתחיל להגיב בתקיפת עומק של תשתיות אזרחיות של לבנון, ואז צרפת וכולם יידרשו לעניין וביינו שכל עוד חיזבאללה כאן זו בעיה. ישראל צריכה להיות יותר אכזרית כדי לקצר תהליכים, היא נכנסת למקום שאין ממנו סוף, זה משהו מאוד סיזיפי. אנחנו מבינים שיש לחצים לא פשוטים עליהם, הם צריכים לתפור חליפת תגובה שמותאמת לכל האילוצים, אנחנו צריכים להבין את הקושי שלהם ולפעול מתוכו. הבילד אפ האמריקני הוא הגנתי". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm