כחלק מלקחי 7 באוקטובר, בישראל ממשיכים להיערך לתרחיש של פלישת כוחות רדואן לגליל. משרד הביטחון וצה"ל החלו בביצוע עבודות ביטחון ומיגון בארבעה ישובים בגבול הצפון שלא פונו: להבות הבשן, כפר סאלד, עמיר ושמיר.

במשרד הביטחון אומרים כי העבודות כוללות הכשרת דרכי ביטחון, גידור ותאורה. עבודות המיגון הן השלב הראשון בפרויקט נרחב בהיקף של מאות מיליוני ש"ח למיגון עשרות ישובים בגבול הצפון. מדובר בבניה של. רכיבי ביטחון להתמודדות עם פלישה של כוחות רגליים מלבנון לגליל. השבוע נחשף כי צה״ל והמשטרה הקימו קוו אבטחה והגנה בצפון למקרה של פשיטה מלבנון. פרויקט מיגון ישובי הגליל משותף לאגף ההנדסה והבינוי והיחידה להתיישבות במשרד הביטחון, יחד עם פיקוד הצפון ופיקוד העורף בצה"ל.

כוננות שיא בצפון ומיגוניות: חשש מחדירת כוחות רדואן לשטח הגליל

במקביל, אומרים במשרד הביטחון כי החלו העבודות למיגון מוסדות חינוך בקיבוץ עמיר. הוא כולל בניית מרחבים מוגנים לשלושה גני ילדים וצפוי להתרחב בימים הקרובים לישובים נוספים. הפרויקט שמובילים משרד הביטחון ופיקוד העורף צפוי לתת מענה לכלל פערי המיגון במוסדות החינוך בטווח של עד תשעה ק"מ מגבול לבנון וסוריה. אולם ראשי ישובי הצפון מותחים ביקורת על התנהלות משרד הביטחון ומשרד החינוך שנמנעו למגן את כלל מוסדות החינוך בצפון ובמקום זאת חלק ממוסדות החינוך יפתחו את שעריהם במבנים עורפיים כמו בראש פינה, חצור, ובסמוך לצפון הכינרת.

ארז כהן, סמנכ״ל וראש אגף הנדסה ובינוי במשרד הביטחון: אמר כי משרד הביטחון, יחד עם פיקוד הצפון ופיקוד העורף, פועלים מתחילת הלחימה בהקמה ושדרוג של מרכיבי הביטחון בצפון. ״הפרויקטים שמקודמים כעת ייתנו מענה לאתגרים הרבים״. אל״ם ד״ר יניב וולפר, ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף: ״מראשית המלחמה פיקוד העורף פועל לצד הרשויות המקומיות בצפון על מנת לצמצם את פערי המיגון הקיימים״.